همشهری آنلاین: سرمربی تیم ملی فوتبال ایران از مردم خواست تا صدهزار نفر تماشاگر در مسابقه تیم ملی با اندونزی به ورزشگاه بیایند و این بازی را به جشن فوتبال ایران تبدیل کنند

به گزارش ایسنا، قطبی با اشاره به حضورش در تیم ملی گفت: بازی با اندونزی جشن فوتبال ایران خواهد بود و امیدوارم صد هزار نفر تماشاگر ایرانی با پرچم ایران فضای بزرگی را علیه حریفان‌مان ایجاد کنند. شک نکنید که بازیکنان در اوج آمادگی هستند و من از تفکر، انگیزه، انرژی و توانایی‌ آنها لذت می‌برم. زمانی که با تیم امید بازی داشتیم، به کفاشیان و تاج گفتم که ما بدون لژیونرها دو تیم بزرگ داریم. اطمینان دارم که با برنامه‌ریزی می‌توانیم چند تیم قدرتمند بسازیم. من یک سال و نیم در فوتبال ایران تجربه دارم و می‌دانم عشقی که در فوتبال ایران است در هیچ جای دنیا نیست.

قطبی افزود: از روز نخستی که به ایران آمدم، کفاشیان، تاج و تمام کارمندان فدراسیون به من برای پیروزی انرژی دادند. فوتبال ایران در برهه‌ حساسی قرار دارد و نسل آینده‌ی فوتبال ایران به این سه بازی بستگی دارد. با این سه بازی انقلاب بزرگی در فوتبال ایران راه خواهد افتاد.

قطبی افزود: چیزی که تا به حال من را موفق کرده اعتماد به نفسی بوده که در من وجود داشته و توانسته‌ام آن را به اطرافیانم هم منتقل کنم.

قطبی با اشاره به حضور 24 بازیکن در اردوی تیم ملی گفت: از این تعداد 18 بازیکن در دیدار با اندونزی حضور خواهند داشت. در فهرست 40 نفره‌ای که داریم 16 لژیونر و بازیکنان پرسپولیس هستند و سعی می‌کنیم با اضافه شدن تعدادی از آنها چهارشنبه شب به چین برویم. ما برای انتخاب 26 بازیکنی که به چین می‌بریم تصمیم مشکلی پیش رو داریم و باید سعی کنم با دقت در جزئیات بازیکنان را انتخاب کنم. من بازیکنانی را انتخاب می‌کنم که برای جنگ در سه بازی آماده باشند. خیلی‌ها می‌گویند بازی با کره شمالی بازی مرگ و زندگی است. اما، چیزی که اهمیت دارد این است که این بازی را بیش از اندازه حساس نکنیم. ما برای صعود حداقل به شش امتیاز نیاز داریم. نباید دیدار با امارات را هم آسان در نظر بگیریم. بازیکنان ایرانی وقتی پشت‌شان به دیوار است و در وضعیت سختی قرار گرفته‌اند، بهترین کیفیت را نشان می‌دهند ولی وقتی یک بازی حساسیت کمتری دارد ذهن ما ایرانی‌ها به لحاظ مغزی تنبل می‌شود. ما برای صعود مستقیم به 9 امتیاز نیاز داریم. من از تمامی امکاناتی که وجود دارد، رضایت دارم.

وی با تشکر از بخش‌های مختلف فدراسیون فوتبال گفت: باید از پورحیدری تشکر کنم، از روزی که به ما اضافه شده، تجربه‌ 45 سال فوتبالش را در اختیار گذاشته است. باید از ابراهیمی هم تشکر کنم که به خوبی کار تدارک تیم ملی را انجام می‌دهد. از دکتر خانلری هم رضایت دارم. او پزشک روشنفکر و پرتلاشی است که قلب شیر هم دارد. با وجود اینکه در پایان فصل قرار داریم اما، بازیکنان مصدوم خیلی کمی در تیم ملی هستند و این نشان می‌دهد که خانلری و گروه پزشکی به بهترین وجه کارشان را انجام می‌دهند.


قطبی درباره‌ خروج بعضی از بازیکنان از اردوی تیم ملی گفت: هیچ بازیکنی بدون هماهنگی اردوی تیم ملی را ترک نکرده است. بعضی بازیکنان مصدوم بودند، بعضی دیگر خسته و بعضی هم مشکل خانوادگی داشتند. اگر کسی اردوی تیم ملی را ترک کرده است خودش خواسته و این نظر کادر فنی نبوده است. به اعتقادم حاشیه‌ای که در این زمینه برای تیم ملی ایجاد شده جالب نیست.

خبرنگاری با اشاره به برکناری ایویچ در آستانه‌ جام جهانی 98 از قطبی پرسید چقدر اطمینان دارید که در جام جهانی هم سرمربی تیم ملی باشید که قطبی گفت: از پدر و مادرم یاد گرفته‌ام که همیشه در کارم صداقت داشته باشم. عشق به مردم ایران من را به اینجا برگرداند و تا زمانی که آنها بخواهند در تیم ملی کار خواهم کرد. زمانی که فدراسیون فوتبال با من تماس گرفت من با کفاشیان و تاج دورادور آشنا بودم اما، در زمان کوتاهی که در تیم ملی هستم از کار کردن در کنار آنها لذت برده‌ام. آنها امکاناتی را برای ما فراهم کردند که چندان انتظارش را نمی‌کشیدم. زمانی که تیم ملی موفق شود، مردم تصمیم می‌گیرند که آیا من با تیم ملی بمانم یا خیر.

این خبرنگار پرسید اگر سیاست فدراسیون نگه نداشتن شما باشد آن زمان چه می‌کنید که قطبی گفت: در تمام دوران زندگی‌ام توپ و مانع‌های فوتبالی روبرویم بوده‌اند و هیچ وقت به سیاست وارد نشدم. در حال حاضر تمام برنامه‌ من برای این سه بازی است. بعد از این سه بازی به مردم و فدراسیون بستگی دارد که تصمیم دارند افشین قطبی بماند یا خیر. همیشه آرزو داشته‌ام که به جام جهانی بروم اما، حضور صرف در جام جهانی هیچ وقت سقف آرزوهایم نبوده است. رفتن به جام جهانی هدف من نیست بلکه بوسیدن کاپ جام جهانی آرزوی من است. 29 سال پیش وقتی فوتبال را آغاز کردم، گفتم می‌خواهم به جام جهانی بروم، همه به من خندیدند و حالا می‌گویم روزی می‌خواهم کاپ جام جهانی را ببوسم و اطمینان دارم پیش از اینکه به زیر خاک بروم به این هدفم می‌رسم. می‌دانم ایران توانایی حضور در جام جهانی را دارد و حتی این شایستگی را دارد که به مراحل بالاتر برود. ایران می‌تواند روزی قهرمان جام جهانی شود. وقتی کره جنوبی چهارم دنیا شد، خیلی‌ها آن را به مسایل داوری ربط دادند اما، من که آنجا بودم می‌دانم که آنها کیفیت این مقام را داشتند.

قطبی درباره‌ خروج چند بازیکن از اردوی تیم ملی و دلایلی که آنها اعلام کرده‌اند، گفت: زمانی که فهرست تیم ملی را اعلام کردم، براساس آشنایی‌ام از فوتبال ایران بود. کسانی به اردوی تیم ملی آمدند و احساس کردند افشین قطبی نظر مثبتی روی آنها ندارد، این مشکل من نیست. قطبی تلاش می‌کند فضایی را فراهم کند که بازیکنان با هم رقابت کنند اما، اینکه آنها به ما چه می‌گویند و پس از آن به رسانه‌ها چه می‌گویند، مشکل ما نیست. آیا ما حتما باید نامه‌ای از آنها بگیریم که اگر از تیم ملی جدا شدند، دلایل‌شان را در رسانه‌ها تغییر ندهند؟ در این مقطع حساس فوتبال ایران شرایط ویژه‌ای دارد. صحبت از افشین قطبی یا یک تیم نیست. داریم راجع به 70 میلیون ایرانی صحبت می‌کنیم. این خودخواهی است که فقط به خودمان فکر کنیم. هنوز هم معتقدم بازیکنانی که از جمع ما جدا شدند با شخصیت و با کیفیت هستند. من بارها به بازیکنان گفته‌ام که شاید نتوانیم از همه‌ آنها در دیدار با کره شمالی استفاده کنیم اما، این دلیل نمی‌شود که بگوییم آنها ملی‌پوش نیستند. بعد از سه بازی پیش‌رو بار دیگر به وضعیت بازیکنان نگاه می‌کنیم و بازیکنان با کیفیت را انتخاب خواهیم کرد. من از همه‌ بازیکنان می‌خواهم رفتار حرفه‌ای در قبال تیم ملی داشته باشند.

خبرنگاری پرسید آیا به نظر شما گرفتن نامه از بازیکنان حرفه‌ای است؟ که قطبی گفت: می خواهم این را بگویم که وقتی بازیکنی می‌آید و می‌گوید نمی‌تواند با تیم ملی ادامه‌ کار دهد، مربی نباید رعایت حق او را بکند. در فضایی که وجود دارد باید از تیم ملی حمایت کرد. وقتی بازیکنی به من یک چیزی می‌گوید و به رسانه‌ها دلیل دیگری می‌آورد حرفه‌ای نیست. می‌خواهم تکرار کنم هیچ بازیکنی به خواست کادر فنی از تیم ملی جدا نشده است و تنها بعضی از بازیکنان با بیان دلایلی از جمع ما جدا شدند.

خبرنگاری پرسید که آیا شما با مربیان ایرانی مشورت کرده‌اید که قطبی گفت: وقتی در کنفرانس اول از لزوم نزدیک شدن جامعه‌ فوتبال ایران حرف زدم، دلیلم روشن بود. تیم‌های لیگ برتری چارچوب تیم ملی هستند. خیلی مهم است که یک مربی تیم ملی در مقطعی حساس اجازه دهد بازیکنان باشگاهی در تیم‌هایشان بمانند. این احترامی است که تیم ملی برای تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان قائل شده است. می‌دانید پیدا کردن مربیان کمی سخت است. زیاد مهم نیست که من با کدام مربیان صحبت کرده‌ام. ممکن است اگر اسمی بیاورم حاشیه‌هایی ایجاد کند اما، سعی می‌کنیم در آینده همکاری بیشتری را در فوتبال ایران به وجود آوریم.

قطبی درباره‌ وضعیت کریم باقری گفت: باقری چند بار به اردوی تیم ملی آمد و اخیرا با او جلسه‌ای داشتم. می‌دانید که او مصدوم است و حتی نتوانسته در اردوی پرسپولیس هم حضور پیدا کند. به همین خاطر به این نتیجه رسیده‌ایم که او در این سه بازی حضور نداشته باشد اما، پرونده‌ او را همچنان باز می‌گذاریم چرا که او یکی از بهترین‌های ایران است و اگر تیم ملی موفق شود، او در کنار افشین می‌ماند. همه‌ شما نظر من را دربارهی کریم باقری می‌دانید.

قطبی در پاسخ به این سوال که آیا برای بازی پلی‌آف هم فکری کرده‌اید، گفت: تمام تمرکزم روی این سه بازی است. در این مدتی که در ایران بوده‌ام یک ثانیه هم نسبت به صعود تیم ملی شک نکرده‌ام. حالا اگر مجبور شدیم از پلی‌آف به جام جهانی برویم مشکلی نیست چرا که در پلی‌اف تیم بهتری خواهیم بود. اما، هیچ چیز بیشتر از این ما را خوشحال نمی‌کند که در کره جنوبی جشن صعود را برپا کنیم.

قطبی در پاسخ به این سوال که مشکل فوتبال ایران همیشه این بوده که پس از زدن یک گل به عقب برمی‌گردد، گفت: اصول من همیشه این بوده که از گذشته برای آینده درس بگیرم. هیچ وقت در گذشته زندگی نمی‌کنم بلکه تنها از آن درس می‌گیرم. چیزی که به غلط در فرهنگ ما جا افتاده این است که در گذشته زندگی می‌کنیم. این وقت ما را تلف می‌کند. خیلی مهم است که در آینده زندگی کنیم. ما به بازیکنانی نیاز داریم که شجاع باشند. اگر احساس کنم یک بازیکن لحظه‌ای به پیروزی ایران شک دارد، مطمئنا از آن بازیکن استفاده نمی‌کنم. ما بازیکنان بسیار آماده‌ای را در کنار هم داریم که تفاوت‌شان به لحاظ آمادگی تنها یک درصد است. مطمئن باشید وقتی به کره شمالی یک گل بزنیم به دنبال گل دوم می‌رویم. در بازی با عربستان دیدید وقتی یک گل زدیم دفاع کردیم و این خودکشی است. چیزی که یاد گرفته‌ام این است که در فوتبال مهمترین صحنه، صحنه‌ بعدی است. در کنار من بازیکنان با تجربه‌ای نظیر فریدون زندی و آندرانیک تیموریان نشسته‌اند. این دو افتخار فوتبال ایران در اروپا بوده‌اند. زندی حرف جالبی می‌زد. او گفت مهم نیست که در این شرایط چه کسی بازی کند، مهم این است که تیم ملی ببرد. پیروزی این تیم پیروزی 70 میلیون ایرانی است.

وی افزود: خیلی‌ها می‌گویند فوتبال رشته‌ اشتباه است. این اشتباه در بازی‌های حساس‌تر و پرفشارتر بیشتر می‌شود. هیچ وقت از شکست نترسیده‌ام و برای یک موفقیت هزار بار شکست خورده‌ام. چیزی که من را به موفقیت رسانده همکاری و همدلی است. بازیکنان ما تمرین کردن را دوست دارند. فوتبال ایران خیلی جاها مثل اسپاگتی می‌ماند. می‌دانم که این را تیتر می‌کنید اما، باید بگویم که فوتبال ایران سازماندهی ندارد. باید اگر دو به دو یا چهار به چهار بازی می‌کنیم باید سازماندهی داشته باشیم.

 وی با اشاره به بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی گفت: هنر یک مربی این است که از با کیفیت‌ترین بازیکنانش استفاده کند. ما بازیکنان بسیار خوبی داریم که در بین خطوط بازی می‌کنند اما، فوروارد خطرناک، دفاع چپ قهار و دفاع‌های وسط خوب به تعداد کافی در فوتبال ایران نداریم. تلاش می‌کنیم که تا پیش از اردوی چین شرایط بهتری ایجاد شود، به صورتی که در هر پست دو بازیکن با کیفیت داشته باشیم.

قطبی درباره‌ غیبت پرویز کماسی در تمرینات تیم ملی گفت: زمانی که قرار شد کماسی به تمرینات تیم اضافه شود او گفت به دلیل وظیفه‌ای که در مجموعه‌ی انقلاب دارد، نمی‌تواند به طور کامل در کنار ما باشد. ما هم به این نتیجه رسیدیم چون زمان کوتاه است نیازی به بدنسازی نداریم و پس از سه بازی برخواهیم گشت و درباره‌ ادامه‌ کار با کماسی صحبت می‌کنیم.

قطبی درباره‌ چمن مصنوعی ورزشگاه پیونگ‌یانگ گفت: شنیده‌ام که قرار شده بازی ایران و کره شمالی روی چمن طبیعی برگزار شود اما، می‌خواهیم نامه‌ای رسمی از کره شمالی و فیفا در این باره دریافت کنیم.


قطبی درباره‌ی ریکاوری بین بازی ایران و کره شمالی و ایران - امارات و همچنین دیدار با کره جنوبی گفت: هر ثانیه سعی می‌کنیم برنامه داشته باشیم. باید از دکتر احمدی‌نژاد تشکر کنم که اجازه داد از هواپیمای شخصی‌اش برای بازگشت از کره شمالی استفاده کنیم. ما دو ماساژور و دو فیزیوتراپ هم داریم و آنها در فاصله‌ 11 روز بین بازی ایران - کره شمالی و ایران - کره جنوبی کار زیادی خواهند داشت.


قطبی در پاسخ به این سوال که شنیده شده اجازه‌ حضور خبرنگاران را در هتل تیم ملی در چین و کره شمالی نداده‌اید، گفت: براساس تجربه‌ام معتقدم که خیلی اهمیت دارد که بازیکنان و کادرفنی در هتل تیم ملی تنها باشند. از شما می‌خواهم که به این تصمیم احترام بگذارید. در جام ملت‌های آسیا و هنگامی که ایران و کره جنوبی با هم بازی داشتند، هتل ما و کره جنوبی یک جا بود. وقتی وارد لابی هتل شدم، انگار تمام تهران آنجا بودند و هیچ کس به غیر از فارسی به زبان دیگری حرف نمی‌زد. این خوب نیست. بنابراین باید اجازه بدهیم که بازیکنان کمی تنها باشند.

قطبی درباره‌ وضعیت رحمان رضایی گفت: هنوز با رحمان صحبت نکرده‌ام. او شب گذشته و در زمان شام به اردوی تیم ملی آمد. سعی می‌کنم با او تماس بگیرم. رضایی بازیکن بسیار بزرگی است و در اروپا و جام جهانی بازی کرده است.

قطبی در پایان گفت: من کلمه‌ خط خوردن بازیکن را دوست ندارم. هیچ کس خط نمی‌خورد، برای بازیکنان با کیفیت ایران به کاربردن کلمه‌ خط خوردن درست نیست و اینها سرمایه‌ ما هستند.

کد خبر 82079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز