همشهری آنلاین: کنگره کلمبیا درباره برگزاری رفراندومی که بر مبنای آن انتخاب مجدد الوارو اوریبه رئیس جمهوری این کشور به همه پرسی گذاشته خواهد شد، تصمیم گیری می‌کند

به گزارش الجزیره، نمایندگان کنگره کلمبیا در ساعات پایانی روز چهارشنبه 24 اردیبهشت (به وقت محلی) نظر خود را از طریق رای گیری درباره برگزاری این همه پرسی اعلام خواهند کرد.

رای مثبت نمایندگان به برگزاری رفراندوم راه را برای تغییر قانون اساسی کلمبیا هموار می‌کند.بر اساس قانون اساسی کنونی  سیاستمداران کلمبیایی در صورت پیروزی در انتخابات تنها یک دوره می‌توانند مقام ریاست جمهوری کشورشان را عهده دار شوند اما در صورت تغییر قانون اساسی این وضعیت تغییر خواهد کرد و اوریبه می‌تواند برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

پیشتر در ماه اکتبر سال 2008 نمایندگان کنگره کلمبیا با برگزاری همه پرسی درباره تغییر قانون اساسی مخالفت کرده بودند.

بر اساس این گزارش، محبوبیت اوریبه که از جمله سیاستمداران مورد حمایت آمریکاست به دلیل عملیات موفقیت آمیز علیه نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا(فارک)  که در نهایت به آزادی تعدادی از گروگان‌های مطرح دربند این گروه منجر شد در میان سیاستمداران آمریکایی افزایش یافته است.

اما اوریبه در میان مردم کشورش به عنوان فردی شناخته می‌شود که به شیوه‌ مستبدانه حکومت می‌کند.

طی دوران زمامداری اوریبه سازمان امنیت کلمبیا از سیاستمداران، قضات و خبرنگاران جاسوسی کرده است.

در زمان حاکمیت اوریبه بر کلمبیا همچنین اتهاماتی نظیر نقض حقوق بشرو قتل شهروندان توسط نیرو‌های امنیتی علیه دولت وی مطرح شده است.

تعدادی از سیاستمداران نزدیک به اوریبه نیز متهم به ارتباط پنهانی با گروه‌های شبه نظامی راستگرای افراطی در کلمبیا هستند. اتهاماتی که همواره اوریبه آن‌ها را رد کرده است.

در صورتی که کنگره کلمبیا برگزاری رفراندوم در این کشور را مورد تائید قرار دهد، دادگاه عالی این کشور نیز باید برآن صحه بگذارد. روندی که ممکن است سه ماه به طول انجامد.

کد خبر 81333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز