همشهری رئیس سازمان حج و زیارت از درخواست تجدید نظر وزیر ارشاد درباره ادغام سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، خاکسار قهرودی هنگام احرام در مسجد شجره در مدینه منوره گفت: سازمان حج و زیارت سازمانی مستقل در تصمیم گیری و در عین حال وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

خاکسار قهرودی که برای توافقات درباره حج تمتع امسال در عربستان بسر می برد در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: سازمان حج و زیارت سازمانی مستقل در تصمیم‌گیری و در عین حال وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی با اشاره به ارکان سازمان حج و زیارت گفت: شورای عالی حج در صدر این سازمان قرار داد که ریاست این شورا با رئیس جمهوری است و نماینده ولی فقیه نیز عضو آن است.

خاکسار قهرودی اضافه کرد: اگر سازمان حج و زیارت با هر سازمان دیگری هم ادغام شود، استقلال خود را حفظ می کند.

وی تصریح کرد: در جلسه ای که در زمینه ادغام سازمان حج بحث شده بنده و وزیر ارشاد حضور نداشتیم و به همین دلیل آقای صفار هرندی درخواست تجدید نظر و بحث و بررسی مجدد کرده است.

خاکسار قهرودی گفت:‌ اختیار این تصمیم با رئیس جمهوری است و ما تابع هستیم اما لازم است بحث کارشناسی بیشتری در این زمینه انجام شود.

وی افزود: در صورت ادغام سازمان حج و زیارت با سازمان میراث فرهنگی تغییر جدی در ماموریت های این سازمان بوجود نمی آید.

رئیس سازمان حج همچنین علت حضور خود در عربستان را توافق با وزارت حج عربستان و سایر مراکزی که به حجاج خدمات ارائه می کنند درباره حج تمتع امسال بیان کرد.

وی افزود: در مذاکرات یک هفته ای با مسئولان وزارت حج عربستان و سایر مراکز خدماتی 4 تفاهم نامه فرعی و یک تفاهم نامه اصلی به امضا می رسد که چارچوب حج تمتع و تعیین سهمیه زائران ایرانی مشخص می شود.

خاکسار قهرودی درباره افزایش سهمیه زائران ایرانی در حج تمتع گفت:‌طبق روال هر سال حدود دو هزار نفر به سهمیه ما افزوده می شود اما ما درخواست های جداگانه ای نیز برای افزایش سهمیه به وزارت حج عربستان می دهیم.

وی اضافه کرد: با این درخواست ها در چند سال اخیر 5 هزار نفر نیز از این طریق به سهمیه ایران افزوده شده است.

خاکسار قهرودی افزایش بیش از این را به علت محدودیت عربستان در ارائه خدمات بویژه در منا غیر ممکن دانست و گفت:‌محدوده منا از نظر شرعی حد تعریف شده ای دارد و اسکان درخارج از این محدوده امکان پذیر نیست.

خاکسار قهرودی همچنین بررسی اخرین تغییرات در ائین نامه ها و دستورالعمل ها در عربستان را از دیگر اهداف سفر خود به این کشور عنوان کرد.

کد خبر 79667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز