شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه شهری: شهرداری تهران منزل قدیمی شهید رجایی را به موزه تبدیل کرد.

به گزارش همشهری، شهرداری تهران در نظر دارد به منظور بزرگداشت جایگاه شهدا و همچنین ترویج فرهنگ شهادت و راه و روش این عزیزان ، در هر یک از محلات تهران یک خانه شهید را به مرکز فرهنگی تبدیل سازد. بنا براین گزارش،  مراسم افتتاحیه این موزه دیروز همزمان با روز معلم، با حضور عاتقه صدیقی، همسر شهید رجایی و‌ دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران برگزارشد.

شهردار تهران در این مراسم اظهار امیدواری کرد که موزه شهید رجایی به پژوهشکده‌ای در ارتباط با شناخت هر چه بیشتر این شهید و شخصیت او به نسل‌های آینده تبدیل شود.
همسر شهید رجایی دیروز در این مراسم طی سخنانی به ذکر گوشه‌هایی از ویژگی‌ها و خاطراتش در دوران زندگی با این شهید پرداخت.

خانم صدیقی تاکید زیادی بر یکی بودن ظاهر و باطن و یکدستی شخصیت شهید رجایی کرد؛ ویژگی با ارزشی که به‌نظر همسر این شهید جامعه امروز ما از فقدان آن در رنج است و زمینه گمراهی و عدم‌تشخیص درست حق از باطل را در بسیاری از موارد موجب شده است.
نهادینه بودن روحیه انتقادپذیری، عمل گرایی و پرهیز از حرافی و توصیه‌های بی‌رویه به این و آن، برنامه‌ریزی، نظم، ‌پرهیز از منیت و خودبزرگ‌بینی از دیگر ویژگی‌های او بود.

وی همچنین بر ملزم بودن شهید رجایی به اجرای قانون اشاره کرد و گفت: اگر کسی در اجرای قانون اهمال کرد باید در او شک کرد.

خانم صدیقی در بخشی از سخنانش از مقایسه شهید رجایی با انسان‌هایی که هیچ شباهت آرمانی و شخصیتی با شهید رجایی ندارند، سخن گفت و ضمن اعتراض به این موضوع اظهار داشت: اگر انسان‌ها در طول زندگی خود مراحل سیر و سلوک معنوی را طی نکرده باشند چنانچه به مقام و منصبی برسند، باید به خدا پناه برد.

بنا براین گزارش، سخنران اصلی مراسم افتتاح موزه شهید رجایی شهردار تهران بود. وی ضمن گرامیداشت هفته معلم و تبریک این روز به همه معلمان گفت: یکی از وظایف شهرداری تهران به‌عنوان یک نهاد اجتماعی علاوه بر کارهای خدماتی، عمرانی و کالبدی شهر، توجه به روح و جان و معنویت شهر است.

وی در این باره از شهید مطهری مثال زد که توانست زنگار انحراف و التقاط را از جان و دل مردم دور کرده، نمونه بارز پیوند حوزه و دانشگاه باشند.

به گفته قالیباف، شهید مطهری در این مقطع از زمان به ما آموخت که نه تنها اسلام هیچ منافاتی با پیشرفت ندارد و هرگز محدودیت سیاسی و اجتماعی درست نمی‌کند بلکه پیشرفت و توسعه نیز هرگز آسیبی به دین و باورهای دینی ما نمی‌رساند.وی با بیان اینکه افرادی چون شهید رجایی مناعت طبع، اخلاص، گذشت و مهربانی را به ما یاد دادند، گفت: رجایی آیینه دار ادب و تواضع و فروتنی بودند.

قالیباف در این باره به ذکر خاطره‌ا‌ی از شهید رجایی پرداخت ویادآورشد: در زمان جنگ هنگامی که دغدغه فراوانی به‌دلیل کمبود امکانات و تجهیزات و مهمات داشتیم جمله‌ای از شهید رجایی انرژی تازه‌ای به ما داد. وی گفت:‌ آن روزی که آخرین تیر را شلیک می‌کنیم تازه جنگ ما آغاز می‌شود.

از سوی دیگر، نادر کرمی شهردار منطقه 12 نیز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه موزه شهید رجایی اظهار داشت: هنگام بازسازی منزل شهید رجایی کوچک‌ترین خدشه‌ای به اصل منزل این شهید وارد نشده است.چارچوب حیاط، آشپزخانه، ‌گلخانه، اتاق‌ها و راهرو و... به گفته کرمی همان است که درزمان زنده بودن شهید رجایی بود.

در این موزه همچنین تعدادی از لوازم شخصی شهید رجایی نظیر دندان شهید به‌عنوان تنها نشانه شناسایی وی بعد از انفجار دفتر ریاست‌جمهوری، چمدان سفری، اتاق مطالعه به همراه میز و لوازم تحریر، دکور ساده و صمیمی خانه به همراه لباس‌ها، لوازم خانه و... به نمایش گذاشته شده است.

کد خبر 80410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز