جمعه ۲۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگرانی که ایمنی داروهای گوناگون مسکن مورد مصرف در آرتریت و سردرد را بررسی می‌کنند، پنج‌شنبه 16 نوامبر(25 آبان) گفتند شواهد بیشتری یافته‌اند که یک داروی ضددرد پرمصرف ممکن است باعث بیماری قلبی شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز  البته خود این پژوهشگران گفته اند باید با این یافته‌ها با احتیاط بر خورد کرد و کارشناسان دیگر هم درباره صحت این یافته‌ها تردید دارند.

موضوع عوارض‌جانبی داروهای مسکن از اهمیت زیادی برخوردار است،چرا که شرکت‌های سازنده اخیرا مجبور شدند چندین داروی مسکن از گروه جدید مهارکننده‌های COX-2 را به علت احتمال افزایش احتمال بروز سکته مغزی و حمله قلبی از بازار خارج کنند، و  با ادعای خسارت چندمیلیون‌دلاری از جانب مصرف‌کنندگان روبرو  هستند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز دستور داده است هشدار شدید در این مورد بر روی بسته‌های مسکن‌های گروه داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی یا NSAIDs  از جمله داروی ناپروکسن-یک مسکن NSAID که بوسیله شرکت بایر با نام تجاری Aleve به صورت بدون‌نسخه به فروش می‌رسد- قرار داده شود.

این برچسب‌های هشدار به خاطر آن است که برخی بررسی‌ها بیانگر آن است که مسکن‌های قدیمی‌تر NSAID مانند مسکن‌های مهارکننده COX_2 ( مثل celecoxib با نام تجاری سلبرکسCeleberx) ممکن است خطرات قلبی به دنبال داشته باشند.

پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه جانزهاپکینز در یک بررسی از داده‌های یک تحقیق قبلی که در اصل  برای بررسی احتمال تاثیر مثبت سلبرکس در مبتلایان به آلزایمر طراحی شده بود، استفاده کردند تا خطر قلبی سلبرکس و ناپروکسن را مورد مقایسه قرار دهند.

جالبب این بود که یافته‌ها نشان داد که سلبرکس – داروی که از این لحاظ بیش از همه مورد اتهام بود- نسبت به دارونما خطر بیماری قلبی را بالا نمی‌برد و برعکس داروی قدیمی‌تر ناپروکسن  این خطر را می‌افزاید.

دکتر باربارا مارتین سرپرست این تحقیق گفت:" ما معتقدیم چون موضوع ایمنی دارو مطرح است،‌ باید یافته‌های‌مان را بدون توجه به میزان و جهت‌گیری یا اهمیت آماری آنها منتشر کنیم."

در مقابل دکتر استیو نیسن از کلینیک کلیولند در اوهایو و از متخصصان بنام این حوزه یافته‌‌های این تحقیق را کاملا غیرقابل اعتماد می‌داند. او گفت:" بررسی‌های بزرگ همه‌گیرشناختی و انواع دیگر تحقیقات بی‌خطر بودن ناپروکسن را ثابت کرده‌اند و شاید بتوان آن را بهترین مسکن ‌NSAID  خواند."

نیسن افزود که یک بررسی بزرگ بر رو ی 21000 بیمار در مورد ایمنی ناپروکسن در دست دارد که می‌تواند پاسخ قطعی در این مورد را به دست دهد.

کد خبر 8595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز