سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

مخبر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از تهیه پیش نویس طرحی از سوی نمایندگان مجلس خبر داد

که با تصویب آن، آیین‌نامه جدید اجرایی قانون استقلال کانون وکلا که اخیرا از سوی قوه قضاییه تصویب شده است، ابطال و مرکز مشاوران حقوقی قوه قضاییه در کانون وکلا ادغام می‌شود. امین حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: این طرح که پیش نویس آن از سوی جمعی از نمایندگان مجلس در حال تهیه است، مرکز وکلا و مشاوران حقوقی قوه قضاییه در کانون وکلا ادغام و از زیر نظر قوه قضاییه خارج می‌شود.

رحیمی تصریح کرد:‌ اینکه براساس آیین‌نامه اجرایی جدید قانون استقلال کانون وکلا، صدور و لغو پروانه وکالت وکلا به قوه قضاییه محول شده است، به استقلال کانون‌های وکلا لطمه جدی می‌زند.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حفظ استقلال کانون وکلا و اینکه قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالت هستند، گفت: وکیل درصورتی می‌تواند در احقاق حق موثر باشد که وابسته به دستگاه قضایی نباشد.

مخبر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اوج گرفتن اختلافات کانون وکلا با قوه قضاییه در پی تصویب آیین‌نامه جدید قانون استقلال وکلا از سوی قوه قضاییه، پس از پایان تعطیلات تابستانی مجلس، بطور جدی برای پایان دادن به اختلافات اقدام می‌کنیم.

محمد دهقان نماینده چناران و دیگر عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز از عزم راسخ مجلس برای تدوین این طرح خبر داد و گفت: با تصویب این طرح هم اشکالات قانونی که در مورد مرکز مشاوران حقوقی قوه قضاییه وجود دارد، برطرف می شود و هم آیین‌نامه کانون وکلا با حفظ استقلال این کانون، به روز خواهد شد.

وی تصریح کرد:‌ اکنون، مرکز مشاوران حقوقی قوه قضاییه دارای هیچ قانونی نیست و از نظر مجلس شورای اسلامی اقدامات آن، غیرقانونی محسوب می‌شود‌.

وی آیین‌نامه جدید اجرایی قانون استقلال کانون وکلا از سوی قوه قضاییه را مغایر قانون دانست و گفت: وقتی شائبه خلاف قانون بودن مصوبه ای وجود دارد، باید امکان بررسی مجدد آن نیز میسر باشد.

وی تصریح کرد:‌ما در نظر داریم طرحی برای ابطال آیین‌نامه جدید قوه قضاییه و ادغام مرکز مشاوران حقوقی در کانون وکلا را ارائه کنیم و طرح دیگری را نیز برای برطرف شدن نقص قانون اساسی درباره صدور آیین‌نامه‌های خلاف قانون از سوی قوه قضاییه تدوین کنیم.

کد خبر 85525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز