سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

مهدی ربوشه: قطبی به ایران بازگشته تا تیم ملی را به جام جهانی ببرد او از حمایت جامعه فوتبال و مردم هم برخوردار است،آیا موفق می‌شود؟

پنج بازی و تنها 6 امتیاز؛ این نتیجه می‌تواند هر تیمی  که قصد صعود به جام جهانی دارد را ناامید کند. آیا افشین قطبی می‌تواند از عهده انجام  صعود به جام جهانی برآید؟ افشین قطبی در اولین تجربه سرمربیگری خود یک سال فرصت داشت تا توانایی‌هایش را نشان دهد.

اما این بار همه چیز فرق می‌کند. او در قامت سرمربی تیم ملی تنها 270 دقیقه زمان دارد؛ 270 دقیقه‌ای که افشین را به سوی دو سرنوشت کاملا متفاوت سوق می‌دهد. این دو سرنوشت به نتایج سه دیدار آینده تیم ملی بستگی دارد. هر چند تفاوت اصلی او با علی دایی و محمد مایلی‌کهن این است که افشین قطبی با اقبال عمومی روبه‌رو شده است. ویژگی‌های خاص فردی او تا آنجایی کارگر واقع شده است که پس از بازگشت دوباره‌اش به ایران، کمتر کسی در مقام مرور  خاطره تلخ قطبی با پرسپولیس این فصل برمی‌آید همان‌طور که گویی مصاحبه جنجالی وی با یک شبکه خبری به دست فراموشی سپرده شده است.

ورود قطبی به ایران

 وقتی قطبی برای اولین‌بار در معادلات فوتبال ایران قرار گرفت، شاید در هفته‌های پایانی لیگ هفتم با توجه به حاشیه‌های فراوان پرسپولیس و اختلافاتی که با حمید استیلی داشت، حتی تصورش را هم نمی‌کرد که در آخرین لحظات فینال لیگ، چهره یک قهرمان را به خود بگیرد؛ اتفاقی که سال قبل از حضور او در پرسپولیس برای مصطفی دنیزلی کاملا شکل متفاوتی داشت.

اما آنچه که افشین قطبی را در اولین فصل حضورش در پرسپولیس به چهره‌ای محبوب تبدیل کرد، تنها کسب جام قهرمانی نبود.  او با ادبیاتی محترمانه و در عین حال شیرین رای مثبت افکار عمومی را به سمت خود جلب کرده بود. نحوه برخورد قطبی با مربیان، داوران و حتی بازیکنانش وی را حتی نزد بسیاری از هواداران استقلال نیز به چهره‌ای دوست‌داشتنی تبدیل کرده بود. در واقع افشین قطبی روابط خود با رسانه‌ها، مربیان، مدیران باشگاه پرسپولیس و دیگر مربیان لیگ را به خوبی تنظیم کرده بود. اما یک سال بعد وقتی با اصرار مدیر عامل وقت پرسپولیس  دوباره به این تیم ملحق شد شرایط تازه‌ای را پیش پای خود می‌دید.

هر چند که تصمیمات عجیب این مربی با آوردن مارکو و دی‌کارمو به پرسپولیس وی را تا حدود زیادی تحت‌فشار قرار داد تا اینکه قطبی  تهران را شبانه به مقصد دبی ترک کند؛ جدایی پر حرف و حدیثی بود. او هر چه قدر که در اولین فصل حضورش در پرسپولیس عملکرد موفقی از خود به جای گذاشت در دومین سال سرمربیگری خود نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند. ادبیات او دستخوش جنجال شد تا جایی که خطاب به خبرنگاران گفت: «مگر شما حیوان هستید که برای پرسپولیس حاشیه درست می‌کنید؟» این عبارات که البته قطبی با زیرکی خاصی از آن به عنوان سوءتفاهم‌ خود و رسانه‌ها یاد می‌کرد، باعث شد تا او در پرسپولیس عملا تمرکز خود را از دست بدهد و تا در نهایت تصمیم به ترک این تیم بگیرد.

قطبی، سرمربی تیم ملی

 شاید خیلی‌ها آن مصاحبه تلویزیونی افشین قطبی که در برنامه 90 پخش شد را هنوز به خاطر دارند. کمتر کسی تصور می‌کرد که فاصله میان جدایی قطبی از پرسپولیس و بازگشت دوباره‌اش به فوتبال ایران تا این حد کوتاه باشد. او این مسیر را از دل ناکامی علی دایی و ضعف‌های محمد مایلی‌کهن در برخوردهایش با دیگران  باز کرد و با وجود اینکه سابقه سرمربیگری‌اش فقط به حضور در پرسپولیس ختم می‌شود، در تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه به سمت سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران دست یافت. اما این انتخاب به دلایل مختلفی لااقل از سوی رسانه‌ها مورد تایید قرار گرفته است.

جدا از اقبال عمومی که افشین قطبی را در شرایط ویژه‌ای قرار داده تا بی‌حاشیه به کار خود برسد، رسانه‌های مختلف قطبی را به دلیل سابقه چندین‌ساله همکاری‌‌اش با تیم ملی  کره‌جنوبی بهترین گزینه ممکن می‌دانند. او در دو جام جهانی و یک دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا این تیم را همراهی کرده و شناخت کاملی از کره‌ای‌ها دارد. «کره‌ای‌ها از اسم من وحشت دارند.» این ادعایی است که چند روز بعد از کنار گذاشته شدن دایی از تیم ملی از زبان قطبی شنیده شد تا او اذهان فوتبال‌دوستان و البته مسئولان فدراسیون را متوجه نکته تازه‌ای کند.

 سوابق افشین قطبی

 افشین قطبی متولد 19 بهمن 1343 مطابق با 8 فوریه 1964 میلادی در شیراز است.  او از سال 1360 تا سال 1370 در باشگاه‌های آلیتالیا، آتوباهن، ولی ایگلز و فلایرز آمریکا بازی کرده و بعد از آن تا سال 1376 در دانشگاه لس‌آنجلس بازیکن بوده و در همین زمان، صاحب مدرک مربیگری حرفه‌ای A شده است. او از دانشگاه لس‌آنجلس مدرک مهندسی الکترونیک را نیز دریافت کرده است.  افشین قطبی در تیم ملی زنان ایالات متحده آمریکا، تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی (دسامبر 2000- جولای 2002 به عنوان مربی)، سوون سامسونگ بلووینگز (2004 - 2002 به عنوان مربی)، لس‌آنجلس گالکسی (2004 به عنوان مربی)، تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی (2007 - 2004 به عنوان مربی) و پرسپولیس (2008 - 2007 به عنوان سرمربی) فعالیت کرده است. وی در دوران سرمربیگری گاس‌هیدینک، دیک ادووکات و پیم وربیک در تیم کره جنوبی کمک مربی بوده است. 

قطبی در سال 2007 برای هدایت تیم فوتبال پرسپولیس به ایران بازگشت. وی توانست در اولین سال حضورش در فوتبال ایران این تیم را به مقام قهرمانی لیگ برتر برساند. او همچنین به عنوان مشاور فنی تیم‌هایی مانند آژاکس آمستردام٬  لس‌آنجلس گالکسی٬ اومیا آریجای ژاپن٬ KFA کره و انجمن فوتبال چین کار کرده ‌است. قطبی به عنوان مربی‌‌ای با تفکرات هجومی شناخته می‌شود.

 قرارداد با 70 میلیون نفر

قطبی یک بار گفته بود وقتی در بازی ایران و آمریکا در جام جهانی 98، مهدوی‌کیا گل دوم را زد واقعا نمی‌دانستم گریه کنم یا هورا بکشم. جو عجیبی بود اما بالاخره تصمیم خودم را گرفتم. هورا کشیدم.

11 سال از آن روز می‌گذرد. حالا او برای هدایت تیمی به ایران آمده است که روزی گل مهدوی‌کیا در جام جهانی به وجدش آورده بود. افشین قطبی ظهر شنبه در اولین کنفرانس خبری خود به عنوان سرمربی تیم ملی گفت: «این آرزو همیشه در قلبم بوده و هم اکنون که به آن رسیدم، می‌خواهم در این خانواده بزرگ جای بگیرم. آرزویی که همواره از بچگی و زمانی که با توپ پلاستیکی بازی می‌کردم در قلب من وجود داشت. حالا به خودم افتخار می‌کنم که سرمربی تیمی هستم که 70 میلیون حامی دارد.»  وی همچنین قدم نخست را با دقت و احتیاط برداشته و گفته است: «برای موفقیت تیم ایران باید از تجربه بزرگان استفاده کرد و به نظر آنها احترام گذاشت.

هنوز هم گل‌های علی دایی را به یاد دارم و زحمات وی را برای تیم ملی فراموش نمی‌کنم. به خاطر همین زحمات با او تماس می‌گیرم و از او می‌خواهم به تیم ملی کمک کند. مایلی‌کهن نیز اسطوره فوتبال ایران است و باید به وی احترام بگذاریم.» افشین قطبی که در دومین فصل حضورش در پرسپولیس نتوانست از عهده حاشیه‌های این تیم برآید، ترجیح داد به قرارداد حرفه‌ای خود بیشتر پایبند بماند تا قرارداد شفاهی‌اش با هواداران پرسپولیس. او در بازگشت دوباره به ایران این بار از قرارداد با 70 میلیون نفر سخن می‌گوید. آیا این قرارداد به صعود می‌انجامد؟

کد خبر 80069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز