همشهری‌آنلاین: فناوری تبدیل گاز طبیعی به فرآورده‌های مایع (Gas to Liquids)، به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن به‌توان، گاز طبیعی را به فرآورده‌های با ارزشی تبدیل کرد.

از جمله این فرآورده‌ها: متانول، دی متیل اتر و سایر فرآورده‌های میان‌ تقطیر (مانند گازوئیل و نفت سفید) است.

این فناوری که بیش از ۷۰ سال قدمت دارد شامل 4 مرحله است:

  • خالص سازی گاز 
  • تولید گاز سنتز (مخلوط منواکسید کربن و هیدروژن) 
  • فرآیند فیشر- تروپس 
  • ارتقا و بالا بردن کیفیت محصول

در ابتدا، گاز طبیعی به عنوان خوراک باید تحت فرآیندهایی، خالص‌سازی شود و از ناخالصی‌هایی که موجب صدمه زدن به کاتالیست‌های گوناگون می‌شود، زدوده شود.

در ضمن، اکسیژن هم از هوا گرفته می‌شود و سپس اکسیژن و گاز طبیعی همراه با بخار، وارد راکتور خاصی می‌شود که بدین منظور ساخته شده است.

در این مرحله، گاز طبیعی، اکسیژن و بخار تبدیل به گاز سنتز می‌شوند که مخلوطی از منواکسید کربن و هیدروژن است، در مرحله فرآیند فیشر- تروپس، گاز سنتز تبدیل به مایعات هیدروکربنی می‌شود.

سپس گاز سنتز به پارافین‌هایی با زنجیره طولانی، الفین سبک و واکس با وزن مولکولی بالا تبدیل می‌شود. میزان تولید، به کاتالیست مورد استفاده و همچنین شرایط عملیات در راکتور بستگی دارد.

و در مرحله پایانی، باید عملیات اضافی دیگری بر فرآورده تولید شده در فرآیند فیشر- تروپس، انجام شود تا به فرآورده‌های نهایی تبدیل شود. غالباً به علت محدودیت کاتالیست مورد استفاده، عموماً نیاز به واحدهای هیدروکراکینگ برای شکست مولکول‌های سنگین به مولکول‌های سبکتر وجود دارد.

کد خبر 79330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز