همشهری آنلاین: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ثبت نام از متقاضیان حج تمتع و عمره مفرده سال آینده انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت،مصطفی خاکسار قهرودی روز چهارشنبه در نشستی خبری با بیان اینکه یک میلیون و 800 هزار نفر در نوبت تشرف به حج تمتع قرار دارند افزود: تشرف متقاضیانی که از سال آینده ثبت نام می کنند با شیوه جدیدی تعیین خواهد شد.

وی اضافه کرد:در شیوه جدید، ثبت نام هر سال انجام می‌شود اما اسامی کسانی که به حج مشرف می شوند از طریق قرعه کشی مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: زمان تشرف ثبت نام کنندگان جدید و ترکیب آنها با افرادی که قبلا ثبت نام کرده‌اند هنوز در شورای عالی حج در حال بررسی است.

خاکسار افزود: در این شیوه که جزئیات و زمان دقیق اجرای آن همچنان در شورای عالی حج در دست بررسی است، متقاضی کل هزینه را می پردازد و چنانچه نام وی در قرعه کشی در نیاید می تواند پول خود را از بانک بگیرد و یا برای قرعه کشی سال آینده منتظر بماند.

وی اضافه کرد: برای سفر عمره نیز از سال گذشته چنین شیوه ای اتخاذ شد و در سال آینده نیز ثبت نام انجام می شود و واجدان شرایط اعزام از طریق قرعه کشی مشخص خواهند شد.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره تشرف زائران به حج تمتع سال 88 نیز گفت:‌ برای اعزام سه الویت مشخص شده است.

وی افزود:‌ اولویت اول شامل افرادی است که تا 30 آبان 1383 ثبت نام کرده اند. خاکسار گفت: اولویت بعدی همه دارندگان فیش های حج را که سن آنها 85 سال به بالاست شامل می شود.

وی ادامه داد: اولویت سوم نیز افرادی را شامل می شود که دارای 80 سال به بالا هستند و تا پایان سال 84 برای حج ثبت نام کرده اند.

رئیس سازمان حج گفت: تاریخ دقیق ثبت نام در کاروان ها هنوز مشخص نشده است اما زمان احتمالی ثبت نام 15 تا 30 خرداد 88 خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین از افزایش 100 درصدی زایران عمره و عتبات عالیات عراق و سوریه در دولت نهم خبر داد

خاکسار قهرودی افزود:در سال 83 عدد اعزامی به عمره 450 هزار نفر بوده که این رقم در عمره جاری به 820 هزار نفر رسیده است.

به گفته وی آمار زایران اعزامی به عتبات عالیات عراق نیز پیش از این روزانه 700 نفر بوده که اکنون به حدود سه هزار نفر در هر روز رسیده است.

رئیس سازمان حج و زیارت پایین نگه داشتن قیمت ، ارائه خدمات بهتر و افزایش زایر را از اهداف راهبردی دولت نهم عنوان کرد.

خاکسار قهرودی در این گفت و گو به آمارهای عمره جاری اشاره کرد و گفت در عمره جاری که از 12 اسفند شروع و تا 24 مرداد ادامه دارد بالغ بر 800 هزار نفر با بیش از 2500 پرواز ( 5000 رفت و برگشت) در قالب 6400 کاروان راهی سرزمین وحی می شوند.

وی کاهش طول سفر از 14 روز به 12 روز را باعث افزایش حدود 200 هزار نفر زایر عمره ذکر کرد و افزود ان شاءالله در سال های آینده با افزایش اعزام  به همه متقاضیان پاسخ داده خواهد شد.

خاکسار قهرودی با اشاره به فراخوان زایران کهنسال عمره که در بانک ملت ودیعه گذاری کرده اند گفت با توجه به اینکه برخی کاروانهای عمره تکمیل نشده اولویت های 1 تا 10 بانک ملت در همه استانها اعلام شده ولی به استانها اجازه داده شده که متناسب با ظرفیت خود تا اولویت 20 پیش روند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجاره منازل حاجیان آینده در مدینه و مکه خبر دادو گفت برنامه ریزی حج آینده از حج گذشته شروع شده است.

قهرودی از همه کسانی که تا سی ام آبانماه برای تشرف به حج در بانک ملی ودیعه گذاری کرده اند خواست که خود را آماده کنند تا پس از اعلام سازمان حج و زیارت به کاروانها مراجعه کرده و ثبت نام کنند.

وی افزودپیش از ثبت نام در کاروانها،واجدان شرایط تشرف به حج آینده باید به پایگاه اینترنتی که از سوی سازمان اعلام می شود مراجعه و اطلاعا ت خواسته شده را تکمیل و کد رهگیری در یافت کنند تا ثبت نام آنها در کاروانها آسانتر باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت فراخوان متقاضیان دارای سن 80 سال که تا پایان سال 84 در بانک ملی ودیعه گذاری کرده اند و 85 سال به بالا که تا پایان سال 86 ودیعه گذاری کرده اند برای تشرف در حج آینده را از تسهیلات فراهم شده برای کهنسالان خواند.

خاکسار قهرودی به سفر های عتبات عالیات عراق نیز اشاره کرد و افزود پرواز های عراق از 22 بهمن بایک پرواز و از 30 بهمن با چهار پرواز شروع شد لیکن در مرحله سوم عملیات با عدم توافق نهایی طرف عراق مواجه و با مشکلاتی روبرو شدیم.

وی تغییرات در حرکت های زایران از طریق زمینی و یا هوایی به عراق را تابع شرایط خاص عراق دانست و اظهار0 امیدواری کرد که در آنیده نزدیک مشکلات پرواز ها حل شود و زایران با آسودگی بیشتر سفر عتبات عراق را انجام دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت از ارزیابی دقیق کارگزاران زیارتی و به دنبال آن ارتقای کیفی امور ونیز بازسازی و جوانگرایی در انتخاب نیروهای حوزه زیارتی کشور را از کارهای جدید سازمان حج و زیارت ذکر کرد

کد خبر 77055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز