همشهری آنلاین یک تکنولوژی جدید که ابتدا در انستیتو تکنولوژی ماساچوست ابداع شد، ممکن است روزی به نجات روزنامه‌های در حال احتضار بیاید.

این تکنولوژی که "مرکب الکترونیک" و نیز "کاغذ الکترونیک" نامیده می‌شود،‌ همان سخت‌افزاری است که در ابزارهایی مانند کیندل (Kindle) شرکت آمازون یا ریدر (Reader)شرکت سونی به کار می‌رود.

گرچه این تکنولوژی هنوز رواج نیافته است، اما روزی را وعده می‌دهد که مطالب روزنامه‌‌تان هر شب به صورت بیسیم به یک وسیله سبک‌وزن نازک در خانه‌‌تان فرستاده ‌شود.

به این ترتیب در بزرگترین هزینه‌های روزنامه‌ها صرفه‌جویی می‌شود- در کاغذ، چاپ و توزیع.

مرکب الکترونیک (e-ink ) را راحت می‌توان خواند چرا که مانند کاغذ، (و بر خلاف صفحه‌های نمایش الکترونیک فعلی) نوردهی از پشت (backlighting) ندارد. این صفحه نمایش جدید برای تداوم نشان دادن مطالب از هیچ انرژیی استفاده نمی‌کند، و در ثانیه‌ای می‌توان مطالب‌نشان داده شده را روی آن عوض کرد. شما می‌توانید یک صفحه معین را برای روزها روی صفحه نمایش باقی بگذارید، بدون اینکه از باتری استفاده‌ای شود.

از هم اکنون امکان اشتراک بسیاری از روزنامه‌های آمریکا روی ابزار کیندل شرکت آمازون فراهم شده است. اما اندازه صفحه نمایش این ابزار هنوز در حد یک کتاب جیبی است.

براد استون در نیویورک تایمز می‌نویسد که نوع صفحه بزرگ کیندل تا پایان سال 2009 به بازار خواهد آمد، که برای انتشارات در قطع بزرگتر مانند روزنامه‌ها و مجله‌ها مناسب است.
این تحول می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای در صنعت روزنامه‌نگاری داشته باشد. این امر به خصوص از این لحاظ اهمیت دارد که تولیدکنندگان از سال‌های پیش وعده عرضه یک شکل انعطاف‌پذیر از این به اصطلاح کاغذ الکترونیکی را داده‌اند که راحت بتوان آن را در جیب گذاشت.

همچنین شکل رنگی این مرکب الکترونیک نیز جذابیت آن را بیشتر خواهد کرد و البته مخترعان در شرکت E Ink دارند روی آن کار می‌‌کنند.

Knight Science Journaism Tracker

کد خبر 81218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز