گروه سلامت: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: هپاتیت مزمن ۱۰بار بیش از ویروس ایدز افراد را آلوده می‌کند

و افراد چاق بیش از دیگران در معرض بیماری کبد چرب هستند و ورزش در پیشگیری از این بیماری مؤثر است.

شهرام آگاه با اعلام این مطلب افزود: کبد چرب بر اثر رسوب بیش از حد چربی در کبد ایجاد می‌شود. در بعضی بیماران علت زمینه ایجاد آن، دیابت، افزایش چربی‌های خون و بیماری‌های زمینه‌ای ارثی است و در برخی بیماران، چاقی و در افراد دیگر که هیچ‌کدام از علل مذکور را ندارند علل ناشناخته ارثی می‌تواند کبد چرب را ایجاد کند.

وی بیان داشت: کبد چرب می‌تواند موجب التهاب کبد شود شده و به مرور زمان به کبد آسیب بزند؛ به‌نحوی که در کشورهایی که چاقی بیش از حد وجود دارد، کبد چرب شایع‌ترین علت نارسایی‌های کبد به دلایل ناشناخته عنوان شده است.

این فوق تخصص گوارش در گفت‌وگو با فارس اذعان داشت: در اغلب موارد این بیماری از نظر بالینی علامت خاصی ندارد و به‌طور تصادفی در بیمارانی که به علل دیگر سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن شکم انجام می‌دهند، کبد چرب مشخص می‌شود و همچنین در آزمایش‌های روتین خون، پزشک متوجه افزایش آنزیم‌های کبدی شده و در بررسی علل آن به نتیجه کبد چرب می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه انجام سونوگرافی در بیماری که مشکوک به کبد چرب است بسیار راه‌گشاست، ادامه داد: سونوگرافی می‌تواند شدت بیماری کبد چرب را نیز تعیین کند.علاوه براین، آزمایش‌های مربوط به تست‌های کبدی از جمله آنزیم‌های کبدی نیزمی تواند به تشخیص کبد چرب کمک کند.

کارشناسان بهداشت جهانی براین باورند که هپاتیت مزمن ۱۰بار بیش از ویروس ایدز افراد را آلوده می‌کند؛ از این‌رو باید بیش از بیماری‌های عفونی ایدز، سل و مالاریا مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر مبتلایان به هپاتیت آن هم از نوع سی و بی علائمی ندارند. برخی از این بیماران علائم عمومی عفونت ویروسی را نشان می‌دهند؛ از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی، تهوع و بی‌اشتهایی ولی در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می‌کند که شامل تورم شکم، اندام‌ها، یرقان و خونریزی‌های گوارشی است.

عامل بیماری هپاتیت یک ویروس است و ابتدا می‌تواند مثل یک سرماخوردگی بروز کند ولی بیماری مزمن هپاتیت‌سی بر عکس سرماخوردگی معمولی به‌دلیل از کار افتادن کبد و مشکل بودن درمان، می‌تواند حیات بیمار را تهدید کند.در مراحل اولیه این بیماری دارای علائم شبیه آنفلوانزا، مثل تب، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال و بی‌اشتهایی است و در روزهای آینده علائمی همچون زردی چشم‌ها و پوست در اثر تجمع بیلی روبین در خون و تیره شدن رنگ ادرار در اثر وارد شدن بیلی روبین اضافی به ادرار مشاهده می‌شود.

مهم‌ترین نکته در مورد ویروس هپاتیت آن است که این ویروس به‌تدریج به کبد آسیب می‌رساند. یک کبد سالم مواد شیمیایی مورد نیاز بدن را می‌سازد و مواد سمی را از خون خارج می‌کند، ولی فرد مبتلا به ویروس، دارای کبدی ملتهب می‌شود و بافت طبیعی تخریب،  فیبری و فرسوده خواهد شد.

مردم ایران نیز همچون مردم سراسر جهان از عوارض این ویروس در امان نیستند تا آنجا که گفته می‌شود در ایران نیز این بیماری شیوعی در حد متوسط دارد. دکتر رخشنده ناطق، متخصص ویروس شناسی میزان شیوع ویروس هپاتیت بی‌در ایران را نسبت به سایر کشورها در حد متوسط اعلام کرد.

کد خبر 86476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز