دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه دانش: سیستم‌هایی که اصطلاحا Solutions یا راه حل نامیده می‌شوند یکی از پر رونق‌ترین بخش‌های سبیت 2009 را تشکیل می‌دادند.

هزاران شرکت کوچک و بزرگ به‌خصوص در آسیا مانند چین، تایوان و سنگاپور کارشان ارائه راه‌حل‌ها در زمینه‌ آی‌تی است. مثلا برخی شرکت‌های صنعتی مشکلی به نام حفظ جریان متناوب برق در تمامی شیفت‌های کاری دارند یا شرکت‌هایی هستند که نگهداری از سیستم‌های رایانه‌ای در محیط خشن و دارای رطوبت یا گرمای زیاد یا لرزش بیش از حد برای آنها با مشکلاتی مواجه است.

حالا در مقابل شرکت‌هایی هستند مانند AEG‌که اقدام به ارائه یک راه حل برای حفظ و امنیت جریان برق دستگاه‌ها کرده‌اند. این راه حل‌ها هم شامل دیتا سنترها می‌شود و هم شامل کل سیستم رایانه‌ای کارخانجات.

یا شرکت دیگری مانیتورهای صنعتی در سالن 6 ارائه داده بود که در مقابل ریزش جریان شدید آب داغ نیز مقاوم است. این عمل به‌صورت واقعی در غرفه شرکت مذکور به نمایش در آمده بود و در حالی که آب داغ با بخار فراوان روی مانیتور رایانه می‌ریخت، کاربر با آن کار می‌کرد. بدین ترتیب تا مشکل هست راه حل هم خواهد بود.

بخش دیگری از خدمات شرکت‌های‌ آی‌تی در سبیت OUT SCOURCING یا همان برو نسپاری است.در این نوع فعالیت‌ها که صدها شرکت حاضر در سبیت بر آن متمرکز شده‌اند بخش‌هایی از برنامه‌های نرم‌افزاری یا سخت افزاری یا پشتیبانی رایانه‌ای و شبکه‌ای شرکت‌های خارجی به شرکایی در سایر کشورها سپرده می‌شود. این نوع خدمات را می‌توان صادرات خدمات مهندسی نیز نامید.

شهرام جهان بیگلری، مدیرعامل یک شرکت تخصصی آی‌تی از جمله کسانی است که با وجود اینکه سال‌های قبل در غرفه ایران حضور داشته اما امسال ترجیح داده در سالن ایران غرفه نداشته باشد و در عوض با شرکتی خارجی همکاری کند. 

شرکت تحت مدیریت وی با 24 محصول مختلف، راه حل‌های جامع ارائه می‌دهد. از جمله فعالیت‌های این شرکت فراهم‌کردن خدمات امنیت فیزیکی، امنیت شبکه و امنیت اطلاعات، رهیابی کالا، بارکد اسکنرها و لیبل پرینترها، سیستم‌های RFID و ارائه سیستم‌های سرور است.

به گفته وی آنها نمایندگی انحصاری محصولات گیگابایت را در ایران دارند و مذاکراتشان را در غرفه این شرکت انجام می‌دادند.وی درخصوص حضور ایران در سبیت گفت: همین که ایران از سال 2002 تا 2009 در سبیت غرفه دارد اهمیت زیادی از نظر اقتصادی دارد.

این از نظر صادرات و واردات ما مؤثر است. سال‌های نخست شرکت ثنارای مجری غرفه ایران بود. سال گذشته نیز اتحادیه صادر‌کنندگان نرم افزار مجری غرفه ایران بود وامسال شرکت پارسان مجری بود و تصور می‌کنم غرفه ایران بهتر از سال‌های قبل بوده است اما کافی هم نیست. وی درخصوص نقطه ضعف حضور ایران در سبیت ابراز کرد: بستگی دارد که شما چه هدفی از شرکت در نمایشگاه دارید.

 اگر بخواهید ایران برجسته شود می‌توانید با یک میلیارد تومان غرفه بسیار پر سر و صدایی بر پا کنید. اما این یک هدف تبلیغاتی خواهد بود. کار اساسی این است که تولید محصولات‌ آی‌تی را در داخل ایران بالا ببرید. ژاپن 50 سال به تولید‌کننده اجناس بی‌کیفیت مشهور بود اما آنقدر کار کرد تا امروز به این نقطه رسیده است. جنبه‌های سیاسی قضیه مثلا تحریم‌ها نیز از دست ما خارج است و همین مسئله باعث شده است تا تصویر خوبی از ایران در خارج از کشور ترسیم نشود و در موضوع آی‌تی نیز با دید دیگری به ایران نگاه کنند.

در مجموع به‌نظر می‌رسد حمایت دولت و نهادهای ذی ربط همچون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان توسعه تجارت، اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از حضور فعال‌تر شرکت‌های آی‌تی ایران در نمایشگاه‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای مانند سبیت و جیتکس می‌تواند نقش مهمی در رشد صنعت آی‌تی ایران داشته باشد.

کد خبر 77322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز