همشهری آنلاین: دولت تغییرات سود بازرگانی کالاهای مشمول ردیف‌های تعرفه در جداول آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات سال 1388 که در راستای سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اعمال شده است، را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، تعرفه‌های جدید پس از فراخوان عمومی و وصول پیشنهادات دستگاه ‌ها، وزارتخانه‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی، دست‌اندرکاران تجارت خارجی کشور و گمرک تعیین شده است.

اعمال سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، تنظیم بازار، تشویق تجارت، تسهیل تجاری و کاهش بروکراسی اداری در مراحل ورود و ترخیص کالا، حمایت‌های تعرفه‌ای و کاهش انگیزه‌های قاچاق‌ مهمترین اهداف دولت در تصویب تعرفه‌های جدید بوده است.

تعرفه‌های کاهش یافته

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، دولت با هدف حمایت از صنایع داخلی سود بازرگانی واردات قوطی اسپری و ظروف لوله ای (تیوپ) جهت پماد و کرم را 5 درصد کاهش داد.

دولت همچنین سود بازرگانی واردات قرص آلومینیومی را در جهت تقویت صنایع داخلی از 21 درصد به 16 درصد کاهش داد.

برای تامین نیاز داخلی و افزایش تولید عسل در کشور سود بازرگانی واردات کلنی زنبور عسل و ملکه زنبور عسل از 16 درصد به صفر درصد تغییر یافت.

دولت همچنین با هدف رفع کمبودهای داخلی نرخ سود بازرگانی واردات ارزن به کشور را از شش درصد به صفر کاهش داد.

سود بازرگانی واردات روغن جانشین کره کاکائو و روغن های CBE و CBR نیز که سال گذشته شش درصد بود با تصویب هیات وزیران حذف و به صفر رسید.

سود بازرگانی واردات مجموعه‌ای از اشیاء جور شده دارای حداقل یک شیء که با پلاتین، طلا و یا نقره آبکاری شده باشند نیز با هدف رفع نیازهای داخلی از41 درصد به 36 درصد کاهش یافت.

سود بازرگانی واردات دستگاه های کمک شنوایی دسته جمعی برای آموزش، نیز با هدف کاهش هزینه و قیمت تمام شده سمعک برای ناشنوایان از 6 درصد به صفر درصد تغییر یافت.

همیچنین دولت با هدف یکسان سازی و تامین نیاز داخل، سود بازرگانی واردات دستگاه های سنگ شکن کلیه را از 21 درصد به صفر درصد تغییر داد.

با موافقت هیات وزیران در سال جاری سود بازرگانی واردات ماشین هایی که دارای دو یا چند کارکرد چاپ کردن مانند کپی گرفتن یا ارسال فکس، با قابلیت اتصال به ماشین داده پردازی اتوماتیک یا شبکه هستند را از 6 درصد به صفر درصد کاهش داد.

سود بازرگانی واردات روکش عاج دار لاستیک خودرو به صورت رول یا دوسر بسته از جنس کائوچویی و مکانیزه شده جهت روکش نمودن لاستیک های فرسوده و مستعمل با هدف تقویت چرخه بازیافت در کشور با 50 درصد کاهش از 61 درصد به 11 درصد تغییر یافت.

سودبازرگانی روغن های خام نیز در جهت رفع نیاز صنایع صابون سازی و یخچال سازی حذف و صفر درصد تعیین شد.

با توجه به تعدد مناطق زلزله خیز در کشور دولت برای توسع شبکه زلزله نگاری کشور سود بازرگانی واردات دستگاه های زلزله نگاری را از 16 درصد به صفر درصد تغییر داد.

سود بازرگانی واردات داروهای حاوی ویتامین های دام و طیور نیز برای تامین نیاز داخلی از 41 درصد به 26 درصد کاهش یافت.

دولت همچنین سود بازرگانی واردات داروهای آنتی بیوتیک دام و طیور را نیز 41 درصد به 31 درصد تغییر داد.

سود بازرگانی روغن موتور نیز در سال جاری با 10 درصد کاهش از 41 درصد به 31 درصد تغییر یافت.

سود بازرگانی واردات سبزی جات و مخلوط های آن،ذرت شیرین ، جوانه بامبو،بادام زمینی، آناناس، هلو وتوت فرنگی نیز از 51 به 41 درصد کاهش یافت.

دولت همچنین سود بازرگانی واردات خمیرهای غذایی، بیسکویت با مواد شیرین کننده را از 71 به 61 درصد تغییرداد.

دولت با هدف توسعه زیر ساخت های اینترنتی کشور، افزایش سرعت اینترنت و بهبود شبکه اینترنت کشور سود بازرگانی واردات هاب، روتر و مودم اکسترنال (خارجی) از 46 درصد به صفر درصد کاهش داد.

دولت همچنین با هدف توسعه بهداشت در کشور سود بازرگانی برخی اقلام بهداشتی از قبیل پاک کننده های دندان، نخ دندان، صابون حمام و دستشویی و شامپو را از 51 درصد به 41 درصد تغییر داد.

سود بازرگانی واردات نخ ابریشم مورد استفاده برای تولید نخ های جراحی هم حذف شده و از 26 درصد به صفر درصد تغییر یافت.

تعرفه‌های افزایش یافته

دولت با هدف حمایت از صنایع داخلی و کنترل واردات سود بازرگانی واردات رادیاتور حرارتی را از 21 درصد به 26درصد افزایش داد.

دولت همچنین سود بازرگانی واردات ماده اولیه کلروکلسیم را در جهت حمایت از تولید داخلی از صفر درصد به 11 درصد، سود بازرگانی واردات کلوپید وگرول و ژلاتین را از صفر به 21درصد و سود بازرگانی وادات اسید سیتریک از صفر به 11 درصد تغییر داد.

سود بازرگانی واردات کارت های مغناطیسی توام با یک باریکه ضبط شده از 16 درصد به 26، لامپ های حبابی رشته ای مونتاژ شده بدون کلاهک از 31 به 51 درصد، دیگ های بخار آب با تولید بخار 45 تن در ساعت از 6 به 16 درصد و سنگ برای سنگ فرش، سنگ رخام، مرمر و گرانیت از 26 به 31 درصد افزایش یافت.

دولت همچنین با افزایش سود بازرگانی دستگاه های فرستنده و گیرنده تلفن همراه و دستگاه های فرستنده و گیرنده از نوع SDH و PDH از 16 درصد به 36 درصد موافقت کرد.

سود بازرگانی واردات دستگاه بالانس چرخ نیز به دلیل تولید در داخل کشور از صفر درصد به 6 درصد افزایش یافت.

سود بازرگانی واردات سلول های خورشیدی (مبدل انرژی خورشید به برق) نیز با هدف افزایش سود و حمایت از صنایع داخلی از صفر به 16 درصد تغییر پیدا کرد.

دولت همچنین با افزایش سود بازرگانی واردات شلتوک (برنج پادی)، برنج نیمه سفید و برنج پوست کنده از صفر به 21 درصد و در جهت حمایت از کشاورزان داخلی موافقت کرد.

هیات وزیران همچنین با هدف تقویت صنعت دامپروری در کشور و حمایت از دامداران داخل سود بازرگانی واردات شیر خشک صنعتی را از صفر درصد به 21 درصد افزایش داد.
این مصوبه توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است.

کد خبر 79032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز