یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: می‌توان به طور کامل بیماری موسوم به کوری رودخانه‌ای را که ناشی از نوع خاصی از کرم‌ها در مناطق گرمسیری است، در انسان‌ها ریشه‌کن کرد

خبرگزاری اتریش از نایروبی و داکار گزارش داد، این نتیجه‌ای است که تحقیق سازمان بهداشت جهانی (WHO) به آن رسیده و در مجله تخصصی بیماری‌های مغفول مانده گرمسیری PloS چاپ شده است.

بر اساس این تحقیق، این بیماری با عامل ایورمکتین (Ivermectin) قابل ریشه‌کنی است. این تحقیق در سنگال ارایه شده است.

پژوهشگران WHO در مالی و سنگال به مدت 17 سال 126 بیمار مبتلا به کوری رودخانه‌ای را به طور مرتب با خانواده دارویی ایورمکتین تحت مداوا قرار دادند. شمار مبتلایان به این بیماری رو به کاهش گذاشت، به طوری که در نهایت هیچ مورد جدید دیگری گزارش نشد. این درمان سپس متوقف شد و 16 تا 22 ماه پس از پایان دوره درمان هنوز هیچ بیمار جدیدی در این جوامع وجود ندارد.

دوره مهم تاریخی
اوچه آمازیگو (Uche Amazigo)، مدیر برنامه آفریقایی کنترل کوری رودخانه‌ای گفت: "این سند یک مرحله تاریخی است. این سند تاثیرات گسترده‌ای بر مقابله با این بیماری خواهد داشت. پیش از این تحقیق ما نمی‌دانستیم که آیا خواهیم توانست روزی درمان را متوقف کنیم یا خیر."

کوری رودخانه‌ای به اونکوزرکیاسیس (Onchozerkiasis) هم مشهور است. بنا به اعلام WHO در سراسر جهان حدود 37 میلیون نفر به این بیماری مزمن پوستی و چشمی مبتلا هستند. بیشتر این بیماران در مناطق فقیر و حومه‌نشین آفریقایی زندگی می‌کنند.

کد خبر 86285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز