گروه اجتماعی: گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست ‌خارجی درخصوص طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی در دستور کار این هفته مجلس قرار دارد.

براساس این طرح که روز سه‌شنبه در مجلس بررسی می‌شود هر فرد ذکور ایرانی طی ماهی که به سن 18‌سال تمام می‌رسد، مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی خواهد شد.

دوره ضرورت برای افراد مذکور 24 ماه است و درصورتی که مشمولان مازاد و یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشند، ستاد کل با کسب اجازه از فرمانده کل قوا آن را به کمتر از مدت دوره ضرورت تغییر می‌دهد.

همچنین درصورت تصویب این طرح قوانین جدید تسهیلاتی برای کسانی که مشمول هستند در نظر گرفته شده است و براساس آن وزارت آموزش و پرورش موظف است قبل از به کارگیری فارغ‌التحصیلان تربیت‌معلم در مراکز آموزشی از طریق سازمان، آنان را به مراکز آموزشی برای طی دوره آموزش رزم اعزام کند.

معافیت‌های مد نظر قرار گرفته در این راستا در مقاطع تحصیلی کاردانی 5/2‌سال، کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته 3‌سال، کارشناسی پیوسته 5‌سال، کارشناسی ارشد پیوسته 6‌سال، دکترای پزشکی پیوسته 8‌سال و دکترای تخصصی 6‌سال خواهد بود.

براساس مفاد این طرح اگر میزان جانبازی، اسارت و حضور در جبهه رزمندگان، جانبازان و آزادگان که در 8‌سال دفاع مقدس در جبهه حضور داشته‌اند، به اندازه‌ای نباشد که فرزندشان از خدمت سربازی معاف شود، به ازای هر یک ماه سابقه اسارت، یک‌درصد جانبازی و یک ماه سابقه حضور در جبهه آنها، خدمت دوره ضرورت فرزندان‌شان کم می‌شود و این امتیازات برای بهره‌‌مندی از تسهیلات این قانون قابل جمع است.

درصورتی که ایثارگر یاد شده فاقد فرزند ذکور باشد یا تعداد فرزندان ذکور آنان برای استفاده از امتیازات این قانون کمتر باشد، داماد یا نوه ذکور آنان از تسهیلات این قانون بهره‌مند خواهد شد.

همچنین کسانی که دارای 3 فرزند پسر باشند و 2 فرزند آنها به خدمت سربازی بروند، فرزند سوم آنها معاف می‌شود واگر کسی دارای 3 فرزند دختر و یک فرزند پسر باشد، فرزند پسر از سربازی معاف خواهد شد.

براساس بند دیگری از این طرح حقوق مشمولین از 60 تا 90‌درصد حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح براساس لایحه مدیریت خدمات کشوری افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین به مشمولین وظیفه در خاتمه خدمت ضرورت، معادل یک ماه حقوق به‌عنوان پاداش تعلق می‌گیرد.

در این طرح آمده است: حق بازنشستگی و حقوق نخستین ماه خدمت از حقوق کارکنان وظیفه کسر نمی‌شود و دولت موظف است اعتبارات مورد نیاز برای پوشاک، ‌خوراک، بهداشت و درمان سربازان نظام وظیفه را به شرح زیر در اختیار نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌های به کارگیرنده کارکنان وظیفه قرار دهد:
1- خوراک کارکنان وظیفه به میزان دو برابر خوراک کارکنان دولت
2- پوشاک سربازان وظیفه به میزان 3 برابر کارکنان دولت
3- هزینه‌های بهداشت و درمان برابر سرانه مصوبه دولتی.

کد خبر 83883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز