سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر نیرو اعلام کرد: از همه روش‌ها و ابزارهای قانونی و علمی برای بهینه سازی مصرف آب و برق استفاده خواهیم کرد

به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران، پرویز فتاح در پاسخ به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره روش‌های اصلاح الگوی مصرف گفت: برنامه‌های وزارت نیرو که از پیش کارشناسی شده، ‌به کمیته‌ای که رئیس جمهور در نخستین نشست هیئت دولت به مسئولیت معاون اول رئیس جمهور برای اصلاح الگوی مصرف تعیین کرده، ارائه شده است و امیدواریم هفته آینده تصویب و ابلاغ شود.

وی تامین وسایل مصرف بهینه آب و برق و توزیع آن با قیمت مناسب را از این اقدامات و  برنامه‌ها ذکر کرد.

فتاح اعمال سیاست‌های تنبیهی و تشویقی را هم از این برنامه‌ها بیان کرد و افزود: وزرات نیرو از ابزار تعرفه نیز به صورت پلکانی برای بهینه سازی مصرف آب و برق استفاده خواهد کرد.

وی گفت: این روش (تعرفه‌ای) به معنی افزایش درآمدهای وزارت نیرو نیست بلکه در مقابل افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف، مشترکان کم مصرف نیز از سیاست‌های تشویقی و  تخفیف‌های ویژه و استفاده بیشتر از یارانه برخوردار خواهند شد.

فتاح گفت‌: در صورت تصویب لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در مجلس شورای اسلامی و اجرای آن، گام اساسی برای اصلاح الگوی مصرف در کشور برداشته می‌شود.

وزیر نیرو درباره تولید و مصرف برق خاطرنشان کرد: پارسال 215 میلیارد کیلووات ساعت برق در کشور تولید شد که در مقایسه با سال 86 حدود 6 و 3 دهم درصد رشد نشان می‌دهد.
وی افزود‌: نیمه نخست پارسال این رشد حدود 8 درصد بود اما اواخر پارسال به 5،3 دهم درصد رسید.

فتاح توزیع لامپ‌های کم مصرف، جمع آوری انشعاب‌های غیرمجاز، اصلاح شبکه‌های فرسوده برق‌، توزیع کنتورهای چند تعرفه‌ای و تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی را در کاهش مصرف برق موثر دانست.

وی با بیان اینکه آرزوی دیرین مردم ایران در استفاده از برق هسته‌ای امسال محقق خواهد شد، گفت: با بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر، اواسط تابستان پانصد مگاوات برق   هسته‌ای نیز وارد مدار خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه نخستین بار در عمر صنعت برق کشور تا اوایل خرداد همه تعمیرات نیروگاهی به پایان می‌رسد و آماده بهره برداری با ظرفیت کامل می‌شود، افزود‌: تابستان همه واحدهای حرارتی به کار گرفته می‌شود اما همچنان بخش عمده‌ای از نیروگاه‌های برق آبی را در مدار نخواهیم داشت.

فتاح افزود: پارسال به علت کم آبی، حداکثر توانستیم حدود 2 هزار مگاوات از ظرفیت  نیروگاه‌های برق آبی استفاده کنیم در حالی که ظرفیت نصب شده این نیروگاه‌ها 7 هزار و 800 مگاوات است.

وزیر نیرو گفت: امسال برنامه ریزی کرده‌ایم حدود 3 هزار مگاوات از نیروگاه‌های برق آبی‌، برق دریافت کنیم تا در اوج مصرف که پیش بینی می‌شود به رکورد 41 هزار و 500 مگاوات برسد، تابستان را بدون اعمال خاموشی سپری کنیم که البته بدون همراهی و صرفه جویی مردم میسر نخواهد شد.

فتاح با اشاره به اقدامات وزارت نیرو برای تامین امکانات و وسایل کاهنده مصرف برق از جمله توزیع لامپ‌های کم مصرف یارانه‌ای در سال گذشته اظهار داشت: پارسال با پرداخت یکصد میلیارد تومان یارانه برای تولید و توزیع لامپ‌های کم مصرف حدود 53 میلیون شعله لامپ کم مصرف توزیع شد که حدود هشتصد میلیارد تومان صرفه جویی داشته است. 

کد خبر 78415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز