سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: موزه هنرهای معاصر در ضلع شمالی بلوار کشاورز و غرب پارک لاله قرار دارد.

موزه هنرهای معاصر

بر اساس تعریف رسمی موزه، موزه هنرهای معاصر نمایشگر چگونگی سیر تحولات هنر معاصر ایران در یک دوره محدود و مشخص هستند.

این موزه در سال ۱۳۵۶ فعالیت فرهنگی و هنری خود را در زمینی به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع و پیرامون آن فضایی سبز و زیبا موسوم به پارک مجسمه با تندیس‌هایی ارزشمند از هنرمندان پر آوازه معاصر ایران آغاز کرد.

ساختمان موزه با الهام از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی، یکی از نمونه‌های با ارزش و کم همتای معماری نوین ایران است.

این ساختمان تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده است.

موزه هنرهای معاصر مرکز فعالیت‌ها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی به شمار می‌آید.

گالری موزه مکان برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری است و به هنگام برپایی هر نمایشگاه، یک یا دو گالری نیز به نمایش گنجینه‌هایی از هنرمندان بزرگ جهان اختصاص می‌یابد.

تندیس‌هایی زیبا و با ارزش از هنرمندان معاصر هم‌چون هنری مور، آلبرتو جیاکومتی و پرویز تناولی فضای سبز اطراف را به پارک مجسمه بدل ساخته است.

در دل هشتی موزه اثری از هنرمند ژاپنی، نوریوکی هاراگوچی قرار دارد که از روغن و پولاد ساخته شده‌است.

مجموعه دایمی موزه هنرهای معاصر تهران حدود ۳۰۰۰ اثر ارزشمند است که به نخبگان دیروز و امروز هنرهای تجسمی ایران و جهان تعلق دارد. آثاری از هنرمندان پرآوازه مانند رنوار، لوترک، گوگن، پیکاسو، ماکس ارنست و ماگریت.

مجموعه‌ای تماشایی از هنرمندان پاپ و فتورئالیست انگلیسی و آمریکایی و نیز آثار دیدنی آبستره از جکسون پولاک، کلاین و سوییز در گروه آثار مدرن‌تر جای دارند.

موزه هنرهای معاصر تهران آثاری از بیکن، هاکنی، کیتاج، دو بوفه و جانسن را نیز در اختیار دارد.

استاد محمود فرشچیان در سال ۱۳۸۷ در بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران، مجموعه آثار خود را که همان زمان منتشر شده بود و شامل ۱۰۰ اثر برگزیده در سال‌های دهه ۷۰ به بعد است، به محمود شالویی سرپرست وقت موزه اهدا کرد.

موزه هنرهای معاصر تهران از آغاز تاسیس به جمع آوری نمونه‌هایی از آثار هنرمندان شاخص هنرهای تجسمی معاصر غربی و ایرانی به عنوان گنجینه خود اقدام کرد تا نسل‌های بعدی در روند تکاملی نقاشی معاصر و مدرن قرار بگیرند.

موزه مجموعه‌ای است متشکل و نظام یافته از بخش‌های امور هنری، امور اداری، روابط‌عمومی، کتاب‌خانه تخصصی، روابط بین‌الملل، سینما تک، سمعی و بصری، خدمات نمایشگاهی، راهنمایان هنری، مراقبان، حراست، آرشیو آثار هنری، دبیرخانه دایمی نمایشگاه‌ها، فروشگاه کتاب و هم‌چنین کافی‌شاپ.

در کتاب‌خانه تخصصی موزه، هزاران عنوان کتاب فارسی و غیر فارسی در زمینه‌های معماری، نقاشی، طراحی، ارتباط تصویری، عکاسی، صنعت سینما و دیگر زمینه‌های هنری گرد آمده است‌

کد خبر 76969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز