چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پیکر زنده‌یاد سیف‌الله داد با حضور جمع کثیر هنرمندان، از مقابل ساختمان شماره 2 خانه سینما تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد

حسین پاکدل این مراسم را با ذکر آیه «انا لله و انا الیه راجعون» آغاز کرد و گفت: هیچ قشری مانند هنرمندان معنی این آیه را به خوبی باور ندارد. هنرمندان در دوران کوتاه زندگی، با تولید اثر خود را جاودانه می‌کنند.

پیکر مرحوم داد امروز از میان ما می‌رود اما آثار و خدمات او به کشور و فرهنگ بازمانده است. امروز خانواده سینما عزادار یک خدمتگزار سینماست.

عسگر‌‌پور: بهترین تصویر از او آیه الکرسی است

در ادامه محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما با ابراز تأسف از درگذشت این هنرمند گفت: سیف‌الله داد شاید در عرصه تولید آثار زیادی نساخته باشد، اما یکی از آنها برای ملت‌های جهان کافی است. روز جمعه به دیدن ایشان رفتم در تصاویری که از او در ذهنم شکل می‌گرفت، دنبال بهترین آن بودم، که به آیه الکرسی رسیدم.

او در «بازمانده» از این آیه به درستی استفاده کرد. ایشان در زمان مدیریت خود در معاونت سینمایی نیز کارهای زیادی انجام داد. در تمام این دوران حتی پس از پایان مدیریت وی همیشه از ایشان به نیکی یاد می‌شد و امیدوارم روح ایشان با نیکان محشور شود.

کیانیان: روشنفکرترین مدیر سینمایی بود

رضا کیانیان هم از مرحوم داد به‌عنوان باسوادترین و روشنفکر‌ترین مدیر سینمایی طی 30 سال اخیر یاد کرد و گفت: قرار بود ایشان فیلمی بسازند و من در آن بازی کنم که نشد. وقتی رفتم آن دنیا پیش سیف‌الله داد حتما آنجا فیلمی می‌سازیم و من در آن بازی می‌کنم.

رئیسیان: روحش در مقابل اذیت‌ها از پا در نیامد

علیرضا رئیسیان نیز به نمایندگی کانون کارگردانان سینمای ایران از همه کسانی که در این مراسم و به تعبیر او این بدرقه تاریخی شرکت کرده بودند، تشکر کرد.

رئیس کانون کارگردانان سیف‌الله داد را انسانی ویژه و ترکیبی از عقلانیت و احساس نامید و گفت: او زمانی که پشت دوربین بود تا زمانی که پشت میز مدیریت رفت رفتارش تغییر نکرد.

او در اوج همانی بود که در شروع کارش در سینما و تلویزیون می‌شناختیم. این بیماری که در 5 سال جسم او را اذیت کرد، نتوانست برای لحظه‌ای روح وی را در مقابل پیروزی از پای در بیاورد.

در ادامه پسر مرحوم داد نیز با تشکر از حضور اهالی سینما گفت: حضور صمیمی شما فضایی ایجاد کرد که ما این درد را آسان‌تر تحمل کنیم. امروز بازمانده پدری هستیم که تجلی مهر دوستانش باعث تسکین آلام ماست.

از حضور تک تک شما سپاسگزارم. خواهر مرحوم داد نیز از ارتباط خوبش با دیگران گفت: همیشه از خود‌محوری و تک ‌‌صدایی پرهیز می‌کرد. بیاییم برای یادگاران وی و نسل دانشجویی که توسط او به جامعه وارد شدند ارزش قائل شویم.

بهشتی: خداوند به ما صبر بدهد

سید محمد بهشتی مدیر پیشین بنیاد سینمایی فارابی به ماندگاری فعالیت‌های سیف‌الله داد در عرصه فرهنگ و هنر اشاره کرد و به نقل خاطره‌ای پرداخت: در جلسه‌ای با عطاءالله مهاجرانی حضور داشتم که ایشان به من گفتند می‌خواهم سیف‌الله داد را به معاونت سینمایی انتخاب کنم. من در آن جلسه به وی گفتم اشتباه می‌کند.

اما حالا می‌گویم من اشتباه کردم. او یک انسان فهیم و فرهیخته بود. امیدوارم خداوند به همه ما صبر بدهد. باید یادش را همیشه زنده نگه داریم.

معلم: برای آدم بودن و آدم ماندن تلاش کرد

علی معلم با دردناک خواندن فقدان این مدیر سینمایی گفت: فقدان مدیری که با تمام سخت‌‌نظری‌هایش معتقد به دیالوگ بود، سخت است. در روزگاری که آدم بودن و آدم ماندن دشوار است، او راه خود را رفت و برای رسیدن به آن تلاش کرد.

محمدی: نگران انقلاب و مردم بود

منوچهر محمدی، از عشق این هنرمند به مردم گفت: او از 14 سالگی در خرمشهر فعالیت سیاسی و اجتماعی را آغاز کرد و با عشق به مردم و کشورش زندگی کرد. در ایام انتخابات اخیر که بچه‌های سینما فعال شده بودند، او با جسم رنجور خود کنار ما آمد. داد نگران انقلاب و مردم بود.

محمدرضا جعفری جلوه، حسن بنیانیان، علیرضا رضاداد، فرهاد توحیدی، مهدی کرمپور، محمدعلی نجفی، منوچهر شاهسواری، بهمن فرمان‌آرا، امین تارخ، احمدرضا درویش، پدر شهید جهان‌آرا، مازیار میری، محمدعلی زم، محمدرضا هنرمند، جعفر پناهی، محمد آلادپوش، جمال شورجه، مجید مسچی، عباس گنجوی، حسین علم‌الهدی، مجتبی راعی، سعید ابراهیمی‌فر، بهمن نامور مطلق، بهرام دهقانی، محمدمهدی حیدریان، ‌رؤیا نونهالی، منیژه حکمت، سهیل محمودی، هارون یشایایی، جمال امید، بابک حمیدیان، حبیب رضایی، بیژن نوباوه، محمد بزرگ‌نیا، محمدعلی سجادی، سیدهادی منبتی، حسین محجوب، فرشته طائرپور، ابوالحسن داوودی، ابراهیم داروغه‌زاده، شهرام اسدی و. . . از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

در ادامه پیکر سیف‌الله داد با زمزمه‌الله اکبر و لا اله الا الله، در قطعه 88، ردیف 158، شماره 23 بهشت زهرا در کنار 2چهره فقید فرهنگ و هنر اسماعیل فصیح و فرخ لقا هوشمند به خاک سپرده شد.

میر‌حسین موسوی: یاری‌ثابت قدم به سوی معبود شتافت

میر‌حسین موسوی، رئیس فرهنگستان هنر درگذشت سیف‌الله داد را که از اعضای گروه سینمای فرهنگستان هنر بود، تسلیت گفت. در متن این پیام آمده است: و ان الی ربک المنتهی، گذر از معبر دنیا و نیل به جوار رحمت و کرمش، سنتی است الهی و تغییرناپذیر، و ما شاهدان حسرت‌زده عبور عزیزان‌مان از این گذرگاه، جز تأسف بر این داغ‌ها و دعای خیر چه می‌توانیم کرد.

سیف‌الله داد، یاری ثابت قدم از یاران انقلاب اسلامی در پیش و پس از پیروزی، هنرمندی متعهد و خلاق، مدیری دلسوز و کارشناسی صاحب‌نظر از خانواده فرهنگستان هنر به‌سوی معبود و خالق خویش پر کشید. این ضایعه را به خانواده محترم و معززشان و به همه اصحاب فرهنگ و هنر تسلیت می‌گوییم.

مسجد جامعی:آتش به جان اهل فرهنگ و هنر زد

احمد مسجد جامعی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و رئیس موزه ملی قرآن کریم نیز با صدور پیامی، درگذشت سیف‌الله داد را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام تسلیت آمده است: خبر جانگداز درگذشت سیف‌الله داد آتش به جان اهل فرهنگ و هنر این سرزمین زد.

او در عمر کوتاه اما پر برکت خود منشأ خدمات بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر بود. خدمت صادقانه و بی‌ریای او در این عرصه و اعتماد بی‌نظیر هنرمندان به او، فصلی از تاریخ فرهنگ و هنر را در این سرزمین رقم زد که هنوز تکرار آن آرزوی هنرمندان این دیار است.

حداد عادل: بازمانده، نشانه اوج تعهد داد است

غلامعلی حداد عادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز درگذشت سیف‌الله داد را تسلیت گفت. در پیام او آمده است: درگذشت هنرمند فیلمساز شادروان سیف‌الله داد را به جامعه هنری ایران و خانواده محترم او تسلیت می‌گوییم.

بی‌گمان فیلم‌هایی مانند «بازمانده» که نشانه اوج تعهد و عمق احساس سیف‌الله داد است، نام او را در تاریخ سینمای ایران ماندگار خواهد کرد و سرمایه‌ای جهانی برای وی خواهد بود. از خداوند برای او، شادی روان و مغفرت طلب می‌کنیم.

کد خبر 86591

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز