سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه دانش- جواد نصرتی: شرکت گوگل به تازگی اعلام کرده است که از نیمه سال 2010 به بعد، سیستم عامل جدید خود را به بازار عرضه خواهد کرد.

این خبر با اینکه دور از ذهن نیست اما بالقوه می‌تواند خطر بزرگی برای شرکت‌هایی مانند مایکروسافت باشد که سابقه طولانی در زمینه ساخت سیستم‌های عامل دارند. این سیستم عامل، کروم نام دارد و در واقع نسخه به روز شده‌ای از مرورگر اختصاصی گوگل،‌ کروم است.

مرورگری که سیستم عامل شد

گوگل خود در باره سیستم عامل جدیدش این‌گونه می‌گوید: ما متوجه شدیم که دنیای وب از صفحات متنی ساده به صفحات غنی و تعاملی پیچیده‌ای تبدیل شده است که باید مرورگرهای متناسبی برای آنها طراحی کرد. چیزی که ما واقعا نیاز داشتیم،‌ تنها یک مرورگر نبود بلکه یک بستر مدرن برای صفحات و کارکردهای وب بود و این چیزی است که ما برای ساخت آن اقدام کرده‌ایم.

گوگل مثل همیشه مسئله را خیلی راحت گرفته و تنها اعلام کرده که مرورگر خود را ارتقا داده است: کروم یک سیستم عامل سبک و اوپن سورس است و در مرحله نخست تنها برای نوت‌بوک‌ها طراحی خواهد شد. این محصول از نیمه دوم سال 2010 در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

اگر ما هم دنیای وب را مانند گوگل اینقدر ساده و دوست‌داشتنی و سودآور در نظر بگیریم، این خبر نباید چندان غافلگیرمان کند. دیگر در دنیای پیچیده وب هیچ‌چیزی اصلا جدید و بی‌سابقه به حساب نمی‌آید: سیستم ای‌میل دسک‌تاپ را می‌توان به‌صورت آنلاین با جی‌میل جایگزین کرد.

سیستم‌های تاریخ و زمان‌بندی را می‌توان به‌صورت آنلاین در گوگل کلندر در اختیار داشت. وقتی که یوتیوب به‌صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌گیرد به دنبال نرم‌افزارهای ویدئویی در سی‌دی‌فروشی‌ها گشتن خنده‌دار به‌نظرمی‌رسد و خب مسلما با همین منطق داشتن یک سیستم عامل برای وب‌گردی هم چندان جدید و عجیب نخواهد بود.

جمع اضداد در گوگل

این دومین سیستم عامل گوگل است. این شرکت سال گذشته سیستم عامل موبایل خود با نام آندروید را به بازار عرضه کرد که ابتدا تنها برای سرویس‌دهنده T-Mobile آمریکا طراحی شده بود. این نرم‌افزار کم‌کم راه خود را به دیگر دستگاه‌های الکترونیک باز کرد و شرکت‌های زیادی هم روی آن سرمایه‌گذاری کردند.

این سیستم عامل حتی در تلویزیون‌ها هم به کار گرفته شده بود تا اینکه خبر تولید سیستم عامل کروم منتشر شد. از همان روز همه کارشناسان گفتند، سیستم عامل جدید گوگل بیش از آنکه خطری برای مایکروسافت به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده سیستم‌های عامل باشد، عرصه را بر آندروید تنگ خواهد کرد.

از آنجا که نوت‌بوک‌ها و موبایل‌ها و به‌خصوص تلفن‌های هوشمند روز به روز از لحاظ ساختار به هم شبیه‌تر می‌شوند و کارهای مشترک بیشتری را انجام می‌دهند، مسلما در آینده سیستم‌های عامل رایانه‌ای در هر دوی این دستگاه‌ها قابل اجرا خواهد بود و اینجا جایی است که آندروید متضرر خواهد شد؛

کروم با توجه به ساختارش که مخصوص فضای وب طراحی شده بدون شک رقیب سرسختی برای آندروید خواهد بود و این نقطه تاریک استراتژی‌های گوگل است؛ همپوشانی نرم‌افزارهای گوگل که به فاصله کمی به بازار عرضه شده باشند پیش‌تر هرگز دیده نشده بود و این نخستین مورد از این همپوشانی است که به‌نظر می‌رسد گوگل را متضرر خواهد کرد.

در این باره مایکروسافت منسجم‌تر عمل کرده است؛ این شرکت با زمان‌بندی‌های مشخصی محصولات جدید خود را عرضه می‌کند؛ به طوری که با عرضه محصول جدید محصول قدیمی‌تر به یکباره بازار خود را از دست نمی‌دهد.

خود گوگل در این باره در بلاگ رسمی‌اش می‌گوید که همپوشانی این دو سیستم عامل اجتناب‌ناپذیر است و گوگل انتخاب میان این دو سیستم عامل را برعهده کاربران خواهد گذاشت؛ انتخابی که در نهایت به نفع گوگل هم خواهد بود.

همه چیز درباره کروم

چون کروم هنوز به دست مصرف کنندگان نرسیده است، فعلا تنها منبعی که می‌تواند درباره آن سخن بگوید خود گوگل است. اما از آنجا که گفته‌های گوگل در باره محصولاتش پیش از عرضه آنان همیشه منصفانه و صادقانه بوده است این بار هم می‌توان به گفته‌های گوگل درباره کروم اطمینان کرد.

علاوه بر آن گوگل گفته است که سیستم عامل جدیدش اوپن سورس خواهد بود یعنی کدهای منبعش در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت و به همین خاطر مشخصات مورد نظر سیستم عاملش را از هم اکنون در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده است و از کارشناسان درخواست کرده که این مشخصات را نقد کنند و پیشنهادهای بهتری ارائه کنند.

این نرم‌افزار طبق گفته گوگل برای افرادی طراحی شده است که در فضای وب زندگی می‌کنند؛ افرادی که در وب خرید می‌کنند، به دنبال اخبار می‌گردند، ای‌میل‌هایشان را چک می‌کنند یا تنها می‌خواهند با دوستان مجازی خود در ارتباط باشند.

این البته بزرگ‌ترین تفاوت کروم با دیگر سیستم‌های عامل معروف دنیا مثل ویندوز است. پیش‌تر نرم‌افزارها برای محیطی طراحی می‌شدند که ارتباط با دنیای وب در آنها اصل نبوده است. همین‌که سیستم عامل جدید گوگل نسخه به روز شده یک مرورگر اینترنتی است نشان می‌دهد که در طراحی آن، فضای وب از اهمیت زیادی برخوردار است.

جنبه‌های مهمی که گوگل گفته است در طراحی کروم به آنها توجه خواهد کرد؛ سادگی، سرعت و امنیت است. گوگل مدعی است که این سیستم عامل به محض اجرا شدن با سرعت بسیار بالایی کاربران را به دنیای وب راهنمایی خواهد کرد.

در مورد امنیت هم گوگل مدعی شده است، کاربران گرفتار ویروس‌ها نخواهند شد و هر بار که سیستم عامل را اجرا می‌کنند نیازی نخواهند داشت که به دنبال نرم‌افزار‌های ضدویروس جدید و به‌روزرسانی آنها باشند.

در پایان، این شرکت مدعی شده که از سیستم عامل کروم در همه دستگاه‌ها می‌توان استفاده کرد؛ از نوت‌بوک‌ها و نت‌بوک‌ها گرفته تا رایانه‌های کلاسیک خانگی.اما به هر حال اینکه گوگل چگونه محصولش را معرفی کرده مهم نیست؛

باید تا نیمه دوم سال 2010 صبر کنیم و ببینیم نخستین کاربران این محصول چگونه از آن تعریف خواهند کرد؛ چیزی که البته با توجه به سوابق گوگل چندان هم با گفته‌های گوگل درباره کروم متفاوت نخواهد بود.

کد خبر 85527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز