سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

سیروس برزو: داستان بی پایان سفر انسان به فضا با سفر یوری گاگارین آغاز شد. همان طور که در 23شماره قبل خواندید، در ستون «تقویم فضانوردی»، سیروس برزو ، کارشناس مسائل نجومی و فضایی مقیم روسیه ، برای شما گاهشمار سفر انسان به فضا را می نویسد.

18 ژوئن 1983

فضاپیمای «چلنجر» دومین سفر مداری خود را آغاز کرد. در این ماموریت «رابرت کریپین»، «فردریک‌‌هاوک»، «جان فابین»، «نورمن تاگارد»،  نخستین زن فضانورد آمریکا و «سالی راید» شرکت داشتند. این گروه حدود شش روز در مدار زمین بودند. چلنجر، روز 24 ژوئن در پایگاه
« ادواردز» فرود آمد.

27 ژوئن 1983

«ولادیمیر لیاخف» و «الکساندر الکساندرف» با «سایوز تی-9» برای سفری پنج ماهه راهی «سالیوت-7» شدند. آنها در این مدت ، به انجام تحقیقات و پژوهش‌‌های علمی و صنعتی پرداختند. روز 23 نوامبر با فرود سایوز تی-9 به همراه دو کیهان‌نورد  ماموریت این سفینه پایان یافت.

30 اوت 1983

«ریچارد ترولی»، «دانیل برندنشتین»، «گوین بلوفورد»، «دیل گاردنر» و «ویلیام تورنتون» با فضاپیمای شاتل «چلنجر» شبانگاه راهی مدار زمین شدند تا طی 6 روز پرواز ماهواره «اینست-ا-بی» را در مدار قرار داده و به انجام پژوهش‌‌های علمی و فنی بپردازند. این سفر در روز 5 سپتامبر با فرود چلنجر در پایگاه هوایی ادواردز پایان یافت.

28 نوامبر 1983

فضاپیمای «کلمبیا» به همراه «جان یانگ»، «بروسترشاو»، «اون گاریوت»، «رابرت پارکر»، «بایرون لیختنبرگ» از آمریکا و «اولف مربولد» از آلمان غربی ، به فضا پرتاب شد. این نخستین تجربه مشترک فضانوردان« ناسا» و« اسا» در فضا بود. سرنشینان کلمبیا سرانجام در روز 8 دسامبر با فرود در پایگاه هوایی ادواردز به ماموریت خود پایان دادند.

3 فوریه 1984

فضاپیمای «چلنجر» به مدار زمین پرتاب شد. سرنشینان این سفینه عبارت بودند از «ونس برند»، «بروس مک کاندلس»، «رابرت استوارت»، «رابرت گیبسن» و «رونالد مک نیر» . طی این سفر بروس مک کاندلس با استفاده از یک سیستم ویژه به نخستین راهپیمایی غیر پیوسته در فضا پرداخت. تا آن زمان کلیه فضانوردان طی راهپیمایی در فضا حتماً با طنابی به سفینه متصل بودند اما این دستگاه اجازه داد که کیهان نورد آزادانه در فضا به راهپیمایی پردازد. سفر چلنجر در 11 فوریه و 7 روز پس از پرتاب با فرود در مرکز فضایی کندی پایان یافت.

کد خبر 78935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز