سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

ندا انتظامی: سنت هرساله پخش مجموعه‌های تلویزیونی عید همچنان ادامه دارد. امسال هم شبکه‌های تلویزیونی با مجموعه‌های جدید به استقبال سال جدید رفته‌اند.

* شبکه یک؛ حسن فتحی

نوروز 18 تقارن عید و ایام محرم، شکل برنامه‌سازی جدیدی را ایجاد کرد. شبکه یک به سراغ حسن فتحی رفت و ساخت مجموعه این روزها را به دست او سپرد. «شب دهم» در زمان پخشش با استقبال زیاد مردم و منتقدان سخت‌گیر روبه رو شد. محرم سال گذشته کار دیگر حسن فتحی، یعنی «میوه ممنوعه» هم با استقبال گسترده مخاطب مواجه شد. بنابراین عجیب نیست که ساخت مجموعه تلویزیونی عید امسال که نام موقت «اشک‌ها و لبخند‌ها» را دارد، به دست او سپرده شود.داستان در باره زنی به نام شمسی است که  برای سروسامان دادن به زندگی پسر خلافکارش، 15 روز مرخصی می‌گیرد و...

بازیگران: مهدی هاشمی، گوهر خیراندیش، شهره لرستانی، برزو ارجمند، لیلا اوتادی، هومن برق نورد و....

* شبکه دو؛ شاهد احمدلو

بازیگر کودک دیروز، امروز در جایگاه کارگردانی نشسته است. شاهد احمدلو که در سینما، فیلم‌های متعددی را بازی و کارگردانی کرده و در تلویزیون هم تله فیلم ساخته است،این‌بار کارگردانی مجموعه «ماه عسل» را برعهده دارد.

داستان: امین و شیرین قصد ازدواج دارند، اما در راه ازدواج آنها موانعی وجود دارد و...
بازیگران: راضیه برومند، سعید پورصمیمی، محمد مطیع، پروانه معصومی، افسر اسدی، امیرحسین صدیق، یوسف تیموری، سحر ولد بیگی، کمند امیرسلیمانی، فلورا سام، نفیسه روشن و...

* شبکه سه؛ مهران مدیری

«مرد دو هزار چهره» نام مجموعه‌ای است که مهران مدیری کارگردانی آن را برعهده دارد. سال پیش« مرد هزار چهره» در ایام نوروز پخش شد و حسابی طرفدارهای خودش را به دست آورد و این مجموعه در ادامه همان مجموعه قبلی ساخته می‌شود. با توجه به محبوبیت قبلی ، پیش‌بینی می‌شود که این مجموعه امسال هم بتواند رکورد تعداد تماشاگران را از آن خود کند. 

مرد دوهزار چهره /عکس : عباس اصفهانی

داستان: این بار مسعود شصت‌چی درگیر پنج موقعیت جدید می شود.

بازیگران: مهران مدیری، سیامک انصاری، پژمان بازغی، رضا فیض نوروزی، فلامک جنیدی، سپند امیرسلیمانی، شقایق جودت، سحر جعفری جوزانی، امید روحانی، سحرزکریا و...

* شبکه تهران؛ سعید آقاخانی

بعد از کارگردانی «روزگار خوش حبیب آقا»، سعید آقاخانی مجدداً کارگردانی مجموعه نوروزی را برعهده گرفته‌است.

داستان:حوادثی که در ایام عید برای یک خانواده اتفاق می‌افتد.

بازیگران: مجید صالحی، مهران غفوریان، علی صادقی، محسن قاضی مرادی، بهنوش بختیاری، بیتا سحرخیز و....

وحید سعیدی، مسئول روابط عمومی این مجموعه در باره تولید کار می‌گوید: «پیش تولید از نیمه دی ماه و تصویربرداری از اوایل بهمن در خانه‌ای قدیمی در دهکده ونک شروع شد. این کار چند لوکیشن(مکان) اصلی دارد. اما بیشتر داستان در همین خانه قدیمی می گذرد.»
به گفته او  برنامه‌ریزی کار طوری صورت گرفته است که تدوین همزمان باشد. تدوین مجموعه نیز توسط حمیدرضا قربانی در حال انجام است، نکته دیگری که سعیدی به آن اشاره می‌کند این است که نادر سلیمانی و ساعد هدایتی نیز به عنوان بازیگر مهمان در این مجموعه بازی کرده‌اند.

ازقبل از عید تا بعد از عید

سال گذشته مجموعه «نشانی» به قلم او در این ایام پخش شد. فلورا سام علاوه بر این که فیلم نامه می‌نویسد، در بازیگری هم فعال است. او امسال علاوه بر بازیگری در «ماه عسل»، نویسندگی این کار را هم برعهده دارد.

  • ایده اولیه فیلم نامه از کجا زده شد؟

ایده اولیه در چند خط توسط رامبد جوان به شبکه سه ارائه شد. طرح مورد پذیرش قرار گرفت. قرار شد که چند نویسنده شخصیت و داستان کار را بنویسند، متن آنان پذیرفته نشد و کار به من سپرده شد.

  • طراحی شخصیت‌ها کار دشواری است، این مرحله چه‌طور شکل گرفت؟

این‌کار یک کار تخصصی است و مربوط به فیلم نامه نویسی است. در ابتدا باید یک ایده  کلی و شخصیت‌ها را طراحی و سپس ایده کلی را پرداخت کرد تا  به جزئیات رسید. باید یک داستان جذاب برای شخصیت‌ها به وجود آورد که کشش 15 قسمت را داشته باشد.

فلورا سام به همراه پروانه معصومی در نمایی از مجموعه«ماه عسل» / عکس: فریال اوجی

  • قرار است که کار در ایام نوروز پخش شود، چه‌قدر داستان به این دوران مربوط است؟

داستان فضای شاد و مفرحی دارد که برای این روزها مناسب است. کل داستان در 15 روز قبل از عید تا 15 روز بعد از عید، اتفاق می‌افتد. در کل داستان هم اشاره‌هایی به سنت هفت سین و سبزی سبز کردن هست. این سنت‌ها ما را به فضای عید نزدیک می‌کند.

  • معمولاً کارهایی که قرار است  عید پخش شود، به سرعت نوشته می‌شود و حتی این نگارش تا لحظه آخر ادامه دارد. فیلم نامه این کار کی تمام شد؟

فیلم نامه قبل از شروع تصویربرداری تمام شده بود. پیش تولید کار در نیمه آذر شروع شد. یعنی زمانی که با بازیگران برای بازی تماس گرفتند، به آنها فیلم‌نامه کامل را برای خواندن دادند. بازنویسی‌های نهایی  بیشتر مربوط به نکته‌هایی بود که مشاور و مسئولان شبکه سه به ما گفته بودند.

  • نظر کارگردان را چه زمانی در فیلم نامه لحاظ کردید؟

قبل از شروع کار با شاهد احمدلو نشست هایی داشتیم و باهم صحبت کردیم. در این نشست ها نظرات کارگردان را شنیدم  و در فیلم نامه تغییرات لازم را ایجاد کردم. قبل از شروع تصویربرداری، با  بازیگرها به طور فردی و یا  به شکل گروهی صحبت کردم و آنها مواردی را که به ذهنشان می رسید، به من منتقل کردند و اگر با کلیت فیلم نامه منطبق بود، حتماً در فیلم نامه اجرا کردم. 

  • در طول تصویربرداری به بازنویسی نیاز نشد؟

در طول کار این اتفاق نیفتاد. اما در فیلم‌نامه به نکته‌هایی اشاره کرده بودم که در زمان تصویربرداری به دلیل انتخاب مکان فیلم برداری  و امکانات موجود در صحنه، به تغییرات جزئی نیازبود، چون خودم سر صحنه حضور داشتم، در فیلم‌نامه تغییرات را ایجاد ‌کردم.

کلاه قرمزی و دوستان می‌آیند

 سال 72 بود که کلاه قرمزی سرو کله‌اش در تلویزیون پیدا شد؛ یک عروسک زشت با چشم‌هایی که یکی‌اش آبی بود و یکی‌اش هم سبز. اما همین عروسک زشت که حرف‌هایش را هم تندتند و نجویده می‌گفت، به‌زودی به عنوان یکی از محبوب‌ترین عروسک‌های تلویزیون شناخته شد. در حقیقت کوچک و بزرگ همه طرفدار این برنامه بودند و تکیه کلام‌های او ورد زبان همه شد.

در این برنامه کلاه قرمزی البته به همراه آقای مجری که بازیگر آن ایرج طهماسب بود، برنامه را می‌گرداند. البته چند عروسک دیگر هم در این میان بودند، ژولی پولی، صندوق پست و گلابی همکاران کلاه قرمزی بودند. بیچاره آقای مجری چی می‌کشید از دست این عروسک خرابکار! محبوبیت کلاه قرمزی به دنیا آمدن پسرخاله را به دنبال داشت. این دو عروسک به قدری محبوب شدند که در سال 1373 ایرج طهماسب به همراه همایون اسعدیان و حمید جبلی فیلم نامه ای بر اساس این دو شخصیت نوشتند و فیلم «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» جزء فیلم‌‌های پرفروش سینما و البته سینمای کودک و نوجوان شد. مجموعه بعدی این فیلم در سال 1383  با نام «کلاه قرمزی و سروناز» هم جزء فیلم‌های پرفروش سال شد.

فیلم سینمایی کلاه قرمزی و سروناز/عکس : پایگاه اینترنتی سینمای ما

امسال هم این دو عروسک  در ایام نوروز به تلویزیون می‌آیند با برنامه‌ای به نام «کلاه قرمزی و ستاره‌ها».

ایرج طهماسب، کارگردان و حمید مدرسی تهیه کننده آن هستند. داستان‌های این مجموعه را ایرج طهماسب و حمید جبلی نوشته‌اند.  این مجموعه در 15 قسمت 30 دقیقه‌ای از شبکه دو پخش می‌شود. 

نگاهی به اسامی بازیگران نشان دهنده محبوبیت این دو عروسک است. به این اسم‌ها توجه کنید: آتیلا پسیانی، علیرضا خمسه، باران کوثری، امین حیایی، فلامک جنیدی، رضا شفیعی جم و پانته‌آ بهرام، بازیگران این کار هستند. البته عروسک‌های جدیدی به نام‌های «گی‌گی‌لی» و «پسرعمه‌زا» هم به این کار اضافه شده‌است.

حمید جبلی، گوینده نقش پسرخاله و کلاه قرمزی است که بخشی از جذابیت این دو عروسک به صدایشان بر می‌گردد.

کد خبر 76787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز