دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

گروه دانش: نمایشگاه بین‌المللی سبیت امسال نیز در روزهای 3 تا 8 مارس در شهر هانوفر آلمان برگزار شد.

سبیت از مطرح‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه‌های جهانی‌ آی‌سی‌تی (تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات) است که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در این عرصه گسترده در سطح جهانی دارد. به گفته ناظران، نمایشگاه امسال سبیت موجب تقویت خوشبینی و دلگرمی نسبت به صنعت جهانی آی‌سی‌تی شد، آن هم در دوره بسیار حساس کنونی که جهان به‌خصوص کشورهای توسعه یافته با یکی از بزرگ‌ترین و جدی‌ترین بحران‌های اقتصادی تاریخ معاصر مواجهند.

 ارنست رائو، مدیر نمایشگاه امسال سبیت با غرور در این باره چنین می‌گوید: حضور 4‌هزار و 300 شرکت‌کننده از 69 کشور جهان موجب خوشبینی نسبت به آینده صنعت‌ آی‌سی‌تی در جهان شد. بسیاری از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه و نیز بازدیدکنندگان با روحیه‌ای بالا و همچنین با فهرست‌‌هایی بلند بالا از سفارش‌های جدید هانوفر را ترک کردند؛ موفقیتی که پایه و اساس محکمی برای رونق تجارت در این زمینه محسوب می‌شود. به گفته وی، نمایشگاه امسال سطح توقعات و انتظارات را بالا برده است.

اگرچه حضور 400 هزار بازدید‌کننده در سبیت 2009 اندکی کمتر از شمار بازدید‌کنندگان سال گذشته بود، اما افزایش تعداد کسانی که با مقاصد تجاری به هانوفر آمده بودند، نشان‌دهنده پویایی صنعت مهم‌ آی‌سی‌تی در این دوران حساس است. به گفته آقای رائو، شرکت‌هایی که با آمادگی در نمایشگاه امسال حضور یافتند، با 20 درصد افزایش قرارداد‌های تجاری نسبت به سال گذشته هانوفر را ترک کردند. وی توضیح می‌دهد: از نظر تمامی شاخص‌های مهم، سبیت 2009 در سطح نمایشگاه سال گذشته بود. ما از نحوه برگزاری این نمایشگاه بسیار خشنودیم. نمایشگاه امسال سرمایه‌گذاری خوبی برای شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان به یک نسبت بوده است و آنها با آمدن به اینجا منافع بسیاری را به دست آورده‌اند.

تعداد شرکت‌کنند‌گان خارجی در سبیت 2009 مانند سال گذشته 20‌درصد بود و کاهش حضور آسیایی‌ها در این دوره با حضور گسترده شرکت‌کنندگان آمریکای شمالی و خاور میانه جبران شد.

در سخنرانی مراسم گشایش نمایشگاه، آرنولد شوارتزنگر، فرماندار کالیفرنیا-ایالتی که در برگزاری نمایشگاه امسال مشارکت داشت- با لحنی خوشبینانه آغاز به کار سبیت 2009 را اعلام کرد. ارنست رائو می‌گوید: سخنان دلگرم‌کننده و لحن مصمم شوارتزنگر، اراده فعالان صنعت‌ آی‌‌سی‌تی را برای بهره بردن از فرصت‌های موجود تقویت کرد. تمامی حاضران در نمایشگاه تحت‌تأثیر این انگیزه و روحیه بالا قرار گرفتند.

در نمایشگاه امسال، نقش فزاینده سبیت به‌عنوان یک همایش مهم در عرصه آی‌‌سی‌تی و صنایع مرتبط با آن پررنگ‌تر به‌نظر می‌رسید. نمایشگاه امسال به لطف همکاری برگزارکنندگان آن با سمینار دانشگاهی سی‌آی او (شبکه مستقل مقامات ارشد اطلاعات شرکت‌های بزرگ آلمان) در برقراری رابطه‌ای محکم بین عرضه و تقاضا در صنعت آی‌‌‌سی‌تی موفق بود.

بخش‌های جنبی نمایشگاه

علاقه وافر بازدیدکنندگان نمایشگاه از کنفرانس‌های بین‌المللی سبیت، نشان‌دهنده اهمیت بسیار جلسات رودررو با هدف بحث درباره موضوعات روز و تبادل آرا – به‌خصوص با توجه به بحران اقتصادی کنونی – است. رائو در این باره اظهار می‌دارد: در فهرست سخنرانان این کنفرانس‌ها نام‌های بسیار معتبر و پرآوازه صنعت جهانی‌ آی‌سی‌تی‌ به چشم می‌خورد.
به گفته وی، حضور بیش از 100‌هیأت دیپلماتیک از سراسر جهان در نمایشگاه امسال، نشان‌دهنده اهمیت سبیت به‌عنوان یک تریبون مهم اقتصاد سیاسی در سطح جهان است.
از نکات مهم درباره سبیت 2009 افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌ها در حوزه‌های مختلف تجارت‌ آی تی بود.

آی‌تی‌سبز

در حوزه‌ آی‌تی سبز، شرکت‌کنندگان از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نشان دادند که رواج تکنولوژی‌های سبز تا چه حد می‌تواند موجب کاهش چشمگیر هزینه‌ها شود.
در حوزه جدید وبسایتی (جامعه مبتنی بر وب) کاربرد‌ها و الگو‌های تجاری وب به نمایش در آمد. رائو در این باره می‌گوید: این مفهوم جدید یک موفقیت واقعی بود و موجب جذابیت بیش از پیش نمایشگاه از نظر تجاری شد. نیمی از شرکت‌کنندگان در حوزه وبسایتی از هم اینک اعلام کرده‌اند که در نمایشگاه سال آینده نیز حضور خواهند یافت.

حوزه مشترک صنعت‌ آی‌سی‌تی و صنعت اتو مکانیک (عمدتا خودروسازی) نیز که در بخشی با عنوان اتوموتیو دی ارائه شد، از موفقیت‌های چشمگیر سبیت 2009 بود. به گفته رائو، سال آینده تلاش خواهد شد تا این حوزه، به شکلی دقیق‌تر و مفصل‌تر بررسی شود و با نگاهی عمیق، موضوعات آن مورد بحث قرار گیرد.

در سبیت 2009 نسل جدید تلفن‌های هوشمند، نت بوک‌ها (لپ تاپ یا نوت بوک‌های جیبی) و سیستم‌های ناوبری و جهت‌یابی، نشان‌دهنده جهت گیری‌های آینده عرصه اینترنت موبایل بودند. در این حوزه و در نمایشگاهی فرعی که تنها برای بازدید تجاری در نظر گرفته شده بود، سفارش‌های بسیاری به شرکت‌های فعال در این زمینه داده شد.

بخش دیگر نمایشگاه، جهان ایمنی نام داشت و در آن بحث‌ها و گفت‌وگوهای بسیاری بین متخصصان سرشناس درباره چالش‌های آینده در زمینه امنیت‌ آی‌‌تی مطرح شد. پارک آینده از بخش‌های جانبی نمایشگاه، فرصتی را در اختیار مؤسسات تحقیقاتی قرار داد تا نقش خود را در نوآوری‌های عرصه‌ آی‌‌سی‌تی نشان دهند.

سلامت از راه دور

در نمایشگاه فرعی دیگری با عنوان تله‌هلث (سلامت از راه دور)، نحوه استفاده از‌ آی‌تی در بخش مراقبت‌های پزشکی ارائه شد و در عین حال شرکت‌کنندگان از بخش‌های دولتی و عمومی روش‌های افزایش بازده کاری را در حیطه کاری خود به نمایش گذاشتند. رائو در جمع بندی پایانی خود از نمایشگاه  سبیت 2009 می‌‌افزاید: بسیاری از شرکت‌ها که در نمایشگاه امسال شرکت نکرده اند، از تصمیم خود برای حضور در سبیت 2010 خبر داده‌اند.

کد خبر 77319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز