شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

گروه‌ ورزشی: سرانجام شایعاتی که از مدت‌ها پیش شنیده می‌شد به حقیقت پیوست و منچستریونایتد با فروش کریستیانو رونالدو به رئال‌مادرید موافقت کرد.

مبلغ این قرارداد رقم بی‌سابقه 80 میلیون پوند است که هافبک 24 ساله پرتغالی را تبدیل به گران‌ترین بازیکن تاریخ جهان می‌کند. این دومین شکار بزرگ رئال‌مادرید بعد از خرید کاکا از میلان است که پروژه کهکشانی‌های 2 به کارگردانی فلورنتینو پرس را تبدیل به بحث داغ این روزهای فوتبال جهان می‌کند. انتقال 68 میلیون یورویی کاکا توانسته بود به رکورد 71 میلیون یورویی انتقال زیدان از یوونتوس به رئال‌مادرید نزدیک شود و حالا انتقال 94 میلیون یورویی رونالدو، رکورد تازه‌ای به جای گذارد. (در محاسبه براساس پوند، رقم انتقال کاکا بالاتر از انتقال زیدان قرار می‌گیرد.)

رونالدو که برای تعطیلات به لس‌آنجلس رفته این انتقال را تاریخی می‌داند: «این انتقالی تاریخی و با رقمی فوق‌العاده است. این باعث افتخار است که دو تا از بهترین باشگاه‌های جهان از شما می‌خواهند که برایشان بازی کنید. خبر این پیشنهاد را اینجا در لس‌آنجلس شنیدم و نزدیکانم به من گفتند که منچستریونایتد آن را پذیرفته است.»

قهرمانی سه‌گانه بارسا در فصل گذشته که با پیروزی فراموش‌نشدنی 6 بر 2 در سانتیاگو برنابئو همراه شد، برای هواداران رئال‌مادرید تحمل‌ناپذیر بود و حالا فلورنتینو پرس، رئیس جدید این باشگاه می‌خواهد به هر قیمتی مانع موفقیت دوباره دشمن سنتی شود اما در روزهایی که اقتصاد جهان با بحران مالی بی‌سابقه‌ای مواجه شده، ولخرجی‌های پرس با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده است.

انتقاد از سیاست پرس

یکی از خوانندگان در وب‌سایت روزنامه ال‌موندو با توجه به بیکاری 1/18 درصدی اسپانیا که در اتحادیه اروپا بالاترین رقم را دارد، نوشت: «در اسپانیا 4 میلیون نفر بیکار هستند. 4 میلیون خانواده به همین خاطر غمگین هستند. چنین هزینه شرم‌آوری غیراخلاقی است. از اینکه
 یک هوادار مادرید هستم، احساس خوبی ندارم.» پلاتینی رئیس یوفا هم که با تراز منفی مالی باشگاه‌های بزرگ اروپایی مخالف است و در درازمدت می‌خواهد باشگاه‌های مقروض را از لیگ قهرمانان کنار بگذارد، می‌گوید: «این‌‌انتقالات بی‌رویه تقریبا هر روز اتفاق می‌افتد.

در دورانی که فوتبال یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی‌اش را پشت‌سر می‌گذارد، اینها شما را متحیر می‌کند. این انتقالات چالشی جدی برای بازی جوانمردانه و تفکر تعادل مالی در مسابقات است.» دولت بریتانیا هم از باشگاه‌های لیگ برتری دعوت کرده که از الگوی رئال پیروی نکنند. فردریک تیری‌یز، رئیس لیگ حرفه‌ای فوتبال فرانسه هم این انتقال را غیرقابل توجیه می‌داند و می‌گوید: «با این زیاده‌روی‌ها ورزش به داخل دیوار می‌رود. من پیشنهاد یک قانون اروپایی برای تنظیم این وضعیت مالی را دارم.»

جدایی قابل انتظار

هر چند رونالدو عنوان بهترین بازیکن جهان را در اختیار دارد، ولی هواداران منچستریونایتد باشگاه را بابت فروش این بازیکن چندان سرزنش نمی‌کنند. بداخلاقی‌های ستاره پرتغالی در فصل گذشته باعث شد که باشگاه و سرالکس فرگوسن هم در برابر این جدایی مقاومت زیادی نشان ندهند. سرمربی اسکاتلندی پیش از این دو بار مانع جدایی رونالدو شده بود. یک بار پس از جام جهانی 2006 که هواداران انگلیس او را دلیل حذف این کشور از مسابقات می‌دانستند و یک بار در تابستان سال گذشته که رونالدو پس از قهرمانی در لیگ قهرمانان گفته بود که رویایش بازی در رئال‌مادرید است.

سیر اتفاقات این فصل اما، مسئولان باشگاه را متقاعد کرد که ادامه این رابطه غیرممکن است. با این وجود نویسنده روزنامه دیلی‌میل معتقد است که یونایتد با این انتقال قطعا از نظر فنی ضربه می‌بیند: «هیچ مورد تاریخی وجود ندارد که به کمک آن بتوان از انتقال رونالدو احساس آرامش کرد. آیا به یاد می‌آورید که تیمی بهترین بازیکن جهان را فروخته و قوی‌تر شده باشد؟»

کد خبر 83425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز