شنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

فرانک عطیف: آموزش مغز به کمک بازی موضوع خیلی جدیدی نیست.

تولید بازی‌های آموزش مغز «نینتندو» مفهوم رسیدن به کارایی‌های بهتر و بیشتر مغز را به کمک بازی طرح کرد.

همیشه گفته شده بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی می‌تواند به یادگیری بهتر کمک کند و پژوهش‌های مختلفی هم در این باره انجام شده است. از طرف دیگر برخی هم به ضررهای این نوع بازی و آسیب‌های ناشی از آن اشاره می‌کنند. اما این پژوهش و بررسی جدید کمی متفاوت است.

این بار دانشمندان تصمیم گرفته‌اند مغز محترم را زیر میکروسکوپ بگذارند و ببینند بازی‌های ویدیویی به‌طور دقیق چه تأثیری روی ایشان یعنی «مغز جان» می‌گذارند.

براساس چند پژوهش جدید انجام بازی‌های ویدیویی نه تنها بخش‌هایی از مغز را به تحرک در‌می‌آورد بلکه ممکن است کارایی آن را هم بیشتر کند.

پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی و مؤسسه فن آوری جرجیا در آمریکا با بودجه‌ای معادل 2/1 میلیارد تومان حسابی مشغول‌اند تا بررسی کنند آیا بازی کردن، آن هم از نوع بازی ویدیویی می‌تواند حافظه و مهارت‌های تفکر را به خصوص در دوره کهنسالی افزایش دهد یا خیر.

این گروه به جای این که روی بازی خاصی متمرکز شوند تا مشخص شود بازی مورد نظر کارکردهای خاصی از مغز را افزایش می‌دهد یا نه، امیدوارند اول به این جواب برسند که چه ویژگی‌هایی در یک بازی می‌تواند تأثیر مثبت بر مغز داشته  باشد، و بعد هم از این اطلاعات برای ساخت بازی‌های فکری و خوب برای مغز استفاده کنند.

بازی‌های مناسب برای مغز و تقویت کننده تفکر ویژگی‌‌هایی دارند. به گفته دکتر «آن مک‌لافلین»، پروفسور روان‌شناسی در دانشگاه کارولینای شمالی بازی‌هایی که تعامل (ارتباط چند‌ سویه) اجتماعی و داستانی داشته باشند و نیاز به دقت و توجه در آنها دیده می‌شود از عوامل اصلی مناسب برای آموزش مغز برخوردارند.

بخشی از گروه پژوهشی هدفشان کمک به پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌هاست تا باهوش بمانند و بخشی دیگر به دنبال تأثیر بازی‌های ویدیویی روی نسل بعدی‌اند.

مقاله‌ای جدید در نشریه «آمریکایی علمی» به توانایی مغز در تغییر  واکنش به تجربه‌ها پرداخته است.کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض چنین تغییری قرار دارند؛ به این معنی که انواع بازی‌هایی که انجام می‌دهند می‌تواند تأثیرهای مختلفی بر مجموعه مهارت‌های بزرگسالی‌شان داشته باشد.

پس چه بازی‌هایی برای نوجوان‌ها مناسب است؟  بستگی دارد که آنها بخواهند در آینده چه‌کاره شوند و چه کار بکنند.

طبق پژوهش دانشمندان دانشگاه« روچستر» بازی‌های اکشن و هیجانی، هماهنگی و همکاری دست و چشم را زیاد و بینایی را بهتر می‌کنند، در حالی که برخی بازی‌ها ارتباط‌های اجتماعی را بهبود می‌بخشند و حتی آدم‌ها را نسبت به هم دلسوزتر می‌کنند.

کد خبر 85437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز