گروه اقتصادی: با امضای قرارداد ال– 90 و ایراداتی که مجلس شورای اسلامی به این قرارداد وارد کرد، طرفین قرارداد تصویب الحاقیه قرارداد ال – 90 را با هدف کاهش اختلاف دیدگاهها در زمینه افزایش سهم ساخت داخل و صادرات 20 درصدی خودرو لوگان مورد توجه قرار دادند.

 سرانجام این الحاقیه در خردادماه سال جاری به امضای طرفین قرارداد رسید. گر چه تصور می‌شد این الحاقیه موانع تولید این خودرو مرتفع شده و روند تولید شتاب بیشتری به خود گیرد اما به نظر می‌رسد مشکلات ا ین قرارداد هنوز کاملا مرتفع نشده است.

به دنبال ایرادات نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به الحاقیه قرارداد ال – 90، وزارت صنایع و معادن برگزاری نشست مشترک برای رفع ابهامات مذکور را مورد توجه قرار داد و چندی پیش این نشست برگزار شد اما به نظر می‌رسد با وجود این نشست مشترک نیز هنوز اختلاف دیدگاههای مطرح در الحاقیه قرارداد ال – 90 مرتفع نشده است گرچه وزارت صنایع پاسخ به ابهامات را خاتمه یافته تلقی می‌کند.

صادرات قطعاً محقق می‌شود

معاون اقتصادی وزارت صنایع و معادن در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به نشست مشترک با نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن در زمینه الحاقیه ال‌-90 می‌گوید: در این جلسه برخی سوءتفاهم‌های موجود برطرف شده و گمان نمی‌کنم موضوعی برای مذاکرات بعدی وجود داشته باشد.

محسن شاطرزاده همچنین در زمینه ایرادات مرتبط با صادرات ال-90 در الحاقیه می‌گوید: صادرات 20 درصدی تندر قطعاً تحقق پیدا خواهد کرد چرا که هیچ‌کس برای 20 درصد صادرات معامله نمی‌کند. در الحاقیه قرارداد پیش‌بینی شده تا درصورتی‌که به هر دلیلی صادرات 20درصدی با مشکل مواجه شود، کمیته صادرات تشکیل شده و با توافق طرفین راه‌حل‌هایی را پیشنهاد کند اما این امر به‌مفهوم منتفی شدن صادرات 20درصدی ال-90 نبوده و حل مشکلات احتمالی در چارچوب مذاکره مورد توجه قرار گرفته است.

وی در زمینه اعلام تاریخ‌های متفاوت عرضه این خودرو می‌گوید: این موضوع ناشی از مشکلات فنی موجود در کارخانجات برای تست این خودرو است. تولید آزمایشی ال-90 آغاز شده و به محض پایان یافتن تست‌ها، این خودرو به تولید انبوه می‌رسد. معتقدم تنش‌های سیاسی تأثیری در تعویق زمان تولید ال-90 نداشته اما مشکلات مربوط به تأمین قطعه می‌تواند ازجمله مسائل فنی مطرح در این زمینه باشد.

تداوم مشکلات صادرات ال-90

این درحالی است که نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به انجام نشست مشترک برای رفع ابهامات قرارداد الحاقیه ال-90 می‌گوید: در این نشست مطرح شد که مبنای صادرات ال-90 تولید 60 درصد داخل این خودرو است درحالی‌که پیش از این مباحث مربوط به ساخت داخل را مطرح کرده بودیم. این موضوع به‌عنوان یکی از بندهای قرارداد تصویب شد و معتقدم الزام برای صادرات 20درصدی در الحاقیه در آینده مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

حمیدرضا کاتوزیان می‌افزاید: ممکن است طرف فرانسوی در طول اجرای قرارداد طبق آنچه پیش‌بینی شده عمل ننموده و مشکلات فنی درصد ساخت داخل این خودرو را کاهش دهد که این موضوع می‌تواند در صادرات ال-90 تأثیر مستقیم داشته و طرف فرانسوی را به عمل نکردن به تعهدات خود و تغییر روش ترغیب کند.

وی می‌گوید: معتقدم 40 درصد ابهامات قرارداد الحاقیه ال-90 به قوت خود باقی است گرچه مقرر شده تا وزارت صنایع و معادن مسائل مطرح شده در این نشست را به‌ صورت کتبی ارائه کند.

همچنین در قرارداد مطرح شده درصورتی‌که صادرات 20درصدی محقق نشود رنو قادر به خارج کردن سود خود از کشور نیست که این امر می‌تواند رنو را برای تحقق ساخت 60 درصد و صادرات 20 درصدی تحت فشار قرار دهد.

کاتوزیان در زمینه تأخیر در عرضه ال-90 می‌گوید: گرچه خودروسازان تمایل دارند تا این خودرو هرچه سریع‌تر تولید و عرضه شود اما برخی مشکلات مانع این امر است که با این روند فکر می‌کنم ال‌-90 اواخر دی‌ماه به بازار عرضه شود اما باید تاریخ دقیق را از خودروسازان پیگیری کرد چراکه عوامل اصلی دخیل در این زمینه به روند تولید کارخانجات برمی‌گردد.

کد خبر 7833

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز