یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۷
۰ نفر

گروه سیاسی: مجمع نمایندگان روحانی مجلس با صدور بیانیه‌ای، با الحاق سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مخالفت کرد.

در این بیانیه که به امضای 40 نفر از اعضای روحانی مجلس رسیده است، از رئیس‌جمهوری درخواست شده که تصمیم شورای‌عالی اداری را کان لم یکن تلقی کند.

شورای‌عالی اداری 27 فروردین ماه، پس از تایید رئیس‌جمهوری، به جدایی سازمان حج و زیارت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و الحاق آن به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رای داد.

یک روز پس از آنکه محمد محمدی ری‌شهری، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی به رای شورای‌عالی اداری واکنش نشان داد، رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس نیز از اعتراض همه روحانیون مجلس به این رای خبر داد.

محمدتقی رهبر، در گفت‌وگو با همشهری ضمن تاکید بر اینکه حج و زیارت یک امر عبادی، سیاسی و اجتماعی- اسلامی است، گفت: این موضوع به گردشگری و میراث فرهنگی چه ربطی دارد؟ حج، سیاحت نیست، حج عبادت بزرگی است با مفهوم سیاسی اجتماعی در سطح بین‌الملل و جهان اسلام و نباید زیر پوشش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد. 

وی از مذاکره تلفنی خود با ری‌‌شهری خبر داد و افزود: حج و زیارت یک امر حکومتی است و باید نظر ولی فقیه اخذ می‌شد، از قراری که آقای ری‌شهری گفته‌اند این تصمیم شورای‌عالی اداری بدون اخذ نظر از مقام معظم رهبری اتخاذ شده است.

روز شنبه ری شهری در واکنش به حکم انتصاب سرپرست سازمان حج و زیارت از سوی معاون اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی، گفت: از آنجا که براساس اطلاع واصله، الحاق سازمان حج به میراث فرهنگی بدون اخذ نظر از مقام معظم رهبری انجام شده و حکم انتصاب سرپرست جدید نیز بدون هماهنگی با اینجانب صادر شده، لذا این اقدام مبنای قانونی ندارد.

بنا به گفته محمدتقی رهبر قرار است بیانیه مجمع روحانیون مجلس به امضای سایر نمایندگان مجلس نیز برسد و روز سه‌شنبه در صحن علنی قرائت شود.

تصمیم کمیسیون فرهنگی

الحاق سازمان حج و زیارت به سازمان زیر نظر اسفندیار رحیم مشایی، واکنش اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را نیز در پی داشت.

علی مطهری، نماینده مردم تهران دیروز با غیرقانونی خواندن پیوستن سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اطلاع دارم که تصویب این پیشنهاد در شورای‌عالی اداری با فشار و تحمیل صورت گرفته است.

وی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: این اقدام در مجموع کار مثبتی نیست؛ زیرا با این اقدام، سازمان حج و زیارت از حوزه نظارت مجلس خارج می‌شود. بیژن نوباوه، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز از بررسی علل حقوقی و قانونی انتزاع سازمان حج و زیارت از وزارت ارشاد در این کمیسیون خبر داد.

نماینده مردم تهران گفت: در جلسه امروز مسئولان سازمان گردشگری، وزارت ارشاد و سازمان حج و زیارت حضور می‌یابند

کد خبر 79951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز