سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ششمین و آخرین مناظره از سلسله مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان محمود احمدی نژاد و محسن رضایی برگزار شد

به گزارش واحد مرکزی خبر، پیش از آغاز مناظره مجری برنامه از دو نامزد خواست به نقد برنامه ها و آراء یکدیگر بپردازند و از صحبت درباره کاندیدا یا کاندیداهای غایب خودداری کنند چرا که اگر این گونه شود حق پاسخگویی برای آنها محفوظ است.

مجری برنامه نخستین سوال خود را در خصوص بهترین الگوی مدیریتی برای تحقق تحول اقتصادی در دهه پیشرفت و عدالت مطرح کرد و پرسید برای این تحقق این هدف چه الگویی دارید؟

احمدی نژاد پیش از پاسخ به این سوال از حضور چند صد هزار نفری مردمی که عصر امروز 18 خرداد به مصلی تهران آمده بودند تشکر کرد و گفت: به سبب ازدحام جمعیت متاسفانه نتوانستم در خدمتشان باشم اما انشاء الله چهارشنبه 20 خرداد صبح در مسجد دانشگاه شریف حاضر خواهم شد.

وی درباره بحث هایی که در مناظره دیشب صورت گرفت؛ گفت: منبع آمارهایی که ارائه کرده ام از بانک مرکزی و مرکز آمار ایران است که حدود 50 سال آمار منتشر می کند اما اینکه در برنامه ای تلویزیونی برخلاف همه قوانین و به طور مکرر، یک نامزد را که هنوز مسئول است به دروغگویی متهم می کنند و توهین های زیادی به او می زنند، جای بحث است.

نامزد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری افزود: انشاء‌الله در وقتی که حق قانونی بنده است در این باره پاسخ خواهم داد.

احمدی نژاد گفت: دروغگو ، خائن و خائن هم ترسو است؛ چه کسی تا امروز از این دولت ترس سراغ دارد؛ من فکر می کنم همین کافی باشد اما در این باره که چرا برخی علیه بنده این گونه هجوم برده اند و به هر حرفی که دلشان می خواهد ،متوسل می شوند توضیح خواهم داد.

وی افزود: میلیون ها سی دی علیه من منتشر کردند و با بریدن حرف ها ، اول و اخر ان را کنار هم گذاشتند و تبلیغ رسانه ای علیه بنده انجام داده اند که همه اینها خلاف قانون و اخلاق است.

احمدی نژاد ادامه داد کسانی که درس ادب و اخلاق به مردم می‌دهند نباید این گونه عمل کنند.

وی گفت:‌ جزئیات این موضوع را در وقت قانونی خودم اعلام خواهم کرد.

نامزد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش از سفر فردا     سه‌شنبه 19 خرداد صبح خود به مازندران و همچنین فردا عصر به اهواز خبر داد و گفت: از همین جا به همه آنها سلام می‌کنم.

احمدی نژاد در ادامه این مناظره با اشاره به اینکه درباره مناظره اقتصادی بحث های فراوانی شده است ، افزود: سند چشم انداز، قانون برنامه، اصل 44 و دیگر سیاست ها از تئوری‌های اقتصادی ماست.

وی ادامه داد: تئوری اقتصادی ما پیشرفت همراه عدالت است به این معنا که مردم باید کشور را اداره کنند و فرصت ها ، عادلانه میان آنها توزیع شود.

احمدی نژاد افزود: کشور باید ثروتمند باشد و اما توزیع ثروت باید بر اساس عدالت صورت گیرد و همه استعدادهای کشور باید فرصت بروز و ظهور پیدا کنند.

وی پیش از طرح سوالی از آقای محسن رضایی گفت:‌ از میان همه نامزدها فقط ایشان ایده های جدید و قابل توجهی دارند که از ایشان می خواهم این ایده ها را باز کنند تا به نقطه عملیاتی خوبی برای کشور برسیم.

احمدی نژاد خطاب به محسن رضایی گفت:‌ شما در خصوص فدرالیسم اقتصادی صحبت کردید اما ارتباط این دیدگاه با تقسیمات کشوری و مدیریت های سیاسی و منطقه ای چگونه گره می خورد؟

وی افزود: آقای رضایی شما وضع اقتصادی کشور را می دانید؛ چطور می شود اینها را به گونه ای به هم گره زد که هدف شما محقق شود چرا که روش شما نوعی کمک به اقتصاد کشور است و می خواهید توسعه سریع تر رخ دهد.

احمدی نژاد ادامه داد: شما می خواهید اقتصاد را در 9 منطقه متمرکز کنید و سوال من اینجاست که بقیه استان ها چگونه باید ارتباط برقرار کنند و رابطه مدیریت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با این مدل چگونه است و چطور می شود آنها را هماهنگ کرد؟

محسن رضایی گفت : همان طور که ملت عزیز و شریف اطلاع دارند، من با رمز یا زهرا، یا زهرا، یا زهرا (س) به صحنه آمدم و انتظارم این است که هوادارانم در روز رأی گیری با همین رمز پای صندوق های رأی بروند.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: از همه هموطنان عزیز تقاضا می کنم امشب برای شهدای انقلاب اسلامی، امام شهدا و علمای بزرگ راحلمان سه صلوات بفرستند.

وی گفت: اولاً درباره مناظره ها که انتظار می رفت از دوره قبل آغاز شود و حالا در این دوره آغاز شده است، الحمدلله ابتکار خوبی بود که شفافیت اطلاع رسانی برای مردم و تصمیم گیری ها را بیشتر کرد.

رضایی افزود : مناظره ها ابتکار خیلی خوبی بود اما باید درباره خود موضوع مناظره ها یعنی مسأله تشکیل دولت آینده بیشتر صحبت کنیم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : بر این اساس باید از توانایی ها، برنامه ها و اینکه چه کار می خواهیم بکنیم بپرسیم یعنی هر یک از ما رئیس جمهور شدیم چه تغییر و تحولی می خواهیم ایجاد کنیم و به چه پرسش هایی می خواهیم پاسخ دهیم.

وی افزود: البته لازمه این کار نقد گذشته هم هست اما در کنار نقد گذشته حتماً باید از آینده ها نیز صحبت شود ضمن آن که روش مناظره باید به ایجاد امید، نشاط، شادابی و یک گام به جلو بردن تاریخی یک ملت منجر شود.

محسن رضایی گفت: حالا اگر ما بیاییم در صحنه مناظره ها، اصلاً بازی را عوض کنیم و میدان بازی عوض شود و به جای دیگری برود به معنای آن است که نمی خواهیم حقایق برای مردم روشن شود و نمی خواهیم موضوع اصلی، مورد بحث قرار گیرد.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: من از آقای احمدی نژاد تشکر می کنم که درباره بحث برنامه ها صحبت و سؤالی درباره یکی از پیشنهادهای من ارائه کرد که پاسخ می دهم.

وی گفت: اما لازم می دانم برای آنکه به همین پرسش پاسخ بهتری بدهیم اول به وضع اقتصادی کشور نگاه و آینده را پیش بینی کنیم و ببینیم چه کار می شود کرد که مشکلات، حل و فصل شود.

رضایی افزود: ما امروز هم تورم و هم رکود را باهم داریم و تورم همان چیزی است که بانک مرکزی اعلام کرده است و آقای احمدی نژاد هم در پنجاه باری که درباره تورم در کشور سخن گفته، 48 بار متوسط تورم سالانه را بیان و بر اساس همان شاخصی که صحبت کرده ، تورم اکنون 25 درصد است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بیکاری هم 12 و نیم درصد است که نمودار دارم که اگر لازم شد ارائه می کنم و نشان می دهد ما اکنون وضع خوبی نداریم یعنی وضع اقتصادی ما خوب نیست.

وی افزود: از طرف دیگر دو بازار اصلی کشور یعنی بازار پول و سرمایه دچار مشکل است و بازار پول ما با 35 هزار میلیارد تومان معوقه بانک ها مواجه است.

محسن رضایی گفت: عملاً گردش پول قفل شده است یا اگر نگوییم خیلی قفل شده است ، تحرک واقعی خودش را ندارد.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بازار بورس هم با توجه به اینکه از یازده هزار به حدود هشت هزار رسیده است ، کشش لازم برای جذب پس اندازهای مردمی و هدایت پس اندازها به سرمایه گذاری، اشتغال و تولید را ندارد.

وی گفت: از طرف دیگر متوسط رشد سرمایه گذاری در چهار سال پیش حدود 4 و 7 دهم درصد و متوسط رشد اقتصادی 6 و 2 دهم درصد بوده است که با این وضع متوجه می شویم وضع اقتصادی خوبی نداریم.

رضایی افزود: اما اگر آینده را نگاه کنیم، گزارش نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد اگر روند همین طور پیش برود ، وضع آینده خوب نخواهد بود.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به عنوان مثال پیش بینی این است که رشد اقتصادی امسال و سال آینده هم کمتر شود و ممکن است در دو سال آینده به زیر 4 درصد برسد.

وی افزود: مشکل کاهش قیمت نفت را نیز داریم و درآمدهایی که در چهار سال گذشته به طور فراوان داشتیم، در آینده نخواهیم داشت.

محسن رضایی گفت : تراز تجاری ما اکنون مثبت 18 میلیارد دلار است اما پیش بینی صندوق بین‌المللی پول این است که سال آینده 13 میلیارد دلار منفی خواهد بود.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: البته این هم باید اشاره کنیم که در سال 86 کل ذخایر ارزی ما که مصلحت نیست که عدد آن را بیان کنیم چون باید اعداد را حفظ کنیم 20 درصد کاهش داشته ایم در حالی که عربستان اکنون 400 میلیارد دلار و لیبی و الجزایر 100 میلیارد دلار ذخیره دارند.

وی گفت : اینها نشان می دهد وضع اقتصادی ما خوب نیست ،حال اگر این را مقایسه کنیم با آنچه که باید در سند چشم انداز بیست ساله به آن می رسیدیم، رشد ما باید 8 درصد می شد و نرخ سرمایه گذاری نیز باید خیلی بیشتر از اینها می بود.

رضایی افزود : نرخ های تورم و بیکاری هم باید یک رقمی می شد و ضریب جینی نیز باید به وضع بهتر از این می رسید که نشان می دهد ، وضع کنونی ما خوب نیست، وضع آینده ما ممکن است بدتر شود و نسبت به گام نخست چشم انداز هم عقب هستیم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: پرسش من از برادر عزیزمان آقای احمدی نژاد این است که چه من و چه ایشان رئیس جمهور شویم ؛ باید راهکاری برای خروج از این وضع داشته باشیم و پرسش من از ایشان این است که اگر رئیس جمهور شود این وضع را چه طور می خواهد اداره کند؟

وی افزود : آیا به همین شیوه چهارسال پیش ؛ می خواهد اداره کند که باید توضیح دهد چه موانعی بوده است یا به ابتکار جدیدی رسیده است و می خواهد انجام دهد.

محسن رضایی گفت: من هیچ رئیس دولتی را کاملاً سیاه و سفید نمی دانم و معتقدم آقای احمدی نژاد هم کارهای مثبتی انجام داده است ، همچنان که همیشه در صحبت هایم گفته ام.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اما میزان کاستی هایی که در دولت ایشان است اگر به فرض رئیس جمهور شود و فکر جدی برای آینده نکند، این مجموعه نه فقط مجموعه خوبی نیست بلکه از برداشتن گام های بلند در چشم انداز هم باز می ماند.

وی گفت: درباره پرسشی که ایشان مطرح کردند و پرسش کاملاً درستی هم هست ، منظور ما فدرالیسم اقتصادی است نه فدرالیسم کامل ؛ یعنی اقتصاد کشور را به طور منطقه ای اداره می کنیم اما در بعد سیاسی، دفاعی و امنیتی کشور را از تهران به طور متمرکز اداره خواهیم کرد.

رضایی افزود: حتی ممکن است سی استان را به 40 تا 45 استان برسانیم که استان ها از نظر سیاسی، دفاعی و امنیتی کوچک شوند اما از نظر اقتصادی اداره کشور بزرگتر می شود.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بر این اساس، 9 نفر را در حد معاون رئیس جمهور برای این مناطق خواهم گمارد که اختیار کاملی در زمینه مسائل اقتصادی، علمی، فنی و تجاری داشته باشند و کشور را اداره کنند.

وی افزود: چون کاملاً ‌تقسیم کار کاملی ایجاد شده است رابطه آنان با مدیریت های سیاسی کاملاً روشن است و در همه مسائل سیاسی، دفاعی و امنیتی را از طریق تهران عمل می کنیم.

محسن رضایی گفت: اما در بعد هماهنگی ها در هر منطقه ای که ممکن است مثلاً 9 منطقه حدود 5 استانی می شود، هر منطقه با 5 استان از نظر هماهنگی، جلساتی شبیه شورای امنیت خواهد داشت با این حساب که مسائل اساسی و استراتژیک سیاسی، امنیتی و دفاعی از تهران اتخاذ می شود.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه طرح فدرالیسم اقتصادی مد نظر محسن رضایی، همان تقسیم بندی 9 گانه سپاه پاسداران است، گفت: مدیریت اقتصادی بدون مدیریت سیاسی و اجتماعی معنا پیدا نمی کند.

احمدی نژاد با اشاره به تداخل وظایف در این طرح اقتصادی در شهرهای مختلف، درباره وجود تورم همراه با رکود در کشور تصریح کرد: این ادعا درباره کشور ،اشتباه است.

وی با اشاره به محاسبه تورم متوسط سالانه و نقطه به نقطه گفت: میانگین تورم سال 87 به 86 ، حدود 25 درصد است که هم خودم گفتم و هم بانک مرکزی ان را اعلام کرده است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز تورم 18 خرداد امسال نسبت به 18 خرداد سال قبل، زیر 15 درصد و معنای آن این است که تورم در مسیر کاهش است.

احمدی نژاد علت اصلی بروز تورم در کشور را وجود تورم جهانی دانست و با اشاره به تأثیر افزایش قیمت ها در واردات کالاها کشور افزود: تورم جهانی در رشد اقتصادی ایران اثری نگذاشته است.

وی تصریح کرد: رشد اقتصادی در برنامه سوم توسعه به طور متوسط 4،5 درصد است اما این رشد دست بالا گرفته شد و به 8 درصد رسید و 2،5 درصد آن را هم بهره وری گذاشتند حال آنکه سهم بهره وری در این برنامه 4 دهم درصد بود.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز رشد اقتصادی کشور به طور متوسط در چهار سال برنامه توسعه چهار 6،2 درصد است که رشد بسیار خوب و از برنامه های قبلی بیشتر است.

احمدی نژاد با اشاره به جبران دریافتی کارکنان و حقوق بگیران ثابت کشور تصریح کرد: اینکه بگوییم بازار بورس کشور غیرفعال است اشتباه است و اتفاقاً بازار بورس ما بسیار فعال است.

وی با اشاره به گنجاندن حباب در بورس در سال 82 و 83 گفت: به وسیله این حباب، قیمت ها را به طور کاذب بالا بردند که در این دولت، حباب از بورس تخلیه شده و بورس ، رشد منطقی خود را پیدا کرده است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به انجام شدن بیشترین واگذاری ها و حجم معاملات در بورس در دو ـ سه سال گذشته افزود: مراکز جهانی نیز این موضوع را تایید کرده اند.

احمدی نژاد با اشاره به رشد سرمایه گذاری در کشور گفت: عدد رشد سرمایه گذاری الان کمتر از چهار سال قبل و علت آن این است که اعداد و ارقام اصلاح شد.

وی افزود: قبلا ماشین آلات دست دوم با قیمت بالا وارد کشور می شد و برای آن هم وام ارزی گرفته می شد اما دولت نهم ، قیمت ها را واقعی کرد و به این ترتیب ، عدد سرمایه گذار در کشور پایین آمده است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: حجم سرمایه گذاری صنعتی در 4 سال قبل از دولت نهم، 10 هزار و چند میلیارد تومان بود که در این دولت به بیش از 50 هزار میلیارد تومان رسیده است.

احمدی نژاد با اشاره به وجود فعالیت صنعتی و رشد سرمایه گذاری در کشور گفت: اما چون یکی از عواملی اصلی، واردات ماشین آلات دست دوم درگذشته بود عدد ذکر شده ، کوچک دیده شده است.

وی در ادامه با اشاره به طرح فدرالیسم رضایی و تاکید وی که می خواهد یک حلقه جدید مدیریتی در کشور ایجاد کند ، پرسید : ارتباط معاون رئیس جمهور با استانداران و این افراد با آن مراکز 9 گانه طرح فدرالیسم اقتصادی چگونه می شود؟

احمدی نژاد با اشاره به سخت بودن هماهنگی بین حلقه های مدیریتی افزود : هرچه قدر به حلقه های مدیریتی اضافه می شود ،پیچیدگی ارتباطات آنها هم به صورت نمایی ( شدید) افزایش می یابد.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فکر می کنم شرایط اقتصادی ما نسبت به وضع جهانی، خوب است چرا که هم اکنون و در سال 2008 ، همه قاره ها رشد تورم داشته اند و حتی در بیشتر کشورها ، درصد رشد تورم بیشتر هم بوده است.

احمدی نژاد افزود : مجموعه برنامه های اقتصادی ما روشن است ، طرح هدفمند کردن یارانه ها و تحولات اقتصادی را در 7 سرفصل مهم آماده کردیم که همان توسعه زیرساخت های اقتصادی است.

وی گفت : اصلاح یارانه ها ، اصلاح بانک ها، اصلاح مالیات و بیمه و نظام توزیع و بهره وری ، افزایش ارزش پول ملی را از کارهای اساسی است که باید در اقتصاد ملی ایران انجام شود.

احمدی نژاد افزود : آمارها نشان می دهد عملکردها در همه بخش های اقتصادی به نسبت گذشته، رشد قابل توجه و جدی دارد.

احمدی نژاد همچنین با اشاره به وعده محسن رضایی درباره ایجاد صندوق توسعه ملی گفت: این صندوق آیا همانی است که در سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه است یا چیز دیگری خواهد بود.

وی افزود : آن 200 میلیارد دلاری که می خواهد وارد این صندوق شود از این به بعد است یعنی از درآمدهای نفتی است یا اینکه قرار است قرض بگیریم و آیا قرار است آن را به ریال تبدیل کنیم و به بانک ها بدهیم تا سود آن را بین مردم توزیع کنید زیرا شما گفتید که ظاهراً قرار است به مردم ماهی 100 هزار تومان خواهید داد.

محسن رضایی با بیان اینکه باید آمار یک مقدار دقیق ترارائه شود ، گفت :‌ در این زمینه لفظ دروغ را قبول ندارم اما به این صورت و با مبانی متغیر نمی توان آمار داد.

نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود : چرا در تورم جهانی ما سال 2009 را حذف می کنیم و به یک مبانی مشترک توجه نمی کنیم.

وی گفت : به آمار متوسط سالانه بانک مرکزی اشاره و تصریح کرد:‌ در سال 84 این امار 10 و 4 دهم درصد سال 85 ، 11 و 9 دهم، سال 86 18 و 4 دهم و در سال 87، 25 و 4 دهم درصد بوده است که با شاخص متوسط محاسبه می شود و بحث تورم نقطه به نقطه در اینجا بحث ما نیست.

وی افزود: مثلا قیمت پنیر در سال 84 را می توان با قیمت پنیر سال 87 محاسبه کرد و تغییر ملموس آن را در زندگی مردم دید و البته مردم و بچه ها پای تلویزیون می نشینند و این محاسبات را انجام می دهند و این مناظرات ادبیات اقتصادی را به خوبی گسترش داده است.

رضایی با تاکید بر اینکه تورم سال های 84 به 87 مرتب بالا رفته است ؛ گفت: این سوال مطرح می شود آیا در همه این 4 سال اقتصاد دنیا تورمی بوده است ؛ عرض می کنم نه اصلا.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با مقایسه قیمت یک شانه تخم مرغ 2 کیلویی در سال 84 و نسبت به 88 گفت: قیمت در سال 84 برابر 1450 تومان بود که امسال به 2870 تومان رسیده است همین مسئله در قیمت گوشت مرغ ، گوشت گوسفند ، عدس و هنداونه هم صدق می کند.

وی با اشاره به افزایش حقوق بازنشستگان در ماه های اخیر گفت: آقای احمدی نژاد این کار را انجام داد و برخی قوانین مصوب قبلی را هم که خودش عمل به آن را مصلحت نمی دانست اخیرا اجرایی کرده است و بر همین اساس قدرت خرید مردم در 4تا 5 ماه اخیر افزایش یافته است اما نمی توانیم از کاهش قدرت خرید مردم در این 4 سال بگذریم.

نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شاخصی به نام فلاکت متشکل از دو عدد تورم و رکود تشکیل شده است، گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی در سال 84 این شاخص کم شده است و به حدود 18 یا 19 درصد در فصل اول 85 رسید و از فصل دوم سال 85 تا پاییز 87 می بینیم که با چه شیبی فشار بر گرده مردم افزایش یافته است و وضع اقتصادی مردم خوب نیست و نباید این مطلب را کتمان کنیم.

رضایی با بیان اینکه توجه به تورم نقطه به نقطه دردی از ما دوا نمی کند چرا که فشار بر مردم وجود دارد ،تصریح کرد: در این زمینه از خود آقای احمدی نژاد باید سوال کرد که بهتر می داند وضع تورم در جامعه چگونه است و آن را به چشم خود می بیند.

وی با دفاع از طرح فدرالیسم اقتصادی خود گفت: به نظر من کشور پهناور جمهوری اسلامی ایران را نمی تواند فقط رئیس جمهور با هیئت دولت و با دویدن به این استان و آن استان به بهترین شکل و قوی اداره کند و ما باید مدیریتی قوی در شهرستان ها داشته باشیم تا مثلا نخواهیم برای ساختن یک جوی آب، هیئت دولت را به آنجا بکشیم و این کار در شان دولت نیست.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما در فدرالیسم ؛ مسائل امنیتی سیاسی را از اقتصادی جدا می کنیم ؛گفت:‌ نمونه اش همین جزیره کیش است منطقه آزاد در بحث اقتصادی کاملا جداست و در زمینه سیاسی هم همسان دیگرنقاط کشور اداره می شود.

رضایی پیش از بیان انتقادش در خصوص چگونگی مدیریت کشور در 4 سال گذشته گفت: اصولا نمی خواهم فقط وارد مباحث انتقادی شوم و این را هم قبول ندارم که پشت سر فردی بیایم و اعتراض کنم ؛ خیلی خوب است حرف ها رو در رو گفته شود.

رضایی گفت : گرچه ما هم آدم ها را نمی توانیم بیاوریم و رو به روی هم بنشانیم اما در اینجا می خواهم نقد کنم و این نقد نیز به این دلیل است که برنامه هایمان کاملا مشخص است و بارها آنها را اعلام کرده ام.

وی بی ثباتی در مدیریت کشور را یکی از نقاط ضعف دولت نهم خواند و تصریح کرد: دراین 4 سال 12 عضو کابینه که 8 عضو آن وزیرهستند عوض می شوند و مثلث اقتصادی دولت که بسیار نیز مهم و شامل وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی است ؛ سه بار در زمان آقای احمدی نژاد عوض می شود.

وی افزود:‌ از نظر اقتصادی تغیییر در بانک مرکزی پایه های پولی را تحت تاثیر قرار می دهد و در عین حال 24 استاندار هم عوض می شود و حتی تغییر مدیریت به سطح باشگاه ها هم کشیده می شود و مثلا مدیران باشگاه های پرسپولیس و استقلال چندین بار تغییر می کنند.

رضایی با بیان اینکه به عنوان اولین گام می خواهم در صورت رئیس جمهور شدن خود را در زمینه تغییر مدیریت های تخصصی محدود کنم، گفت: می خواهم یک مصوبه ای هم به مجلس شورای اسلامی بدهم که پست های تخصصی را از پست های دیگر جدا کند تا کسی نتواند تغییری خودسرانه در آن ها بدهد.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزایش لحظه ای تعرفه ها پس از بالا رفتن تورم را یکی از دیگر نقاط ضعف دولت نهم خواند و افزود: در قضیه خرید گاز ترکمنستان نیز در صورتی که آنها 4 سنت می خواستند به ما بفروشند و پیشنهاد 4 سنت دادند اما در نهایت هم به دلیل سرمای بی سابقه کشور ، 35 سنت از آنها خریدیم.

وی مدیریت امنیتی کشور را مطلوب ندانست و گفت: البته این موضوع فقط درباره این 4 سال صدق نمی کند بلکه در دولت قبل نیز دیده می شد اما نمی توانیم به راحتی از انفجارها در خوزستان، توهین به برادران آذری در یکی از روزنامه های دولت و از این دست قضایا به راحتی بگذریم.

رضایی در پایان این بخش گفت: ما می خواهیم از آقای احمدی نژاد بپرسیم که می خواهد چه الگوی مدیریتی را در 4 سال بعد ؛ در صورت انتخاب شدن ادامه دهد تا از فرصت های تاریخی بیشتر استفاده شود.

محمود احمدی نژاد در ادامه مناظره گفت : البته محسن رضایی در مناظره های قبلی هم از وقت استفاده و علیه دولت صحبت کردند و این طور نیست که صحبت نکرده اند و در بعضی جاها هم حالت تمسخر داشتند حالا من وارد آنها نمی شوم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : اقای رضایی ، عدد بیکاری را با نرخ تورم جمع می کنند و می گویند تورم 25 درصد شده است که ما هم توضیح دادیم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نرخ بیکاری که 2 درصد ،حداقل کاهش پیدا کرده است و بر اساس گزارش های همان بانک مرکزی که شما ( رضایی ) فرمودید ، پس این دو در جهت هم حرکت نکرده است ضمن اینکه ما در این چهار سال طبق قانون برنامه حقوق کارمندان را معادل تورم اضافه کردیم و3 یا 4 درصد ممکن است بالا یا پایین باشد.

وی گفت : بنابراین آن مطالبی که شما می گویید صحت ندارد و بعد یک فلاکت هم گذاشتید روی آن و می گویید حالا دیگر یک جوری وضع مردم به فلاکت رسیده است.

احمدی نژاد افزود: اینکه من می گویم معنایش این نیست که ما الآن در نقطه ایده آل هستیم، همیشه شرایط را مقایسه ای باید ارزیابی کنیم و الا اگر همین طور کلی بگوییم بله این طوری است، خوب دولت قبل هم بوده است و متوسط تورم دولت خاتمی هم هست.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید متوسط تورم در دور اول دولت ها را ما باهم مقایسه کنیم، چون هر بار که دولتی می آید شرایط کشور عوض می شود، متوسط تورم چهار ساله دولت نهم از دولت های قبلی کمتر است و این هم آمار بانک مرکزی است.

احمدی نژاد افزود : شما(رضایی) نوسان تورم را می گویید، دولت های قبلی هم همین طور بودند، بعضی ها سال اول کم بودند و سال دوم و سوم اضافه شدند ضمن اینکه بخش مهم تورم سال های دوم و سوم در دولت نهم ناشی از تورم خارجی بوده است و سهمیه بندی بنزین را هم داشتیم.

وی گفت : کسانی که سهمیه بندی را برنامه ریزی کرده بودند 15 درصد تورم را پیش بینی کرده بودند و گزارش مکتوب آن موجود است اما دولت با این روش هم موافق نبود و ما با شیوه های بهتری می خواستیم کنترل کنیم که این تورم را نداشته باشد.

احمدی نژاد گفت : در دولت نهم ؛ نرخ بیکاری 2 درصد کاهش پیدا کرده که در گزارش بانک مرکزی هم موجود است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اینکه شما ( رضایی ) فرمودید وضع مردم خیلی خراب است، بله درست است و گرانی را حس می کنیم اما کاهش آن را نیز همه حس می کنند، ای کاش شما فهرست همه کالاهایی را که می خواندید باهم مقایسه می کردید نه اینکه چند کالای خاص را.

وی گفت: بالاخره در کنار تورم که اضافه شده ، قدرت خرید مردم هم با افزایش درامد اضافه شده است، تولید ناخالص ملی هم بیشتر و درآمد سرانه هم اضافه شده و همه اینها همه قابل بحث است.

احمدی نژاد گفت : اینکه شما فرمودید 15 عضو کابینه و مثلاً معاونان عوض شده اند، این همان تعهدی بوده است که من با مردم دارم، الآن هم همین تعهد را می دهم، ما در انتخابهایمان که معصوم نیستیم، یک برنامه داریم و طبق برنامه جلو می رویم و تلاشمان را هم می کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشیم.

وی افزود: ما در حال مسابقه در سطح جهان هستیم و یک مسابقه است، یک برنامه داریم و باید به پیش ببریم ، مربی هم بازیکنان را عوض می کند، مهم برنامه است،

جهت برنامه باید حفظ شود و کارهایی که هدف قرار گرفته است باید برای تحقق انها تلاش کنیم و هر کس در این مسابقه نتوانست باید کنار برود.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما گفتید ما بی حساب و کتاب تعرفه ها را عوض کردیم، اما برای اولین بار در کشور ما دفترچه ثابت گذاشتیم و البته ممکن است در خصوص کالاهای معدودی به خاطر نوسانات تند بازار جهانی ، تغییراتی رخ داده باشد.

احمدی نژاد گفت: دفترچه تعرفه برای همه محصولات داریم ، اینکه در چه وقتی از سال کاهش و چه موقع افزایش یابد.

وی افزود: این روند برای اولین بار اتفاق افتاده است که دائم نوسان نمی کند و دو سال است که این کار را می کنیم و جالب است که جناب عالی بدانید متوسط تعرفه در دولت قبلی 22 درصد بوده و در این دولت 33 درصد است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: حرف آنهایی که می گویند دولت با کاهش تعرفه بازار را پر از واردات کرده، حرف خلافی است.

وی گفت: افزایش متوسط تعرفه از 22 به 33 درصد در دولت نهم به این معنی است که تعرفه های بیشتری گرفتیم .

احمدی نژاد گفت: به این هم توجه کنید که بیش از 80 درصد کالاهای وارداتی کشور سرمایه ای و واسطه ای و معاف از بخش مهمی از تعرفه است و تعرفه آنها به چهار درصد می رسد.

وی گفت: ادعای کاهش تعرفه و افزایش واردات ، واقعاً اتهام است.

احمدی نژاد افزود: نسبت صادرات غیرنفتی کشور به واردات رشد کرده است و نشان      می‌دهد که مدیریت خوبی در بحث صادرات و واردات داریم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متوسط صادرات غیرنفتی سالانه ما 18 میلیارد دلار است و صادرات غیر نفتی در 4 سال دولت نهم به 57 میلیارد دلار ( بدون میعانات گازی ) رسید که بیش از سه برنامه پنجساله گذشته و بیش از عدد و هدف کل برنامه چهارم توسعه است که نشان می دهد این بخش را خوب مدیریت کرده ایم.

وی افزود: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی هم به میانگین سالانه 6 و 2 دهم درصد رسیده است و باز هم توجه کنید با توجه به شرایط جهانی و وضعیتی که ما تحویل گرفتیم، اقتصاد خوب مدیریت شده است.

احمدی نژاد گفت: اما آن صندوق توسعه ملی را شما پاسخ ندادید که امیدوارم پاسخ دهید.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: شما گفتید که مالیات را کم می کنید، حقوق کارمندان را اضافه می کنید و بودجه را بدون نفت می بندید، ضمن اینکه بگویم آن فدرال اقتصادی با شرایط اداری کشور ما به شدت ناسازگار است.

وی گفت: اصلاً برای چه هدفی، استان ها از هم جدا شوند، همین الآن ما تقاضای چند استان جدید داریم و معنایش این است که تقسیمات جدید باید شود و اینکه شما چند استان را زیر یک پرچم بیاورید و بخش اقتصادی را از بخش سیاسی جدا کنید ؛به نظرم اشتباه بزرگی است که محقق هم نخواهد شد.

احمدی نژاد افزود : اگر شما تصور کنید بعضی پست ها را ثابت و بعضی را متغیر کنید بدانید که اینها از هم جدا نیستند ، چون پست های سیاسی، اقتصادی و کارشناسی با هم کار می کنند.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این طور نیست که امور کشور ، جزایری جدا از هم باشند که آنها برای خودشان کار کنند، حالا می آییم ما یک مدیرهایی آنجا می گذاریم و آنها را اداره می کنیم.

وی افزود: بله ممکن است ما در بیست سال آینده بتوانیم با تمهیداتی به آنجا برسیم ضمن آن که جاهایی که فدرالی است در واقع چند کشور است نه یک کشور ؛ یعنی یک هویت واحدی در آنجا شکل نگرفته است زیرا آنها اقوامی مستقل بوده اند که به هم چسبیده اند و حالا فدرالی شده اند.

احمدی نژاد گفت : کشوری که هویت ملی واحد دارد ؛ باید حکومت متمرکز در آنجا باشد تا بتواند همه کشور را اداره کند و اداره آن به شکل فدرالی خیلی سخت است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت هیچ وقت برای کشیدن یک جوی آب در یک استان به آنجا سفر نمی کند، افزود: اگر آقای محسن رضایی ساختار اداری کشور را می شناخت این طور حرف نمی زد و من این را می گذارم به حساب اینکه شما ( رضایی ) ساختار بوروکراسی و اداری کشور را نمی شناسید و در سیستم اداری کشور نبوده اید.

وی به رضایی گفت: شما در سپاه بودید و از آنجا هم به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتید و بیشتر در کارهای نظری مشغول بودید و هیچ وقت در کشور مدیریت اجرایی نداشتید تا ساختارها را بشناسید و ببینید دولت وقتی به یک استان سفر می کند چه مفهومی دارد و چه اثری می گذارد.

احمدی نژاد افزود: شما گفتید مالیات را کم می کنید، حقوق کارمندان را اضافه می کنید و بودجه را بدون نفت می بندید اما باید توجه داشته باشید ما یک قانون را زمانی می توانیم اجرایی کنیم که مجلس بودجه اش را به ما بدهد.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بودجه قانون مدیریت خدمات کشوری از امسال در بودجه پیش بینی شد و برای بازنشسته ها هم از پارسال تصویب شده بود و ما هم دقیقاً قانون را اجرا کردیم.

محسن رضایی در ادامه مناظره به احمدی نژاد گفت:‌ اینکه شما می گویید پست های سیاسی و تخصصی را نمی توان از هم جدا کرد قبول ندارم چرا که در همه جای دنیا این کار شده است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: درباره صندوق توسعه ملی هم گفتم که آن همان صندوقی است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسانده ایم و بحث من این بود که اگر از اول انقلاب چنین صندوقی داشتیم تا امروز 200 میلیارد دلار در آن بود و ماهانه صد هزار تومان می دادیم و ارزش سهام صندوق هم بالای 400 تا 500 هزار تومان برای هر فرد بود.

وی ادامه داد ما حتما مالیات ها را در شرایط رکود کم خواهیم کرد ، زیرا دنبال این نیستیم که مانند الان از بنگاه ها انتقام کشی شود.

رضایی افزود: دولت نهم بنگاه ها را به گونه ای رها کرده است که آنها در رکود دست و پا می زنند و مدیران برخی از آنها به من گفته اند که نه تنها در چنین شرایطی دولت هیچ کمکی نمی کند ؛ بلکه پس گردنی هم می زند.

وی اوضاع کنونی کشور را اسف بار خواند و گفت: براساس اعلام اتاق بازرگانی، 50 درصد کارخانه های کشور با نصف ظرفیت کار می کنند و 60 درصد کارخانه ها و بنگاه ها و موسسات اقتصادی در 8 ماه اخیر، تعدیل نیرو در حد یک سوم داشته اند و این موارد نشان دهنده بحران است.

رضایی افزود: دولت در چنین شرایطی می گوید اصلا مسئله یا بحرانی وجود ندارد و این نگاه نشان می دهد که دولت بنگاه ها را رها کرده است.

وی گفت : ‌کاهش مالیات ها نوعی سیاست کمک کننده برای خروج بنگاه ها از رکود است و این سیاست در همه جهان تجربه شده است؛ اگر آقای احمدی نژاد تجربه و اطلاعی از این موضوع ندارد می تواند از تیم های کارشناسی اقتصادی بپرسد که وقتی رکود شد ، چه باید کرد؟

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به احمدی نژاد گفت: اینکه می گویید مسائل اداری را نمی دانم باید خودتان قضاوت کنید چرا که هم سابقه من و هم سابقه خودتان را می دانید.

رضایی با بیان اینکه کشور را در زمان جنگ ما اداره کردیم ، گفت: اوایل انقلاب نیز از ائمه جمعه تا فرمانداران،‌ما بودیم و بعد هم همین گونه بود.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به احمدی نژاد افزود : ‌در 12 سال اخیر نیز اطلاعاتم از داخل وزارتخانه ها قطعا چند برابر شماست و حتی مخالفان شما در ادارات که نمی توانند به شما حرف بزنند نزد ما می آیند و حتی دوستان نزدیک شما و دوستان مشترکمان نیز مسائلی را می گویند.

رضایی ادامه داد: بنابراین در جریان ریز مسائل هستم و خودتان هم توانایی من را در سازمان دهی می دانید و اگر مسائل مدیریت را بیشتر از شما ندانم ، کمتر نیز نمی دانم.

وی گفت :‌ برای نمونه باید به بحث تعرفه شکر اشاره کنم که چه بلایی برسر این محصول آورد اما آقای احمدی نژاد می گوید ما بر اساس قواعدی ، ‌تعرفه ها را تنظیم کرده ایم.

رضایی ، شکر،‌دانه های روغنی و چای را کشت و صنعت کشور خواند و گفت:‌ برخی آقایان در نیمه دوم سال 84 تعرفه شکر خام را از 120 درصد به 4 درصد و تعرفه شکر سفید را از 150 درصد به 10 درصد رساندند و نتیجه این شد که به جای 500 هزار تن واردات، 2 میلیون و 481 هزار تن شکر در سال 85 وارد شد.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد وضع به جایی رسیده است که از 32 کارخانه چغندر قند، 8 مورد تعطیل شده اند و بقیه به جای 5 ماه فعالیت فقط 40 روز کار می کنند که به معنای از بین رفتن کشت چغندر به طور کامل است.

رضایی گفت : ‌چغندرکاران پس از این بحران ؛ سیب زمینی کاشتند و آن قدر سیب زمینی در کشور زیاد شد که سیب زمینی کاران گذشته نیز دچار مشکل شدند به طوری که آقای احمدی نژاد ناچار شد برای جلوگیری از ورشکستگی آنها مقدار زیادی از محصولات آنها را بخرد.

وی افزود : ‌نتیجه این سیاست ها ؛ بیکاری 85 هزار نفر بود.

رضایی گفت: اگر کشت چغندر دچار بحران نمی شد 12 و نیم میلیون تن تفاله و مواد خامی که از این بخش به دست می آمد هم از دست نمی رفت ؛ اما 2 هزار و 500 میلیارد تومان هم عدم النفع کشاورزان شد.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با پایین آوردن تعرفه این همه زیان اقتصادی وارد شد و بحران آن به بخش کارگری و اشتغال نیز راه یافت.

رضایی تصمیمات دولت در خصوص مسکن مهر و دیگر سیاست ها را ناپخته خواند و گفت:‌ شاید دلیل این باشد که در دولت احمدی نژاد ، نخبگان ؛ محلی از اعراب ندارند.

وی با اشاره به اینکه اقدام رئیس جمهوردر برگزاری چند نشست با اقتصاددانان ، خوب بود ، افزود : ‌اما متاسفانه این حرکت ادامه پیدا نکرد.

رضایی با طرح این سوال که توسعه را باید از کجا آغاز کرد ؟گفت: چینی ها نقطه آغاز توسعه را مالکیت گذاشتند و ما با مطالعاتی که در مجمع تشخص مصحلت نظام داشتیم نقطه عزیمت توسعه ملی را نخبگان دانستیم.

وی افزود: به اعتقاد ما باید نخبگان را درگیر کنیم و آنها را به تفاهم و اجماع برسانیم تا حادثه بزرگ "توسعه" تحقق یابد.

رضایی گفت: در مجموع فکر می کنم اگر آقای احمدی نژاد بخواهد دوباره رئیس جمهور شود و برای درگیر کردن و به اجماع رساندن نخبگان در اداره کشور فکری نکند مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این باره به طرح خود در خصوص ایجاد اتاق های فکر اشاره کرد و گفت: این اتاق ها باید در کنار هر وزارتخانه تشکیل شود.

رضایی افزود: البته چون قرار است مخالفان خود را در این اتاق ها مستقر کنم برخی گفتند اسم آن را دولت سایه بگذارید.

وی خطاب به احمدی نژاد گفت: سوال اصلی من از شما این است که با توجه به توانایی عظیم نخبگان کشور چه سیاستی برای درگیر کردن آنها در توسعه ملی کشور خواهید داشت؟

احمدی نژاد گفت : ‌این حرف ها قبلا هم بارها و بارها در برخی روزنامه های مخالف دولت هم مطرح شده بود.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : سال گذشته و همین الان نیز بسیاری از صنایع در کشورهای خارجی در حال رکود بوده و است و کاهش تولید دارند.

وی افزود : در صنعت فولاد بسیاری از کشورهای دنیا 39، 40 تا 50 درصد کاهش تولید دارند.

احمدی نژاد گفت: فقط دو کشور ایران و چین در این زمینه رشد دارند که در ایران 20 درصد و در چین 2 و 4 دهم درصد است براساس گزارش رسمی انجمن فولاد جهانی ؛ که من اینجا دارم.

وی افزود: اینکه می گویند بنگاه ها را رها کرده اند من نمی دانم رها کرده اند یعنی چه؟ آیا بنگاه ها را دولت باید اداره کند یا بنگاه ها باید استقلال داشته باشند؟

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌بیشترین مراقبت در این دولت انجام شد و وقتی این دولت را تحویل گرفتیم 50 هزار بنگاه صنعتی داشتیم که از این تعداد 280 بنگاه در مرز بحران بود.

وی افزود: اکنون تعداد بنگاه ها به 80 هزار بنگاه رسیده - اقای موسوی و 200 بنگاه دچار مشکل است ،‌ من عذرخواهی می کنم آقای محسن رضایی بالاخره شما نیز به سیادت می خورید و در یک نقطه ای وصلید.

محسن رضایی نیز گفت : مادر من سید است ولی هیچگاه اظهار سیادت نکردم.

احمدی نژاد گفت : پس یک جایی بالاخره وصل هستید و سید هم هستید دیگر.

وی افزود: 200 بنگاه داریم که برای آن ساز و کار تعیین کرده ایم و کارگروهی در دولت برای همه آنها تشکیل شده ا ست که رئیس کل بانک مرکزی، وزرای کار و امور اجتماعی و صنایع در آن عضویت دارند.

احمدی نژاد گفت: بیشترین رسیدگی را ما کرده‌ایم و تعجب می کنم که می گویید یک سوم کارگران از دست رفته اند.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:تعداد کارگرانی که بیکار شده اند و به اداره کار مراجعه کرده اند هر سال معلوم است.

احمدی نژاد گفت:‌ در این 5 - 6 سال اخیر هر سال به طور متوسط 340 هزار کارگر از کار منفک می شوند که امسال نیز همین است یعنی هیچ تغییر جدی نداریم.

وی افزود: این که اتاق بازرگانی اعلام کرده است بنگاه های ما 50 درصد کار می کند درست است اما اولا بیش از 50 درصد است و در این دولت 50 درصد شده است.

احمدی نژاد گفت: در بخش صنعت نیز همیشه 40 درصد ظرفیت فعال است و صنعت ما هیچ وقت از همه ظرفیتش استفاده نکرده که علت این امر نیز ساختارهای غلط اقتصادی بوده است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: آنها از راکد کردن پول و کالا سود       می‌بردند و شما هم درست گفتید که پول در کشور احتکار می شود.

احمدی نژاد گفت:‌ اینکه معوقه ایجاد می شود ، احتکار پول است و نرخش در بازار بالا می رود اما چه باید کرد؟

وی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار بانکی افزود:‌ ما براساس مطالعه این کار را کردیم و 3 سال با حضور کارشناسان طرح آن را تهیه کردیم و به زودی لایحه اصلاحیه را به مجلس خواهیم داد.

احمدی نژاد گفت: اتفاقا در طرح های اقتصادی که ماتهیه کرده ایم تقریبا از همه ظرفیت کارشناسی کشور استفاده شده است الا معدودی که نخواستند همکاری کنند.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: خود من بیش از 1000 ساعت در جلسات کارشناسی شرکت کرده ام و با همان کسانی که به قول شما نامه نوشتند ،جلسه گذاشتم.

احمدی نژاد گفت:‌ آنان 13 بند را مطرح کرده بودند که 3 بندش را رئیس ستاد شما پاسخ داد اما به بند سوم که رسیدند، گفتند کفایت می کند اصلا بحث های ما چیز دیگر است و ما گفتیم بحث ها سیاسی است نه اقتصادی و الا ردیف کردن ایرادات اقتصادی کاری ندارد.

وی افزود: 10 هزار ایراد در کشور وجود دارد اما باید بدانیم چه روندی را دولت ها با شاخص های کلان طی کرده اند.

احمدی نژاد با اشاره به موضوع شکر گفت: در سال 84 که بحث تحریم مطرح شد وزارت بازرگانی موظف شد اجازه دهد مقداری کالای اساسی به ویژه شکر بیشتر وارد شود تا اگر تحریم شدیم دچار مشکل نشویم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اتفاقا در موضوع شکر مواظب بودند که تعرفه شکر خام را پایین آورند به علت آنکه این محصول در کارخانه ما تصفیه می شود و کارخانه هایی که قبلا سه ماه کار می کردند‌، 8 ماه کار می کنند.

احمدی نژاد گفت:‌ بله درست است که برخی کارخانه ها تعطیل شد اما بالاخره در کارخانه فرسوده 40 و 60 ساله قیمت تمام شده تولید دو برابر می شود.

وی افزود: در حالی که شکر برزیلی و ارژانتینی در مرز ما 330 تومان است و اگر از آنها 500 تومان بخواهیم بخریم به ما نمی فروشند و می گویند 560 تومان بخرید اما تا کی می توانیم به این وضع ادامه بدهیم.

احمدی نژاد گفت: 10 کارخانه تعطیل می شود و در چند نقطه کشور به آنها کمک کردیم که نوسازی شود تا با افزایش بهره وری بتوانندرقابت کنند و الا شما از کجا این بودجه را می آورید که شکر 330 تومانی را 560 تومان بخرید.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: حالا اگر 100 تومان هم هزینه کنیم و تحویل مردم دهیم؛ این فاصله اعتباری را از کجا جبران می کنید و در کجای بودجه و برنامه چنین اعتباری دیده شده است.

احمدی نژاد با اشاره به موضوع نخبگان گفت: این که گفتید از نخبگان استفاده نمی کنیم توهین به دولت است، شما سطح تخصصی دولت را ببنید، قریب به اتفاق وزرا دکترای تخصصی جدی دارند یعنی جدی جدی دکترا گرفته اند.

وی افزود: یعنی در کنکور شرکت کرده اند، در کلاس های درس حاضر شده اند، پای درس استاد نشستند و از آن دکترایی نیست که مد شد و یکباره همه حمله کردند و دکترا گرفتند ، بلکه دکترای تخصصی گرفتند.

احمدی نژاد گفت: شما هر اقتصاددانی را می خواهید بیاورید با وزیر اقتصاد ما یا با وزیر بازرگانی ما بحث کند.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نخستین بار در تاریخ کشور همه اصناف در کنار وزارت بازرگانی بازار را کنترل می کنند و ما کمترین تنش را داریم همچنان که خودشان بازار شب عید را هم کنترل کردند.

احمدی نژاد گفت:‌ این روش مدیریتی بسیار خوب است زیرا بازار کنترل می شود و باید به این هم توجه کنید که تاثیر تورم جهانی در افزایش قیمت نفت چند درصد بوده و اینجا چند درصد است.

وی افزود: خواهش می کنم یک گروه خاص را نخبه ننامید، شما چطور وزرای بهداشت، بازرگانی و راه ما را نخبه تلقی نمی کنید در حالی که اینها حلقه های مشورتی دارند.

احمدی نژاد گفت : بله شما نامش را دولت سایه می گذارید اما این یک نام است مهم مشورت کردن و نظرخواهی است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: خود من که مسئول دولت هستم به طور مستمر با کارشناسان اقتصادی از گروه های مختلف جلسه دارم اما خبرش منتشر نمی شود.

احمدی نژاد گفت :‌ ما هر هفته حداقل 5 ساعت جلسه داریم، من پرسش می کنم و می شنوم و آنها پرسش می کنند.

وی افزود: نبایداینطور باشد که شما خودتان،دوستانتان یا مخالفان دولت را نخبه بدانید و آنها را که موافق دولت هستند نخبه ننامید.

احمدی نژاد گفت: این واژه هم از آن واژه های مظلوم بود که باید بالاخره به آن برسیم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بحث امنیت هم مقایسه ای است آقا محسن!، آقای رضایی عذرخواهی می کنم آقامحسن که می گویم این به علت احساس رفاقت است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر شما گزارش سال به سال امنیتی را از نیروی انتظامی بگیرید تعداد بزه ها و جرم هایی که در کشور روی می دهد روند کاهشی دارد الا جرم های کوچک.

احمدی نژاد گفت:‌ در برخی مناطق جرم های کوچک سال به سال افزایش یا کاهش می یابد.

وی افزود : نمی توانیم بگوییم کل روند امنیت کاهشی بوده ، اما جرم های اساسی نوعا کاهشی بوده و این هم به علت فضای امنیتی بالایی است که در کشور وجود دارد زیرا امنیت مردمی و عالمانه در کشور ما برقرار است.

احمدی نژاد با اشاره به موضوع مالیات ها گفت:‌ اکنون مالیاتهایی را داریم می بخشیم و ممکن است در یک جا یک مامور مالیاتی اشتباه کند که مراجعه می کنند و ارتباط ما هم با مردم بسیار صمیمی و دقیق است که رسیدگی می کنیم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در مورد اصناف ما می دانستیم که سال گذشته مشکل داشتند اینجا تصمیم گرفتیم همچنان که برای صنعت تصمیم گرفتیم که مراعات حالشان را بکنند.

احمدی نژاد با بیان اینکه اقتصاد و اداره کشور را نمی توان با حرفهای کلی مطرح کرد افزود:‌ فرمودید که خیلی تجربه تان بیشتر از من است همچنان که سنتان بالاتراست و ما هم نمی گوییم که تجربه تان کمتر است اما شما بوروکراسی کشور را نمی شناسید.

وی افزود: بله شما با مخالفان ما در تماس هستید ما این را منکر نمی شویم بالاخره نزد شما می آیند و سخنانی می گویند و چه بسا بسیاری از این اطلاعات را هم آنها به شما داده باشند.

احمدی نژاد گفت: اما بوروکراسی اداری در کشورهایی مانندما وجود دارد و این ایرادات اساسی وارد است و اینطور نیست که شما یک حلقه به آن وارد کنید و یکباره آن شکوفا شود.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : ما در اقتصاد نمی خواهیم شکل را عوض کنیم و یک صندوق درست کنیم.

احمدی نژاد از رضایی پرسید: بالاخره نگفتید آن 200 میلیارد دلار از کجا می تواند سالانه 70 - 80 میلیارد سود داشته باشد؟

وی افزود: اگر در خارج از کشور بگذارید که چنین سودی ندارد و اگر بخواهید داخل بیاورید و به ریال تبدیل کنید کجا می خواهید تبدیل کنید زیرا چنین کششی در بازار نیست.

احمدی نژاد گفت: فرض کنیم اصلا 200 میلیارد دلار را قرض و به ریال تبدیل کردید کجا آن را می گذارید که سودش را بگیرید.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اینها پرسشهایی اساسی است و در همان صندوق توسعه ملی هم باید آرام آرام از درامد نفت بگذاریم و بعد آن را وام دهیم تا سرمایه گذاری کنند.

احمدی نژاد گفت : وامی را هم که می دهیم سود آنچنانی ندارد زیرا اگر بخواهیم سود بالا بگیریم سرمایه گذاری توجیه ناپذیر می شود ، همچنان که در همین صندوق ذخیره ارزی باید 2، 3 تا 4 درصد بدهیم که برای سرمایه گذاران صرفه کند و بتوانند کارخانه ایجاد کنند.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید دانست که در واقع هدف توسعه صندوق ملی ؛ رشد تولید است.

محسن رضایی درباره مدیریت امنیتی گفت: قوی ترین سازمان های اطلاعاتی ، پلیس و قوی ترین نیروهای مسلح را در منطقه داریم ؛ منتها مدیریت امنیتی ضعیف است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : شورای امنیت کشور و شورای عالی امنیت ملی باید خیلی قوی تر عمل کند.

وی با اشاره به اینکه نباید شاهد باشیم که ایران مقتدر در منطقه وجود دارد اما حوادثی هم در منطقه وجود داشته باشد، گفت: بحث نخبگان برای من بسیار جدی است و آقای احمدی نژاد از سؤال من فرار کردند ؛ بازهم می گویم چگونه از این نخبگان عظیمی که در کشور هستند باید استفاده کرد؟

محسن رضایی، ایران را از پرنخبه ترین کشورهای جهان اعلام کرد و افزود: این نخبگان را باید چطور در امر توسعه درگیر بکنیم و در امور اجرائی دولت و مسایل اداری کشور استفاده شوند.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه می توانیم طبق طرح بنده 50 درصد مدارس را به فرهنگیان بدهیم تا اداره کنند افزود: برخی از وزرای دولت کنونی بسیار ارزشمند هستند و اگر رئیس جمهور شوم حتماً از آنها استفاده می کنم مثل وزیر اقتصاد این دولت.

وی افزود: منظور ما هم این نیست که هر کاری که در گذشته انجام شده است ، دور بریزیم؛ هرگز این کار را نخواهم کرد.

محسن رضایی گفت: من مثل این دوازده سال اخیر که اتوبوسی آمدند و رفتند ، حتماً عمل نمی کنم و کارهای خوبی را که احمدی نژاد انجام داده است حتماً ادامه می دهم اما کارهای اشتباه و کاستی هایی هم بوده است که حتماً جلوی آن را می گیرم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: منظور اصلی من این است که جمع کثیر نخبگان کشور را چگونه می توانیم درگیر توسعه کنیم تا با سرعت بتوانیم به آن جایگاه و مقامی که می خواهیم برسیم.

در ادامه احمدی نژاد خطاب به محسن رضایی گفت: شما گفتید دولت را در زمان جنگ اداره می کردید و این عین جمله ای است که ابراز کردید.

محسن رضایی هم گفت: دولت را در زمان جنگ؛ منظورم همین بود که در بسیاری از شهرستان ها و استان ها، بار اصلی اداره دولت به دوش ما بود و در پنج استان مناطق جنگی ، پاسداران خود را می فرستادیم فرماندار می شدند و استاندار می شدند و صبح تا شب با آنها جلسه و ارتباط داشتیم؛ منظورم از اداره دولت این بود و بیشتر تأکید کردم به سه سال اول انقلاب.

رضایی تصریح کرد: در سه سال اول انقلاب که دولت مستقر نشده بود عملاً اداره دولت در اختیار ما بود و دوران جنگ هم تا یک مدتی، این گونه بود.

احمدی نژاد گفت: منظور شما از 3 سال اول انقلاب، چه زمانی است؟

محسن رضایی گفت: سال 58 که سپاه تشکیل شد و همان اوایل 1358.

احمدی نژاد ادامه داد: یعنی سال 58 ، سپاه ، فرماندارها را نصب می کرد.

رضایی هم گفت: عمدتاً این طور بود.

احمدی نژاد افزود: آن موقع که هنوز جنگ شروع نشده بود.

رضایی هم گفت: جنگ نبود اما سپاه بود.

احمدی نژاد هم تصریح کرد: شما گفتید در مناطق 5 گانه.

رضایی هم گفت: همان موقع که بازرگان مرتب می گفت اینها (سپاه) در کار ما دخالت    می‌کنند، مربوط به همین بود.

احمدی نژاد هم گفت: یعنی استانداران آقای بازرگان ، فرمانداران شما را می پذیرفتند.

رضایی افزود: استانداران بازرگان ، نه ؛ ولی فرمانداران عمدتاً مدیران ما بودند و کسی غیر از این نمی توانست باشد.

احمدی نژاد هم گفت : یعنی آقای صباغیان که وزیر کشور بود از شما فرماندار می پذیرفت؟

رضایی افزود: ظاهراً تاریخ از یاد شما رفته است.

احمدی نژاد در ادامه تصریح کرد: نه یادم نرفته ؛ یعنی آقای مدنی در خوزستان‌، از سپاه ، فرماندار می گرفت.

رضایی گفت: فرمانداران اکثر شهرستانها و اکثر بخشدارها با ما بود.

احمدی نژاد هم تصریح کرد: آن چیزهایی که شما راجع به خودتان می گویید هیچ وقت جرات نمی کنم راجع به خودم، این حرف ها را بزنم . اما با ساختار اداره کشور آشنا هستم.

احمدی نژاد افزود: شما گفتید دولت را اداره می کردید ؛ اما اینکه چند تا فرماندار بگذارید تا اینکه دولت را اداره کنید ، خیلی با هم فرق می کند.

احمدی نژاد گفت: اداره دولت، یعنی سیاست گذاری های اقتصادی، فرهنگی‌، سیاسی دولت ؛ اگر واقعاً این بوده که من سؤال های خود را درباره آن موقع، از شما بپرسم.

احمدی نژاد گفت: بالاخره اقتصاد زمان جنگ چه بود و چه نوع مدیریتی داشت ؟

محسن رضایی در پاسخ به سؤال احمدی نژاد در خصوص ادعای او مبنی بر اداره کشور در دوران جنگ گفت: آقای احمدی نژاد ما در مقابل 40 میلیون نفر می خواهیم صحبت کنیم ؛ نمی خواهیم هنرنمایی و تبلیغات کنیم.

احمدی نژاد در پاسخ گفت: شما خود چنین حرفی زدید و الان ضبط شده موجود است.

رضایی هم گفت: شما به من گفتید من ساختار اداری و بوروکراسی کشور را نمی شناسم اما من گفتم برعکس من از آغاز انقلاب در صحنه و در بسیاری از جاها در اداره دولت حضور داشتم ؛اینجا بحث ساختار است ؛ سیاست های اقتصادی بحث نبود، الان هم می گویم با ساختارهای اداری آشنا بودم اما در مورد اداره کلان دولت چنین حرفی نزدم.

احمدی نژاد در ادامه با بیان اینکه باید بنیان های اقتصادی را درست کنیم ، گفت: شما چطور می خواهید اقتصاد را اصلاح کنید ایا با شکل هایی مثل فدرالی کردن اقتصاد مشکلات حل می شود ؟ من معتقدم که حل نمی شود اقتصاد فدرالی یا درست کردن صندوق، شکل و روش کار است نه اصلاح بنیان ها.

وی افزود: در اقتصاد سؤالات اساسی تری مطرح است که باید به آنها پاسخ دهیم و یک نمونه اش مصرف انرژی است.

احمدی نژاد با بیان اینکه چهار میلیون و دویست هزار بشکه مصرف انرژی داخل است که شما هم آن را قبول دارید، گفت: در این خصوص از یارانه نیز استفاده می شود و همه قبول داریم که اسراف هم می شود و ناعادلانه نیز توزیع می شود چرا که هرکس بیشتر مصرف می کند بیشتر هم می برد.

احمدی نژاد پایه بسیاری از پایین بودن بهره وری ها را همین موضوع خواند و تصریح کرد: به این دلیل است که بسیاری از صنایع ما با انرژی سر و کار دارند و اصلاً مدیریت منابع در روند تجربه آموزی آموزش داده نمی شود ؛ شما برای اینکه مصرف را پایین بیاریم چه کار می خواهید بکنید؟

وی سؤال دوم خود را در خصوص تخصیص تسهیلات بانکی پرسید و گفت: تسهیلات بانکی مثل خون در رگ است این را چطور می خواهید بین همه بخشهای اقتصادی کشور توزیع کنید؟

محسن رضایی در پاسخ به سؤال اول گفت: ما شکلی برخورد نمی کنیم بلکه برنامه های مفصلی در این زمینه داریم که می توانید به سایت ما مراجعه کنید و پاسخ خود را دریابید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما می خواهیم انقلاب اقتصادی کنیم تصریح کرد: اگر این انقلاب فرم و شکلی نداشته باشد شعاری و همین می شود که ما بگوییم می خواهیم طرح تحول اقتصادی اجرا کنیم ؛ با چه برنامه ای با چه مکانیزمی؟

وی افزود: در این زمینه هم از نظر تئوری راهکار وجود دارد و هم از نظر عملی؛ اما انتقاد اصلی من از شما این است که یارانه ها را بیشتر به سمت مصرف می برید ما یکی از ابعاد انقلاب اقتصادی که می خواهیم انجام دهیم این است که می خواهیم یارانه ها را به سمت تولید و اشتغال ببریم.

احمدی نژاد در ادامه پرسید یعنی شما می خواهید تغییر قیمت ها را جبران نکنید و به مردم کار یاد بدهید درست است؟

رضایی در پاسخ گفت: نه ما بین هزینه و قیمت تفاوت قائل هستیم اول هزینه ها را کاهش می دهیم خودروهای بنجولی که درست می‌شود و این آبگرمکن ها و تجهیزاتی را که کارخانجات دولتی به مردم تحمیل می کنند و هزینه ها را بالا می برند از رده خارج می کنیم ما از اینجا شروع می کنیم نه اینکه قیمتها را بالا ببریم.

وی افزود: اگر طرح جنابعالی در مجلس تصویب می شد تورم را به 60 تا 70 درصد میرساند.

احمدی نژاد در ادامه پرسید آقای رضایی می خواهید کارخانجات را با کدام منابع اصلاح کنید اینها می خواهند نوسازی شوند چه کسی الان علاقه مند است بیاید نوسازی کند در صورتی که انرژی ارزان قیمت دارد چه کسی حاضر است بیاید سرمایه گذاری کند؟

رضایی در پاسخ به این سؤال گفت: این هم یک اشکال دیگر شماست و احمدی نژاد در پاسخ گفت: این اشکال دولت ما نیست.

رضایی تصریح کرد: من دراین مسیر کارآفرینی را حفظ و از سرمایه گذاری خارجی استفاده می کنم.

احمدی نژاد در ادامه پرسید کارخانه ای را که الان موجود و بازدهی آن پایین است ،چطور می خواهید بازدهی آن را بالا ببرید ؟

رضایی با بیان اینکه اگر شما ( احمدی نژاد) در این چهار سال امنیت می دادید آنها انگیزه پیدا می کردند ؛گفت: الان کارآفرینان خود را متعلق به دولت نمی دانند و یک شکافی با شما پیدا کرده اند ؛ خصوصی سازی می شود و در پشت سر آن فردا طرف را به هیأت مدیره راه نمی دهند ؛ این چگونه است؟

احمدی نژاد در پاسخ گفت: با همه احترامی که به شما قائلم این حرفهایی را که میزنید یک سلسله ادعاست ؛ ما زمانی که دولت را تحویل گرفتیم 50 هزار بنگاه اقتصادی پروانه بهره برداری داشت اما هم اکنون به هشتاد هزار بنگاه اقتصادی رسیده و به این معنی است که امنیت اقتصادی بهتر از قبل است اما ظاهرا یک واژه کلی می گوییم و محتوایش معلوم نیست که چیست.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به رضایی گفت: برای من و شما خوب نیست که این طور حرف بزنیم و باید واقعی صحبت کنیم ؛ رشد تولید و اقتصاد ما بیشتر از دولت گذشته است شما چطور می گویید دولت امنیت برقرار نکرده است.

احمدی نژاد در ادامه باز هم سؤالش را اینگونه مطرح کرد شما ( رضایی) چگونه می خواهید بنگاههایی را که قیمتشان بالاست و انرژی ارزان مصرف می کنند ؛ قیمتشان را پایین بیاورید و برایشان انگیزه ایجاد کنید که این صاحب کارخانه برود ماشین آلات جدید بیاورد مصرف انرژی را کاهش دهد و مدیریت بهتر انجام دهد؛ این سؤال ساده ای است تا بتوانیم با یک رئیس کارخانه هم صحبت کنیم.

محسن رضایی نخستین کار خود در این زمینه را دخالت نکردن در شبکه بانکی توصیف و تصریح کرد: آقای احمدی نژاد شما با دخالتهایی که در شبکه بانکی داشتید مسیر پول را به سمت دیگری بردید.

احمدی نژاد پرسید ما چه دخالتی در شبکه بانکی کردیم؟

رضایی گفت: خود کارآفرینان باید بگویند.

رضایی افزود : شما شورای عالی پول و اعتبار را منحل کردید و خود جنابعالی شدید رئیس کل شبکه پولی ؛ مگر چنین چیزی می شود در هر کجای دنیا که نگاه می کنید شبکه بانکی نمی تواند بدون متولی باشد و شما این کار را کردید و این یکی از ناامنی هایی است که بوجود آوردید.

احمدی نژاد در پاسخ گفت: شورای پول و اعتبار هست در کمیسیون اقتصادی دولت با هم تشکیل می شود و نمایندگان ناظر مجلس هم در آن شرکت می کنند ؛ این دخالت دولت در بانکها نیست که شما می گویید.

وی با بیان اینکه تا قبل از این دولت همه دولتهای قبل از بانک مرکزی پول قرض گرفته اند الا این دولت ، گفت: پس ما دخالتی در بانک مرکزی نکرده ایم در تسهیلاتی هم که داده شده است 8 درصد کل تسهیلات بر اساس آیین نامه مصوب دولت و طبق قانون و تایید شورای پول و اعتبار است و به بنگاههای کوچک اختصاص یافت و نهصد هزار شغل ایجاد شد که اگر این مقدار بیست درصد می شد حتماً‌ هم اکنون بیکاری ما 4 یا 5 درصد بود.

احمدی نژاد افزود: من متأسفم که بعضی ها از 92 درصد که بدون هیچ کنترل نظارتی است ،دفاع می کنند اما 8 درصد را می گویند دخالت شده است اگر شما آیین نامه را خوانده باشید متوجه می شوید که دولت هیچ دخالتی نکرده ؛ بلکه تأکید هم کرده است که بانکها خودشان مسئولند ، ارزیابند و خودشان هم باید بروند کنترل کنند ؛ دولت دخالتی نکرده است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت قبل 14 درصد از منابع بانکی را به شرکتهای دولتی اختصاص داد گفت: ما فقط 8 درصد را گرفتیم و آن هم 8 درصد را از سپرده های قانونی کم کردیم و 100 درصد را به بخش خصوصی داده ایم.

احمدی نژاد در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه نمی خواستم این طور بشود که با طرح برخی مسائل از دوستان خودمان اینجا ایراداتی مطرح کنیم ، گفت: آقای رضایی شما گفتید که باید از نخبگان استفاده کنیم نمی گویم که استفاده نکنیم ؛ دولت هم دارد استفاده می کند اما هیچ دولتی هم نمی تواند همه نخبگان را بکار گیرد.

وی افزود: خیلی ها علاقه مند نیستند با دولت همکاری کنند یا امکانش نیست ضمن اینکه باید به صورتی جمع بندی کنیم تا بیشترین نخبگان را گردآوریم.

احمدی نژاد گفت: شما دو سال قبل آمدید در تلویزیون نظری دادید و گفتید یک ماه دیگر جنگ می شود و بعد گفتید من چون این را گفتم دشمن حمله نکرد آیا این حاصل نظر نخبگان بود؟

احمدی نژاد تصریح کرد: همه می دانند که اگر آمریکا بخواهد به جایی حمله کند از شش ماه قبل می‌گوید ؛ شما به عنوان یک سیاستمدار اگر هم می دانستید ایا باید چنین چیزی را می گفتید یعنی باید پشت جبهه مردم خودتان را خالی می کردید؟

احمدی نژاد ضمن خداحافظی با مردم در پایان این مناظره گفت: البته وقت من در خصوص صحبتهایی که در غیابم کرده اند محفوظ است که به موقع پاسخ خواهم داد.

محسن رضایی در پاسخ به سخنان پایانی احمدی نژاد گفت: من یکی از اشکالات جدی ام به آقای احمدی نژاد این است که ایشان خودشان را فوق تخصص در همه مسائل می دانند و در بحث های امنیت ملی مثلاً فکر می کنند که خیلی می فهمند و در اقتصاد و غیره ؛ همین هم باعث شده است یک نوع تنهایی در اطراف او بوجود آید و هیچ کس هم در اطرافش امنیت ندارد و مرتب هم افراد را جابجا می کند.

رضایی افزود: آقای احمدی نژاد به جای اینکه می آمد از اطلاعیه سازمان های اطلاعاتی آمریکا به عنوان یک کار بزرگ یاد کند باید می آمد از نیروهای مسلح ایران ، رهبری و روشنفکران که با اقدام بازدارنده از حمله آمریکا جلوگیری می کردند ؛ به بزرگی یاد می کرد.

رضایی با بیان اینکه آقای بوش سه بار تصمیم گرفت به ایران حمله کند اما این اقدام خنثی شد ؛ گفت: نیروهای مسلح برای خنثی کردن این توطئه دهها مانور گذاشتند و مقام معظم رهبری بارها به نیروهای مسلح گفتند که شما جنگ را 100 درصد بگیرید اما آقای احمدی نژاد هر فردی را که در دولت و استانداری ها می گفت آماده باشید و مسئله را جدی بگیرید ، بیرون می کرد و این نشان می دهد که اشکالات جدی به آقای احمدی نژاد وارد است.

رضایی افزود: اگر شما بخواهید دوباره رئیس جمهور شوید و بخواهیداین طور اداره کنید امنیت ملی ما حتماً در معرض خطر جبران ناپذیر قرار می گیرد؛ من به ایشان به عنوان یک برادری که می داند دلسوز هستم توصیه می کنم.

رضایی تأکید کرد : جنگ ایران و آمریکا قطعی بود و هوشیاری مقام معظم رهبری، مانورهای نیروهای مسلح و افشاگری های وسیع و گسترده در سطح تحلیل گران نظامی باعث شد که آقای بوش این کار را نکند و خنثی شد.

وی افزود: خود آقای بوش در انفعال افتاده بود و یکسره می گفت اینها جوسازی است و من نمی خواهم حمله کنم ؛ اما بدانید که حمله قطعی بود و خنثی شد.

رضایی با بیان اینکه معیار بیکاری را عوض کرده اند ؛ گفت: آمده اند گفته اند که هفته ای دو ساعت کار کردن یعنی شغل ؛ اما قبلاً هفته ای دور روز بوده و بیکاری واقعی در کشور ما بیست درصد است.

وی افزود: مردم ؛ خودتان قضاوت کنید و ببینید که بیکاری در خانواده های خودتان چقدر است و ببینید که با عدد آقای احمدی نژاد جور در می آید.

رضایی با تأکید بر اینکه نباید با اعداد ، حقایق را کتمان کنیم تصریح کرد: البته من نمی گویم که آقای احمدی نژاد دروغ می گوید من اصلاً چنین ادبیاتی را قبول ندارم اما این نوع عددسازی هایی هم که یک نوع راستی نمایی است ؛ درست نیست و خوب نیست که سرمان را زیر برف کنیم ، حقایق را نبینیم و در بحران بیفتیم.

وی گفت : خود شما ( احمدی نژاد) گفتید که قیمت نفت مگر می شود زیر صد دلار بیاید اما یک ماه بعد این اتفاق افتاد و خیلی بحثهای دیگر هم پیش آمد.

رضایی با بیان اینکه اگر شما از نخبگان استفاده می کردید چنین چیزهایی اتفاق نمی افتاد گفت: البته کار کردن با نخبگان سخت است چرا که آدم را به چالش می کشند و طبیعی هم است چون برده آدم که نیستند .

وی افزود : ما در جنگ یک عملیات می خواستیم بکنیم برخی از آنها به من می گفتند برادر محسن چرا این کار یا آن کار را میکنید من عصبانی نمی شدم که به آنها بگویم احمق یا نمی فهمید ؛ یا این کار را نمی کنید؛ با انها کار می کردم ؛ این درست نیست و آقای احمدی نژاد باید روحیات و رفتارش را عوض کند.

احمدی نژاد هم در پایان گفت: فقط همین را بگویم که نرخ رشد را در دولت قبل عوض کردند.

رضایی در پاسخ گفت: من معتقدم که اینها عددسازی است که صورت می گیرد و اگر من رئیس دولت شوم به همه این چیزها پایان می دهم.

در پایان پورحسین؛ مجری مناظره‌ها گفت: مناظره خوبی بود و من از هر دو بزرگوار تشکر می‌کنم.

کد خبر 83165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز