دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه اجتماعی: انتزاع سازمان حج و زیارت و الحاق آن به سازمان میراث فرهنگی، واکنش‌های مختلفی را به‌دنبال داشته‌است.

براساس تصمیم جدید دولت، از این پس رئیس سازمان حج و زیارت توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی و با هماهنگی نماینده‌ ولی‌فقیه در امور حج و زیارت انتخاب و منصوب می‌شود. دولت می‌گوید: برای هماهنگی در همه امور حج و زیارت و عتبات عالیات، این تصمیم را گرفته ‌است.

مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهوری تصمیم شورای عالی اداری را در مورد ایجاد تغییرات جدید در سازمان حج و زیارت کاملا قانونی می‌‌داند.

دولت که ظاهرا مصر به اجرای تصمیم شورای‌عالی اداری است فردی را به‌عنوان سرپرست برای سازمان حج و زیارت تعیین و معرفی کرده‌است.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری روز شنبه 5 اردیبهشت با صدور حکمی، خاکسار قهرودی رئیس سازمان حج و زیارت را از مقام خود برکنار کرد و علی لیالی را به جای او منصوب کرد.

در حکم اسفندیار رحیم مشایی خطاب به علی لیالی سرپرست جدید سازمان حج و زیارت آمده است: انتظار دارد ضمن همکاری با نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت، مدیران و همکاران ارجمند سازمان مذکور در جهت اهداف تعیین شده، مساعی لازم را به عمل آورید.

واکنش نماینده ولی فقیه به تعیین سرپرست

تعیین و معرفی سرپرست برای سازمان حج و زیارت از سوی اسفندیار رحیم مشایی، واکنش نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی را برانگیخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری در این باره گفت: حکم انتصاب سرپرست جدید بدون هماهنگی با اینجانب صادر شده و این اقدام مبنای قانونی ندارد.

به گزارش واحد ارتباطات خبری بعثه مقام معظم رهبری، دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت که نظر آیت‌الله ری شهری را به رئیس سازمان حج و زیارت ابلاغ کرده از مصطفی قهرودی خواست براساس نظر نماینده ولی فقیه با جدیت به کار خود ادامه دهد. همین امر باعث شد روز گذشته 2 سرپرست در سازمان حج و زیارت حضور یابند.

اعتراض وزیر ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در اعتراض به انتزاع سازمان حج و زیارت گفت: مصوبه شورای‌عالی اداری درباره جدایی سازمان حج و زیارت از وزارت ارشاد و پیوستن آن به سازمان میراث فرهنگی باید با حضور مسئولان در وزارت ارشاد مورد بررسی مجدد قرار گیرد. از سوی دیگر مجمع روحانیون مجلس با صدور بیانیه‌ای با اقدام اخیر دولت در الحاق سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مخالفت کرد و خواستار ملغی شدن این مصوبه شد.

کمیسیون فرهنگی مجلس نیز از بررسی علل حقوقی و قانونی پیوستن سازمان حج و زیارت به سازمان گردشگری در این کمیسیون خبر داد. این کمیسیون اعلام کرد که از اتفاقات رخ داده در این دستگاه‌ها مطلع نیست و قرار است به قانونی بودن آن رسیدگی کند.

رئیس وقت سازمان حج و زیارت کشور که هنگام اتخاذ این تصمیم مشغول مذاکره با طرف سعودی در عربستان به‌سر می‌برد، تغییرات صورت گرفته در سازمان حج را غیر‌منطقی و غیرکارشناسی دانست.

خاکسار قهرودی، رئیس سابق سازمان حج و زیارت در مورد تغییرات صورت گرفته در این سازمان گفت: چون الحاق سازمان حج با میراث فرهنگی از مسیر کارشناسی و منطقی صورت نگرفته به همین دلیل‌ اقدامی نامناسب است و معترض هستیم. به ‌هر حال تعیین یک متولی در حوزه حج و زیارت و عتبات‌عالیات از دیر باز احساس می‌شد.

البته ظاهرا تاریخ در سازمان حج و زیارت تکرار می‌شود. هنگام برکناری سیداحمد زرهانی، رئیس اسبق سازمان حج و زیارت از سوی وزیر ارشاد، وی همراه آقای ری‌شهری در مدینه بود و هنگام برکناری مصطفی خاکسار قهرودی نیز وی باز هم در عربستان در حال مذاکره با طرف سعودی بود.

آیا این دو مورد نشانه اتخاذ سیاست یکسان از سوی دولت در امور حج و زیارت و عتبات‌‌ عالیات نیست؟

آیا انتزاع یک سازمان از یک وزارتخانه و الحاق آن به سازمان دیگری در همان دولت این همه کشمکش نیاز دارد؟

مگر نه اینکه هدف از این کار تسهیل و تسریع در امور مربوطه است. با توجه به صف‌آرایی موافقان و مخالفان انتزاع سازمان حج و زیارت انسان به یاد سخنان شهید مظلوم بهشتی می‌افتد که فرمود: ما شیفتگان خدمتیم، نه تشنگان قدرت! مهم نیست که حج و زیارت زیر مجموعه کدام سازمان یا وزارتخانه باشد، مهم این است که این امر به بهترین نحو انجام شود تا شأن شیعه و جمهوری اسلامی ایران و حرمت ایرانی حفظ شود

کد خبر 80023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز