همشهری آنلاین: رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا ضوابط معافیت مشمولان ساکن خارج از کشور و نحوه و شرایط سفر به ایران دیگر مشمولان را تشریح کرد

به گزارش ایلنا، سردار محمدجواد زاده‌کمند از راه‌اندازی دفاتر نمایندگی پزشکان معین در خارج از کشور برای دادن معافیت پزشکی به ایرانیان مشمول ساکن سایر کشورها خبر داد.

او گفت: تردد آن دسته از مشمولان نظام وظیفه که تا پایان سال 82 از کشور خارج شده‌اند چه با پرداخت وجه ودیعه و چه بدون آن، به کشور آزاد است.

زاده‌کمند با بیان این مطلب افزود: پس از سفرهای متعدد به کشورهایی که ایرانیان زیادی در آنجا ساکن هستند، مشکلات نظام وظیفه مشمولان مقیم آن کشورها مورد بررسی قرار گرفت و مقررات جدیدی برای حل مشکل این افراد تعیین شد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ‌تصریح کرد: عمده‌ترین مسئله برای افراد مشمولی است که از کشور به هر دلیلی خارج شده‌اند و امکان برگشت آنان به کشور وجود نداشت که این امر به دغدغه‌ای بزرگ برای این افراد و خانواده آنان تبدیل شده بود.

زاده‌کمند افزود: بر اساس قانون قبلی که هنوز هم قابل اجراست آن دسته از مشمولانی که تا پایان سال 82 از کشور خارج شده‌اند، در قبال پرداخت وجهی می‌توانند از معافیت بهره ببرند و به داخل کشور تردد کنند.

زاده‌کمند در ادامه گفت: دسته دیگر، مشمولانی هستند که تا شهریور سال 85 برای تحصیل از کشور خارج شده‌اند و به دلیل هماهنگ نکردن با وزارت علوم، معافیت تحصیلی ندارند. این افراد نیز طبق مقررات جدید تا پایان تحصیلشان می‌توانند، سالی دو بار به کشور تردد کنند.

او افزود: دسته‌ای دیگر از مشمولان، بیمارانی هستند که خود را واجد اخذ معافیت پزشکی می‌دانند و طبق قانون قبلی که هنوز هم به قوت خود باقی است، برای اخذ این معافیت باید به ایران بیایند و با حضور در شورای پزشکی، رای نهایی برای آن‌ها صادر شود که این امر برای این افراد مستلزم هزینه و در برخی موارد غیرممکن بود.

رئیس سازمان وظیفه عمومی‌ ناجا گفت: برای ارائه خدمات بهتر به این افراد مقرر شد در کشورهایی که ایرانیان بیشتری در آنجا ساکن هستند، پزشکانی معین تعیین شود و پرونده پزشکی این افراد به جای حضور فیزیکی به ایران فرستاده شود و از اینجا برای افراد واجد شرایط معافیت صادر می‌شود،‌لذا با هماهنگی وزارت خارجه به زودی دفاتر نمایندگی پزشکان معین سازمان نظام وظیفه در چند کشور اروپایی و امریکایی افتتاح می‌شود.

کد خبر 79196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز