همشهری آنلاین: مردمان فقیر کشورهای رو به توسعه هنوز پنج سال پس از اعلام یک موافقتنامه تجاری که کشورهای ثروتمند باید بیماران را بر منافع مادی ترجیح دهند، به بسیاری از داروهای حیات‌بخش دسترسی ندارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز سازمان خیریه ضدفقر اکسفام، دوشنبه 14 نوامبر(23 آبان) اعلام کرد که ملل ثروتمند کاری چندانی برای عمل به تعهداتشان در "اعلامیه دوحه" انجام نداده‌اند و میلیون‌ها نفر در جهان همچنان بدون داروهای قابل‌تهیه باقی مانده‌اند.

سازمان جهانی تجارت ‌‌(WTO) در سال 2001 معافیت ویژه‌ای را پذیرفت که به کشورها  اجازه می‌داد که برای بهداشت عمومی نسبت به حقوق انحصاری در چارچوب موافقتنامه "وجوه مرتبط با تجارت حقوق مالکیت فکری" (TRIPS) اولویت قائل شوند.

اما اکسفام می‌گوید کشورهای ثروتمند به خصوص آمریکا به کشورهای رو به توسعه فشار می‌آورند که قوانین سخت‌تر مربوط به حقوق انحصاری را به اجرا در آورند تا انحصارات دارویی حفظ شوند.

فعالان بهداشتی می‌گویند دسترسی به داروهای ژنریک ارزان‌قیمت برای کشورهای فقیری که قصد دارند با بیماری‌ای مرگباری مانند ایدز و مالاریا مبارزه کنند، حیاتی است.

استیو کوکبان هماهنگ‌کننده سازمان پیکارگر Stop AIDS در این باره گفت:" در زمان  اعلامیه دوحه به نظر می‌رسید پیشرفت بزرگی در جهت دسترسی مردم کشورهای فقیر به درمان‌های قابل‌تهیه ضروری رخ داده است. اما متاسفانه این وعده‌ها عملی نشد."

در مقابل فدراسیون بین‌المللی تولیدکنندگان و انجمن‌های داروسازی می‌گوید دسترسی به دارو مشکل عمده بهداشتی در کشورهای رو به توسعه نیست و بسیاری از داروهای دارای حقوق انحصاری در کشورهای فقیر با قیمت کم یا حتی به صورت رایگان در دسترس هستند.

تولیدکنندگان دارو معتقدند که ریشه مشکل در این کشورها نارسایی زیربناهای بهداشتی و فقدان بیمارستان‌ها،درمانگاه‌ها، تجهیزات پزشکی و مراقبان بهداشتی تعلیم‌دیده است.

کد خبر 8330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز