یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

آیدا ابوترابی: حتما برای شما پیش آمده که گاهی وقت­ها آرزو کنید ای کاش، زمان این قدر زود نمی گذشت

و یا می‌توانستید سرعت حرکت عقربه­های ساعت را مطابق میلتان تغییر دهید! اما آیا می­دانید که مسئله گذشت زمان یکی از پیچیده­ترین و در عین حال جالب­ترین مبحث‌های علمی است که دانشمندی مانند « انیشتین» سال­ها روی آن کار کرده­است؟!همان طور که می­دانید جاذبه زمین همه چیز را به طرف خود می­کشد و باعث می­شود زمانی که چیزی از دستتان می­افتد، به سمت زمین سقوط کند. این جاذبه در تمام سیاره­ها، ستاره­ها و همه جرم­های آسمانی وجود دارد ؛ هر قدر جرم سیاره یا ستاره بیشتر باشد، جاذبه آن نیز بیشتر است.

به طور مثال، میزان جاذبه در زمین نسبت به ماه بیشتر است، چرا که جرم زمین از ماه بیشتر است. در واقع هر قدر از زمین دور می­شویم، نیروی جاذبه کاهش پیدا می­کند. تئوری نسبیت انیشتین می­گوید که هر چه میدان جاذبه بیشتر باشد، زمان کندتر و هر چه این میدان کمتر باشد، زمان به نسبت تندتر می­گذرد. این موضوع امروزه با ساعت­های اتمی ای که در هواپیما کار گذاشته می‌شوند، ثابت شده­است. یعنی اگر هواپیمایی در ارتفاع 10کیلومتری زمین در پرواز باشد، و ساعت اتمی (ساعت بسیار دقیق) را درون این هواپیما قرار دهیم، به روشنی می­بینیم که این ساعت سریع­تر از ساعت­های اتمی مشابه در سطح زمین کار می­کند؛ زیرا نیروی جاذبه در سطح زمین کمی بیشتر از نیروی جاذبه در هواپیمایی است که در ارتفاع بالا در حال پرواز است.

البته این تغییر زمانی، بسیار ناچیز است. مسئله کند شدن زمان هنگامی آشکار می­شود که تصور کنیم یک فضانورد در نزدیکی یک سیاهچاله که  جرم و جاذبه بسیار بالایی دارد، دور می­زند. در چنین هنگامی، هر بیست دقیقه زمینی، یک بار قلب این فضانورد می تپد. از نظر او، زمین هر 90 ثانیه یک بار به دور زمین می چرخد. و هر هفته در فضا، برابر با 20 سال زمینی است. یعنی او هر هفته پنج بار انتخابات ریاست جمهوری یک کشور را می بیند.   و اگر او چهار هفته در چنین فضاپیمایی زندگی کند، در زمین 80 سال گذشته است و تمامی دوستان او در گذشته­اند، در حالی که فقط یک ماه به عمر او اضافه شده است! فکر کردن به این موضوع هیجان انگیز و اعجاب آور و باور آن دشوار است، نه؟

کد خبر 78322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز