همشهری آنلاین: جاکوب زوما، مردی که انتظار می‌رود پس از پیروزی حزب کنگره ملی آفریقا در انتخابات آفریقای جنوبی به مقام ریاست جمهوری این کشور برسد، طی سخنانی گفت که جهت اتحاد کشورش فعالیت خواهد کرد.

به گزارش بی بی سی، جاکوب زوما پس از چهارمین پیروزی حزب کنگره ملی آفریقا در انتخابات، افزود: ما دوران سختی را تجربه کرده‌ایم زمان آن فرا رسیده که همه اتفاقات گذشته را به فراموشی بسپاریم.

حزب ملی کنگره آفریقا 65.9 درصد از آرا را کسب کرد اما با اختلاف اندکی نتوانست دو سوم کرسی‌ها مجلس آفریقای جنوبی که پیشتر در اختیار این حزب بود را به طور کامل از آن خود کند.این حزب 264 کرسی پارلمان را به خود اختصاص خواهد داد و بر همین مبنا نخواهد توانست بازنگری در قانون اساسی این کشور را به رای بگذارد.[انتخابات حزبی آفریقای جنوبی آغاز شد]

مخالفان حزب کنگره ملی آفریقا پیشتر ادعا کرده بودند که این حزب در نظر دارد پس از کسب دو سوم از آرای پارلمانی قانون اساسی آفریقای جنوبی را تغییر دهد. حزب حاکم در صورتی که بخواهد قانون اساسی را تغییر دهد باید دو سوم کرسی‌های پارلمان آفریقای جنوبی را به خود اختصاص دهد.

جاکوب زوما اما با رد ادعای مخالفان اعلام کرده است که حزب کنگره ملی آفریقا تهدیدی برای قانون اساسی کنونی این کشور نخواهد بود.

بر اساس نتایج انتخابات آفریقای جنوبی، ائتلاف دمکراسی که حزب رسمی مخالف این کشور محسوب می‌شود، 67 کرسی پارلمان را به خود اختصاص داده و در جایگاه سوم نیز حزب مردم که انشعابی از حزب کنگره ملی آفریقا محسوب می‌شود، قرار گرفته است.

براساس نتایج به دست آمده و پیروزی حزب کنگره ملی آفریقا جاکوب زوما که اکنون ریاست این حزب را عهده دار است، تا دو هفته دیگر از سوی پارملان جدید به مقام رئیس جمهوری جدید افریقا انتخاب خواهد شد.

حزب کنگره ملی در انتخابات پیشین آفریقای جنوبی و زمانی که تابو امبکی رئیس جمهوری قبلی، ریاست این حزب را در دست داشت، 69.69 درصد آرا را به دست آورده بود.

کد خبر 79889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز