دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بخش اعظم بناهای تاریخی تمدن رم باستان در استانبول نابود شده است و در صورت ادامه‌ یافتن این روند می‌توان گفت که امپراطوری رم به‌شکل کامل سقوط خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، در شرایطی که تا سال‌ها پیش، در منطقه‌ تاریخی مارمارا (Marmara) در شهر استانبول ترکیه، 450 بنای تاریخی از تمدن رم باستان وجود داشتند، طبق مطالعاتی که توسط یک بنیاد فرهنگی انجام شده است، در سال‌های اخیر، 336 بنای تاریخی از تمدن رم باستان تخریب شده‌اند و دیگر بناها نیز در شرایط بسیار بدی قرار دارند.

به گفته‌‌ یکی از کارشناسان بناهای تاریخی تمدن رم باستان، بناهای یادشده به دلایل متعددی از جمله احداث بزرگراه، پل یا جاده، حوادث طبیعی یا احداث ساختمان‌های جدید تخریب شده‌اند و اگر این روند ادامه پیدا کند، می‌توان گفت که امپراطوری رم به‌شکل کامل سقوط کرده است.

وی هم‌چنین اقدامات فوری دولت ترکیه را با هدف مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی باقی‌مانده از جمله قصر بوگدان (Bogdan) خواست که در قرن 13 میلادی بخشی در کلیسای جامع بیزانس بوده است و اکنون بخش‌هایی از آن به‌عنوان تعمیرگاه تایر خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 80596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز