همشهری آنلاین: سازمان حج و زیارت با صدور اطلاعیه‌ای کلیه اطلاعات مورد نیاز، شرایط، اولویت‌های تشرف به حج تمتع سال جاری را اعلام کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، روابط عمومی سازمان حج و زیارت طی اطلاعیه‌ای شرایط و اولویت های تشرف به حج تمتع سال جاری را اعلام کرد.

 مشروح اطلاعیه سازمان حج و زیارت به شرح زیر است:

مقدمه:

با عنایت خداوند متعال و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت پذیرش متقاضیان دارای اولویت تشرف جهت حج تمتع سال 1388 در کاروان های منتخب فراهم گردیده است لذا از افراد واجد شرایط دعوت می گردد به ترتیب ذیل اقدام نمایند.

1- مشمولین تشرف:

1-1 کلیه دارندگان قبوض ودیعه گذاری علی الحساب حج تمتع یک میلیون تومانی که تا تاریخ30/8/1383 در یکی از شعب بانک ملی ودیعه گذاری نموده باشند، ازاینرو آندسته از متقاضیانی که: اسناد ثبت نامی سال های 1360 و 1363 (با مبالغ 000/180 و 000/200 و 000/250 و 000/270 ریالی) را دارا می باشند می بایست ضمن مراجعه به دفتر حج و زیارت استان مربوطه برای تبدیل سند خود به قبض ودیعه گذاری یک میلیون تومانی و استفاده از  تسهیلات متعلقه اقدام و جهت دریافت قبض جدید به شعبه بانک  معرفی شده از سوی حج و زیارت استان مراجعه نمایند.

2-1 اسناد هشت میلیون ریالی مربوط به سال1377 و منتهی به31/1/1378.

دارندگان اینگونه اسناد می بایست قبلاً با مراجعه به یکی از شعب بانک ملی مجهز به شبکه سیبا و استفاده از تسهیلات و یارانه مربوطه (000/000/3 ریال)، نسبت به تبدیل قبض خود به قبض 000/000/10 ریالی اقدام نمایند.

3-1 اسناد هشت میلیون ریالی از 1/2/1378 تا 31/12/1378.

دارندگان اینگونه اسناد می بایست قبلاً با مراجعه به یکی از شعب بانک ملی مجهز به شبکه سیبا و با احتساب سود متعلقه نسبت به تبدیل سند خود به ودیعه گذاری حج تمتع 000/000/10 ریالی اقدام نمایند.

 4-1 کلیه دارندگان قبوض 000/000/10ریالی متولد سال1308 و سالهای قبل از آن مشروط بر اینکه تاریخ ودیعه گذاری آنها تا پایان 29/12/1384باشد.

5-1 کلیه دارندگان قبوض 000/000/10ریالی متولد سال1303و سالهای قبل از آن مشروط بر اینکه تاریخ ودیعه گذاری آنها تا پایان29/12/1386باشد.

6 –1 بستانکاران سازمان:

افراد واجد شرایط دارای اولویت تشرفی  که در سال های گذشته در کاروان پذیرش شده، لیکن به دلایل مختلف مشرف نگردیده اند.اینگونه افراد در ابتدا به دفتر حج و زیارت استان مراجعه تا وفق دستورالعمل های سازمان نسبت به پایدار نمودن قبض ودیعه گذاری مربوط از طریق مراجعه به شعب بانک ملی وفق ضوابط امر اقدام لازم برای ایشان معمول گردد،‌ بدیهی است اینگونه اسناد بعد از تبدیل به قبض ودیعه گذاری ده میلیون ریالی  می بایست از سوی بانک نسبت به ظهرنویسی آن با ذکر سابقه اولویت و شماره قبض اولیه اقدام و ممهور به مهر بانک نیز گردد.

2- تاریخ پذیرش در کاروانها:

اسامی، آدرس و تلفن مدیران  منتخب کاروانهای حج سالجاری در روز 27/3/1388در هر استان از طریق جراید محلی اعلام خواهد شد.ضمناً زمان پذیرش متقاضیان دارای اولویت تشرف در کاروانها از روز 29/3/1388 لغایت روز 14/4/1388 خواهد بود.

 تذکر مهم1-چنانچه در زمان تعیین شده جهت مراجعه افراد به کاروانهای مربوط، ظرفیت کاروانهای استان تکمیل نگردد،سازمان حج و زیارت از اولویت های بعدی دعوت بعمل خواهد آورد. لذا تاکید میگردد دارندگان قبوض دارای اولویت حتماً در مدت مقرر به کاروانها مراجعه نمایند. 

تذکر مهم2- از آنجاییکه قیمت،ظرفیت و تاریخ رفت و برگشت کاروان قابل تغییر نبوده و باتوجه به اینکه امکان جابه جایی پس از ثبت نام مقدور نمی باشد لذا اکیداً توصیه میگردد متقاضیان در هنگام انتخاب کاروان دقت کافی را از جهات مختلف(همراهی با اقوام و آشنایان، شرایط مختلف کاروان و...) معمول فرمایند

3-نحوه مراجعه و ثبت نام متقاضیان:

در سالجاری تمهیداتی در نظرگرفته شده که متقاضیان اعزام به حج تمتع علاوه بر مراجعه حضوری به کاروانهای مجاز(در زمان مقرر) بتوانند شخصاً بصورت غیرحضوری با مراجعه به آدرس  اینترنتی ذیل نسبت به انجام مراحل ثبت نام  در کاروان اقدام نمایند.

WWW.haj 88.ir

توجه:توجه: افرادیکه قصد نامنویسی با مراجعه حضوری به کاروان را دارند نیز همانطور که در بند 2 اشاره شد میتوانند کاروانهای مربوط به استان خود را در جراید محلی استان مشاهده و انتخاب نماین

4- مدارک مورد نیاز برای نامنویسی در کاروان

–  اصل و کپی قبض ودیعه گذاری حج تمتع مطابق بند 1 این اطلاعیه

– اصل شناسنامه و تصویر از تمام صفحات آن

– دو قطعه عکس4×6 مشابه عکس گذرنامه یا حداکثر شش ماه از تاریخ آن نگذشته باشد.

–  اصل و کپی کارت ملی یا شماره تایید شده آن

تذکرات ضروری و لازم

الف- متقاضیان پس از نامنویسی میبایست رسید مربوطه از مدیر کاروان دریافت و نزد خود نگهداری نمایند.

ب- چنانچه نشانی و تلفن متقاضی  نسبت به زمان ثبت نام در بانک تغییر کرده باشد، می بایست آدرس و شماره جدید تلفن را هنگام ثبت نام به مدیرکاروان اعلام نماید.

ج - زائران میبایست مطابق برنامه اعلام شده و در مهلت  مقرر(ظرف 4 روز) به پزشک کاروان مراجعه و اقدامات مربوط به معاینات خود را انجام دهند. بدیهی است درصورت تاخیر متقاضی در اینخصوص ، مدیر کاروان اجازه خواهد داشت نسبت به جایگزینی وی از دیگر متقاضیان واجد شرایط اقدام نماید.

د - تحویل فرم واریزی هزینه مابه التفاوت سفر به متقاضی پس از انجام معاینات پزشکی  و تایید استطاعت جسمی از سوی پزشک با مراجعه به دفتر کاروان یا سایت اینترتی فوق امکان پذیر خواهد بود.

ه - متقاضیان پس از دریافت فرم واریزی هزینه مابه التفاوت سفر میبایست حداکثر ظرف مدت یک هفته نسبت به واریز آن اقدام نموده و درصورت تاخیر متقاضی در اینخصوص، مدیر کاروان اجازه جایگزینی متقاضی جدید را دارا خواهد بود.

5- گذرنامه:

امسال نیز همچون سنوات قبل از گذرنامه بین المللی  انفرادی برای تشرف به حج تمتع استفاده خواهد شد.لذا متقاضیان واجدشرایط لازم است در صورت عدم دارا بودن گذرنامه بین المللی از هم اکنون نسبت به اخذ گذرنامه جدید و کسانیکه دارای گذرنامه  با تاریخ اعتبار کمتر از پایان اردیبهشت 1389 مییاشند میبایست نسبت به تعویض آن و دریافت گذرنامه جدید اقدام نمایند.

تذکرمهم1: به لحاظ شرایط خاص سفر حج تمتع، سهولت در اخذ روادید و برخی  دیگر از امور اجرایی حج ضروری است متقاضیان محترم  حتماً دارای گذرنامه بین المللی انفرادی بوده و حداکثر تا اول مرداد سالجاری آنرا به مدیرکاروان مربوطه تحویل نمایند.ضمناً به اطلاع متقاضیان محترم میرساند با تمهیدات بعمل آمده توسط ادارات گذرنامه ناجا در استانهای مختلف جهت تسریع در صدور گذرنامه حجاج، با مراجعه به مراکز و دفاتر پلیس + 10در زمینه تعویض یا دریافت گذرنامه جدید همکاری لازم را مبذول خواهند نمود.

6- هزینه تشرف:

با توجه به اینکه ودیعه اولیه دریافت شده توسط بانک به صورت علی الحساب بوده، بنابراین هزینه قطعی سفر بر مبنای مخارجی که برای هر زائر در سال جاری انجام می شود محاسبه گردیده که مبلغ قطعی آن  در اطلاعیه استانی برای هر کاروان درج شده و می بایست طی قبوض بانکی ویژه حج تمتع سال 1388 به حساب های تعیین شده توسط متقاضی واریز خواهد گردید.

ضمناً زائرین محترم علاوه بر پرداخت هزینه ما به التفاوت به بانک ملی و دریافت قبض مخصوص هزینه سفر حج تمتع، وجوه مربوط به هزینه های آموزش و مخارج دفتر مدیر کاروان را که بین 200.000 تا 280.000 ریال به تناسب استان مربوطه متغیر خواهد بود، مستقیماً به حساب بانکی مدیر کاروان واریز و قبض آن را به وی تحویل دهند و در نتیجه ضرورتی به پرداخت هیچگونه وجه نقد دیگری به مدیر کاروان نخواهد بود.

توضیح: بر اساس دستورالعمل سازمان برای هزینه های شخصی زائرین از قبیل تهیه ساک – احرامی – پتو، هزینه انتقال به فرودگاه و ...) مدیر کاروان موظف است در اولین جلسه آموزشی با همکاری و همفکری سه نفر از منتخبین زائرین اقدام به تهیه ملزومات سفر (با هزینه زائران) نماید و نظارت بر اینگونه هزینه ها نیر به عهده سه نفر نماینده زائرین خواهد بود. همچنین در حج سالجاری با توجه به مقررات و محدودیت‌های اعلام شده حمل بار توسط وزارت حج عربستان و شرکت‌های مختلف هواپیمایی، با استفاده از نظرات افراد خبره و کارشناسان در این زمینه تمهیداتی از سوی سازمان حج و زیارت برای تولید ساک‌های متحدالشکل در ابعاد مشخص و رنگ‌های متفاوت اندیشه شده است.

7- اقدامات ذیل در رابطه با اسکان زائرین انجام شده است:

1/7- در حج تمتع بسیاری از امور در عربستان تابع مقررات خاصی است از جمله مسکن حجاج که براساس مقررات وزارت حج عربستان ساماندهی می شود و همانند عمره نیست که دست سازمان حج و زیارت برای انتخاب هتل ها و یا تقسیم ظرفیت باز باشد لذا مقررات وزارت حج عربستان سعودی سرانه متراژ  اسکان حجاج در مدینه منوره را 5/4 متر مربع و در مکه مکرمه 4 متر مربع با احتساب فضای خدماتی در ساختمان و هتل تعیین کرده است لذا برای زائران ایرانی سعی شده در حدود همین متراژ فضا در نظر گرفته شود.

2-7 - در سال جاری تلاش شده است امکان اسکان 100 در صد زائرین در هتل های منطقه مرکزی مدینه منوره و نزدیک به حرم شریف نبوی (ص)فراهم گردد.لیکن شرایط اسکان زائرین در مکه با مدینه متفاوت می باشد.لذا با توجه به استقبال زائران سال گذشته که از امکانات اقامتی با شرایط بهتر در مکه مکرمه با فاصله نزدیکتر به مسجدالحرام که برای نخستین بار بهره مند شدند، امسال نیز برای حدود30 درصد زائران امکان اقامت در فاصله های نزدیکتر به مسجد الحرام فراهم شده است.

افزایش تقاضا و پیاده سازی این خواسته مردمی از یک سو و تخریب گسترده اطراف مسجدالحرام و برهم خوردن سیستم عرضه و تقاضای مسکن از دیگر سو، باعث افزایش قابل توجه قیمت مسکن بویژه در مکه مکرمه در سال جاری شده است، اگر چه بخشی از این افزایش مربوط به بهبود کیفیت می باشد لیکن در سال جاری همانند سال گذشته ناگزیراً بخش عمده‌ای از زائران در مناطق دورتر از مسجدالحرام اسکان یافته که برای تشرف به مسجد الحرام از اتوبوس های مخصوص زائران ایرانی که از مناطق مختلف به حرم تردد می کنند، استفاده خواهند کرد.

3/7- بنابراین با عنایت به مطالب فوق، هزینه مسکن هر زائر به تفکیک در مدینه منوره و مکه معظمه بر مبنای ساختمان و منطقه ای که در آن سکونت خواهد داشت محاسبه و تعیین گردیده است. لذا یکی از دلایل مهم تفاوت هزینه های هر کاروان، مکان اقامت آنان در هر یک از دو شهر مذکور می باشد.

تذکر 1- از آنجایی که تفاوت هزینه های زائرین در هر کاروان ناشی از اختلاف قیمت اجاره مسکن، ایستگاه پرواز و یا ظرفیت کاروان می باشد و پس از واریز وجه هزینه سفر به بانک، بالطبع امکان استرداد ما به التفاوت پرداختی را در اسرع وقت مقدور نمی سازد، لذا به دلیل ایجاد مشکلات اجرایی، جا به جایی در کاروان مقدور نمی باشد. بر این اساس به زائرین محترم توصیه می شود از ابتدا دقت کافی در انتخاب کاروان مورد نظر خود مبذول دارند.

تذکر 2- در سال جاری همانند سال گذشته کلیه زائرین مدینه اول از ایستگاه های پروازی تعیین شده مستقیماً به مدینه منوره اعزام و از طریق جده به ایستگاه‌های پروازی خود بازخواهند گشت . همچنین زائرین مدینه دوم نیز از ایستگاههای پروازی خود مستقیماً به جده اعزام خواهند شد و در مراجعت از فرودگاه مدینه باز خواهند گشت. این اقدام با توجه به عدم ورود یا خروج از فرودگاه جده در یک نوبت، در آسایش و رفاه زائرین از طریق کاهش سفر بین شهری و توقف در سطح فرودگاه جده، مؤثر می باشد.

ضمناً در سالجاری اعزام حجاج از 17 ایستگاه پرواز داخل کشور به دو ایستگاه در عربستان صورت خواهد گرفت.

8- هزینه و نحوه دریافت وجوه قربانی زائران محترم پس از توافقات با بانک توسعه اسلامی در عربستان و نهایی شدن قیمت آن به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. که درزمان مقتضی ازسوی مدیر کاروان مبلغ آن اعلام و به حسابی که تعیین خواهد شد توسط زائرین پرداخت می‌گردد.

9- نقل و انتقال اسناد:

با توجه به بخشنامه شماره 15885/34/1 مورخ 27/9/78 سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور، آن دسته از افرادی که بنا به هر دلیلی تمایل دارند اسناد حج تمتع خویش را به بستگان درجه یک شامل: (پدر، مادر، فرزند، خواهر، برادر و همسر) واگذار نمایند، می بایست قبل از ثبت نام در کاروان ها مستقیماً به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و نقل و انتقال را انجام دهند. شرایط نقل و انتقال اسناد در موارد غیر از بستگان درجه یک، توسط دفاتر حج و زیارت استان ها در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

10- شرایط تشرف مشمولین وظیفه، نظامیان، مقامات و مدیران دستگاه های دولتی:

شرایط خروج از کشور مشمولین، نیرو های نظامی و انتظامی تابع مقررات مربوطه خواهد بود و سفر آندسته از مقامات و مدیران دستگاه های اجرایی و نیز فرمانداران و بخشداران که قبلاً به حج تمتع مشرف شده اند تابع مفاد بخشنامه شماره 61689/481 مورخ 4/10/84 دبیر محترم هیأت دولت خواهد بود.

کد خبر 83529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز