از آنجا که انسان جزئی از طبیعت است بطور مسلم برای هر بیماری، طبیعت گیاه دارویی مناسب برای درمان آن را عرضه کرده است.

 انسان هر چه به طبیعت نزدیکتر شود، سالم‌تراست و بیشتر عمر می‌کند. به همین دلیل انسان هرچه به طبیعت روی آورد و از نعمات آن بیشتر بهره ببرد، برای درمان بیماری خود سریع‌تر، بهتر و مطمئن‌تر درمان می‌شود.

انسانها تنها با داروهای شیمیایی مداوا نمی‌شوند، همه عوامل طبیعی نقش درمان و دارو نهایتا نقش پیشگیری را در برابر بیماریها دارند. وجود گیاهان دارویی در طبیعت یکی از نعمتهای بزرگ الهی است. کشف ویژگی های درمانی گیاهان ناشی از نوعی غریزه انسانی است. انسانهای اولیه از گیاهان به عنوان غذا و دارو استفاده می کردند. انسان به مرور زمان و در اثر آزمایش و خطا و نیز تجربه های ناموفق فراوان، موفق به کشف برخی ویژگی ها در بعضی از گیاهان شد و براساس این گونه ویژگی ها، گیاهان را شناسایی و طبقه بندی کرد. و همچنین مشاهده کرد که چگونه حیوانات نیز به هنگام بیماری از گیاهان برای مداوا استفاده می کنند.

مدیر طرح: فریده درفشی
همکاران: شبنم چهره ،‌ زهره دیداری، میترا زاغی، سمیه گایگانی و سیامک کفایی

اهداف تحقیق:

شناسایی جایگاه  گیاهان دارویی  در نظام غیر رسمی درمان بین شهروندان تهرانی
مشکلات استفاده از گیاهان دارویی از نظر شهروندان تهرانی
فواید و مضرات استفاده از گیاهان دارویی از نظر شهروندان تهرانی
 
روش جمع آوری اطلاعات:

نظر سنجی تلفنی بصورت پیمایشی و نمونه گیری تصادفی.

جامعه آماری:

شهروندان مناطق 22 گانه تهران که دارای خط تلفن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی:

این نظرسنجی از تاریخ 19 تا 21 بهمن ماه 1387 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای روزنامه همشهری انجام شده است.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیق به قرار زیر است:

37 درصد از پاسخگویان عرق نعنا، 17 درصد گل گاوزبان، 6 درصدآویشن، 5 درصد عرق بیدمشک و 35 درصد سایر گیاهان دارویی مانند کاسنی، چارتخمه، زیره، شیرین بیان، ختمی و ... را به عنوان داروی گیاهی که می شناسند و استفاده می کنند بیان نمودند.
بر اساس نتایج جداول کا اسکوار (در سطح معنی داری بالاتر از 98 درصد)؛ در میان گروههای تحصیلی پاسخگویانی که بیسواد هستند کمتر از داروی های گیاهی استفاده می کنند و پاسخگویانی که تحصیلاتشان کارشناسی به بالاست بیشتر از داروهای گیاهی استفاده می کنند در این میان زنان بیشتر از داروهای گیاهی استفاده می کنند.

مردان بیشتر از عرق نعنا استفاده می کنند و زنان از گل گاوزبان به عنوان داروی گیاهی استفاده می کنند.کسانی که تحصیلاتشان در سطح کارشناسی است، بی ضرر بودن داروی گیاهی را از محاسن داروی گیاهی می دانند. پاسخگویانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاترهستند بیشترازسایر پاسخگویان، عدم آگاهی مردم از میزان و طریفه مصرف گیاهان دارویی را ازمشکلات استفاده از آن بیان کردند. پاسخگویانی که مدرک تحصیلی شان زیردیپلم است بیشتر از سایر پاسخگویان داروهای گیاهی را برای درمان یک بیماری استفاده می کنند.

زنان بیشتر بی ضرر بودن گیاهان دارویی را و مردان بیشترطبیعی بودن، را از دلایل استفاده از داروهای گیاهان دارویی می دانند.

نمودار زیر نشاندهنده استفاده پاسخگویان از داروی گیاهی برای درمان نوع بیماری است.

 
 
جدول زیر بیانگر توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درمورد محاسن استفاده از داروهای گیاهی است.

محاسن استفاده از داروی گیاهی

تعداد

درصد

ضرر ندارد

344

47

طبیعی است

235

32

موثرتر است

110

15

حسنی ندارد

18

3

ارزان تر است

12

2

نمی دانم

11

1

جمع

730

100

این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند. متن کامل این خبر را در سایت مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری بخوانید.

کد خبر 76494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز