همشهری آنلاین: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در سال 1367 تاسیس شد.

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی

مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام که با اهتمام مرحوم حجت ‏الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینى و براساس حکم مورخ هفدهم شهریور 1367 حضرت امام خمینى و بر مبناى طرح پیشنهادى «تشکیلات و شرح وظایف مؤسسه» که توسط آقایان محمدعلى و حمید انصارى تدوین و کلیات آن مورد موافقت حضرت امام و یادگار ایشان و رؤساى سه قوه قرار گرفت، در سال 1367 تأسیس گردید.

این مؤسسه شش سال با هدایت و نظارت یادگار امام، خدمات ارزنده‏اى را ارائه نمود و پس از رحلت یادگار امام تاکنون با نظارت مستقیم حجت‏ الاسلام والمسلمین حاج سیدحسن خمینى فعالیت روبه توسعه خویش را در بخش‏هاى پژوهشى، هنرى، امور فرهنگى و ارتباطات، انتشارات، امور بین ‏الملل، طرح و برنامه، ادارى و مالى، دفاتر نمایندگى، واحدها و مؤسسات وابسته و پژوهشکده امام خمینى و انقلاب اسلامى ادامه م‌ دهد.

احکام

نامه ای که حاج سیداحمد خمینی در شهریور 1367 خطاب به پدرش نوشت، خشت بنای موسسه ای شد برای حفظ و نشر آثار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران؛ تمهیدی برای جلوگیری از اختلاف بر سر متون و فرمایشات امام خمینی.

نامه حجت‏ الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینى(س) خطاب
به حضرت امام خمینى(س) در مورد چگونگى
حفظ و نشر آثار مربوط به ایشان

بسم‏اللَّه الرحمن الرحیم‏

پدر عزیز و مراد بزرگوارم، پس از سلام:
1- یکى از مسائل بسیار مهم که بعد از جنابعالى - خدا آن روز را نیاورد - موجب موضع گیری هاى فرزندان انقلاب و افراد گوناگون و محققین و احیاناً اختلاف آنها مى‏ گردد، برداشتهاى گوناگون سیاسى و غیرسیاسى آنان از یک متن است و از این بسیار گسترده ‏تر، از اختلاف بین متون منتشر شده حضرتعالى با آنچه به عنوان اسناد سیاسى و غیره از صدا و فیلم و متنهاى دستنویس جنابعالى که منتشر نشده و در اختیار ماست، سرچشمه مى‏گیرد. شما بهتر از هر کس مى‏ دانید که به علل گوناگون گاهى خود شخصاً و گاهى اینجانب و یا مسؤولین و حتى بعض افراد معمولى پیشنهاد حذف یک قسمت و یا قسمتهایى از سخنرانیها یا حذف و تغییر و اضافه جمله و یا جملاتى بسیار در اعلامیه‏ ها خدمتتان عرضه شده‏ است که حضرتعالى گاهى قبول نمى ‏فرمایید و گاهى پس از دقت، دستور حذف و یا تغییر و اضافه را بدان صورت که مایل باشید، صادر مى ‏فرمایید که انجام گیرد، حال اگر روزى تصمیم بر این گردد - که حتماً مى‏ گردد - متن سخنرانیها و یا اعلامیه‏ ها و چیزهایى از این قبیل که با صدا و خط حضرتعالى منتشر گردد، مسلماً متن دستخط و یا متن اصلى صدا و فیلم به عنوان سند خدشه‏ ناپذیر اصل قرار مى ‏گیرد و آنچه از زیاد و کم بدان صورتى که گذشت ولو بسیار هم مهم باشد یا کنار گذاشته مى‏شود و یا تحت‏ الشعاع خط و یا متن اصلى سخنرانى قرار مى ‏گیرد و این از مسائلى است که باید جدى براى آن فکرى کرد.
2- یکى دیگر از مسائلى که خوب است حضرتعالى براى آن فکرى کنید، این است که آنچه از حضرتعالى منتشر شده است در جراید و صدا و سیما و حتى بولتنها، به یک صورت نیست، گاهى دیده شده در روزنامه‏ اى و یا مجله‏ اى به علل ، چه سیاسى و چه غیرسیاسى و یا سهواً، جمله یا جملاتى از لابه ‏لاى اعلامیه‏ ها و یا سخنرانیها در روزنامه‏ اى آورده شده و در روزنامه دیگر نیامده است، کدام را باید اصل قرار داد، آن متنى که این جمله را دارد و یا متنى که فاقد آن جمله است؟ بدیهى است این تردید، در جایى است که دسترسى به صدا و خط حضرتعالى نیست و این هم بسیار است، چرا که خیلى وقتها است که صحبتهاى جنابعالى را من و یا دوستان مى‏نویسیم و بعد از تصویب شما به مطبوعات و غیره مى ‏دهیم، چه کسى باید تشخیص دهد آن جمله از حضرتعالى است یا نه؟ روشن است که گاهى تغییر و یا حذف و یا اضافه کلمه‏ اى بطور کلى معناى جمله را تغییر مى ‏دهد.
3- مسأله دیگر این است که تکلیف نامه‏ ها و نوشته ‏ها و پیام‏ها و فیلم و نوارها و اشعارتان که بطور کلى منتشر نشده است و در بایگانى دفتر موجود است را هم روشن بفرمایید.
4- پرونده‏هاى حضرتعالى در ساواک است (که الان در اختیار وزارت اطلاعات مى‏باشد) و یک نسخه از آن را اینجانب در اختیار دارد، لازم است به اطلاع حضرتعالى برسانم که تنها پرونده‏ هاى جنابعالى در سازمان امنیت شاه در تهران 48 جلد است که تقریباً هر جلد حدود پانصد صفحه مى‏باشد که انتشار آن بدون شک پرده از مسائل بسیارى برمى‏دارد و طبیعى است که گرانقدرترین اسناد انقلاب اسلامى است.
5- کتابها و نوشته‏ هایى که صرفاً علمى و یا اخلاقى است، از ارزشمندترین کتبى است که مى‏ تواند زیربناى انقلاب فقهى، اخلاقى، فلسفى، عرفانى و اصولى باشد.
6- بهره‏بردارى و تحقیق و تحلیل و نیز انتشار اسناد و نامه‏ ها و بولتن هایى که قبل و بعد از انقلاب به عنوان حضرتعالى و یا دفتر ارسال گردیده و هم اکنون نیز در اختیار دفتر مى‏ باشد، دو - سه نمونه از مواردى که باعث نوشتن این نامه شد، به عنوان ضمیمه و استشهاد تقدیم مى‏ گردد.

خدا یار و نگهدارتان باد
فرزند شما: احمد خمینى‏
(نیمه اول شهریور 1367)
پاسخ حضرت امام خمینى(س) به نامه
حجت ‏الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینى(س)
(در مورد تنظیم و تدوین اسناد و مدارک مربوط به ایشان)

بسم‏اللَّه الرحمن الرحیم

فرزند عزیزم احمد - حفظه‏ اللَّه تعالى و ایده
از آنجا که شما را بحمداللَّه تعالى در مسائل سیاسى و اجتماعى صاحبنظر مى ‏دانم و در تمامى فراز و نشیب‏ها در کنار من بوده‏اى و هستى و با صداقت و کیاست امور سیاسى و اجتماعى اینجانب را متصدى هستى، لهذا شما را براى تنظیم و تدوین کلیه مسائل مربوط به خود، که بسا در رسانه‏هاى گروهى اختلافات و اشتباهاتى رخ داده‏است، انتخاب مى‏نمایم و از خداوند متعال که حاضر و ناظر است توفیقات شما را خواستارم. امید است با صرف وقت و دقت‏نظر، این امر را به پایان برسانى.

والسلام علیکم
پنجشنبه 17 شهریور 67/ 26 محرم‏الحرام 1409
روح ‏اللَّه الموسوى الخمینى

قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینى(س) والحاقیه آن

مجلس شوراى اسلامى با تصویب قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینى در تاریخ چهاردهم آبان 1368 و سپس تأیید آن توسط شوراى نگهبان، امر حفظ، نشر، نظارت و تأیید آثار امام خمینى را بطور مستقیم به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(س) واگذار و علاوه بر آن بعضى سازمانها، وزارتخانه‏ ها و صدا و سیما را موظف به نشر و بسط اندیشه‏ هاى بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران نموده‏است. همینطور مجلس شوراى اسلامى با الحاق موادى به قانون فوق که در تاریخ 26 شهریور 1369 به تصویب و در تاریخ 3/7/69 به تأیید شوراى نگهبان رسیده‏است، درباره دخل و تصرف و یا انهدام اسناد مرتبط با حضرت امام(س) و نیز سایر موادى که در این الحاقیه آمده است براى مرتکبان، پیگرد قانونى و مجازات تعیین کرده است.

نامه حجت‏الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینى به حجت‏الاسلام والمسلمین حاج محمدعلى انصارى‏

جناب حجت‏الاسلام آقاى حاج شیخ محمدعلى انصارى دامت افاضاته
با توجه به سابقه و تجربه خدمت شما در پیشگاه مقدس رهبر کبیر انقلاب اسلامى، حضرت آیت‏اللَّه العظمى امام خمینى - سلام‏اللَّه علیه - جنابعالى را به عنوان سرپرست مسؤول مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(قدس ‏اللَّه سره) و حرم مطهر آن حضرت منصوب مى‏ نمایم که با هماهنگى و استفاده از کلیه نیروهاى مجرب اجرایى و فکرى و فرهنگى و مردمى کشور، زمینه‏ هاى لازم نشر آثار با برکت و همچنین طراحى و ساخت مرقد شریف را فراهم نمایید. ان شاءاللَّه تمامى ارگانها و نیروهاى مؤمن و مخلص انقلاب در تمامى برنامه‏ ها با شما همکارى مى‏نمایند و در اجر بزرگ تعظیم شعائر اسلام و تحقق آرمانهاى مقدس امام سهیم خواهند بود. خداوند به شما و همگى توفیق خدمت بیشتر در پیمودن راه مقدس و اهداف عظیم انقلاب اسلامى عنایت فرماید.
والسلام علیکم و رحمت اللَّه احمد خمینى 31/3/68

نامه حجت‏الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینى به حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ اى

محضر مبارک حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏اى رهبر بزرگوار انقلاب اسلامى دام ظله‏العالى
با عرض سلام و تقدیم مراتب تشکر خویش و خانواده داغدیده خمینى(سلام‏اللَّه علیه) از حضور حضرتعالى که همواره لطف و محبت‏هایتان تسلى ‏بخش جانهاى خسته ما بوده ‏است. همانگونه که مستحضرید، اینجانب به واسطه وصیت پدرم حضرت حجت‏الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینى(س) به عنوان تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و حرم مطهر حضرتش منصوب گشته‏ ام. ولیکن از آنجا که همه امور را بنا به فتواى امام راحل به مقام شامخ ولایت مى‏ دانم و همواره بر این اعتقادم که این نظام مقدس در پرتو ولایت مطلقه فقیه و گام نهادن در مسیر اندیشه‏ هاى تابناک خمینى کبیر مى‏تواند از مرزهاى موجود فراتر رفته و به لطف الهى نجات‏بخش انسانیت از ورطه هلاکت و ظلمت باشد، لذا از محضر مبارک حضرتعالى تقاضا مى‏کنم در صورت صلاحدید، وصیت آن عزیز سفر کرده را تنفیذ فرمایید.

فرزند کوچک شما سیدحسن خمینى‏

پاسخ حضرت آیت‏اللَّه خامنه ‏اى به نامه حجت‏ الاسلام والمسلمین حاج سیدحسن خمینى

بسم‏اللَّه‏الرحمن الرحیم‏
با طلب رحمت و مغفرت براى پدر گرامى شما و برادر عزیز ما مرحوم حجت ‏الاسلام والمسلمین سیداحمد آقا طاب‏ثراه وصیت مزبور را تنفیذ مى‏کنم و توفیقات الهى را براى شما صمیمانه مسألت مى‏نمایم.
والسلام علیکم
سیدعلى خامنه ‏اى
21 ذى‏القعده 1415
2/2/74

حکم انتصاب مجدد حجت‏الاسلام والمسلمین محمدعلى انصارى از طرف‏ حجت‏الاسلام والمسلمین سید حسن خمینى‏

بسم‏اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب حجت‏الاسلام والمسلمین آقاى حاج شیخ محمدعلى انصارى (زید عزه)
با توجه به انتخاب شایسته پدرم و همچنین با عنایت به عنایات خاص حضرت امام - سلام‏اللَّه علیه - و مرحوم یادگار گرانقدر امام - رضوان‏ اللَّه علیه - و با تأسى به حکم آن عزیز بزرگوار که همواره از حضرتعالى به عنوان رازدار و مونس خویش یاد مى‏ کردند و لذا در همه کارهاى خویش شما را چونان برادرى مى ‏دانستند و از همین‏رو مسؤولیت حرم امام(س) و مؤسسه تنظیم و نشر آثار ایشان را به جنابعالى تفویض کرده بودند و با توجه به صراحتى که در وصیتنامه خویش دارند و جداى از همه موارد فوق، با توجه به شناختى که اینجانب از شما دارم و حضرتعالى را از دیر باز یکى از همراهان افکار امام و یاران با وفاى ایشان مى ‏شناسم، شما را کماکان در سمت سابق ابقاء مى‏ نمایم.

ان شاءاللَّه موفق باشید.
سیدحسن خمینى - (15/4/74)

حکم انتصاب مجدد آقاى حمید انصارى‏ از طرف حجت‏الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینى

برادر عزیز جناب آقاى حمید انصارى‏
با توجه به سوابق درخشان و نقش برجسته و تعیین کننده جنابعالى در کلیه مراحل تأسیس و برنامه‏ریزى و تعیین خطوط و اهداف اساسى مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینى(س) و نیز مدیریت موفق و حضور مستمر شما در کلیه امور اجرایى آن در سمت قائم مقام مؤسسه و خصوصاً با توجه به عنایت خاص و تأیید یادگار امام راحل(س) حضرت حجت‏ الاسلام والمسلمین آقاى حاج سید احمد خمینى - رحمت‏اللَّه علیه - از شما و بنا به پیشنهاد سرپرست مؤسسه بدین وسیله مجدداً به سمت قائم مقام مؤسسه منصوب مى‏شوید. امید است با استعانت از خداوند متعال و با همکارى وهمدلى کلیه مسؤولین واحدها و مراکز وابسته و به کارگیرى اختیارات لازم همچون گذشته در راه توسعه و پیشرفت این مجموعه با برکت که حقاً نقش بارز خود را در بسط و نشر افکار بلند امام راحل بخوبى ایفا نموده است، موفق باشید.

والسلام علیکم و رحمت ‏اللَّه
سیدحسن خمینى (15/4/74)

اهداف

مهمترین اهداف مؤسسه عبارتند از: 1- جمع‏آورى کلیه اسناد و آثار حضرت امام و آثار منتشر شده درباره شخصیت، زندگانى، مبارزات و اندیشه ایشان؛
2- نگهدارى و محافظت از اسناد و آثار یاد شده با استفاده از مناسبترین شیوه‏ ها؛
3- بررسى، تحقیق و پژوهش آثار، به منظور تدوین تاریخ انقلاب اسلامى و زندگینامه حضرت امام و ترجمه و آماده‏سازى مجموعه آثار جهت نشر؛
4- انتشار مجموعه آثار به زبانهاى مختلف در معرفى و تبلیغ اندیشه و سیره امام خمینى به منظور زنده و نمایان ساختن دائمى یاد و نام رهبر کبیر انقلاب اسلامى در داخل و خارج کشور؛
5- آموزش و تدریس مبانى اندیشه امام خمینى در رشته‏هاى مختلف علوم اسلامى در حوزه و دانشگاه و...؛
6- نظارت مستمر بر آنچه به نام حضرت امام تدوین و یا توسط هنرمندان تولید مى‏شود و همچنین تولید آثار فرهنگى و هنرى و حمایت از اینگونه آثار؛
7- صدور مجوز براى آثار پدیدآورندگان محصولات «علمى، پژوهشى - فرهنگى و هنرى» در حیطه اندیشه و آراى حضرت امام(س)؛
8- حفظ و نگهدارى از اماکن و آثار تاریخى و فرهنگى منسوب به حضرت امام به عنوان میراث فرهنگى.

منبع: imam-khomeini.ir

کد خبر 84927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز