سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک موشک بالستیک شامل سیستم رهیابی و محفظه حمل مهمات است که اساساً علیه اهداف زمینی و سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مبحث آیرودینامیک، سرعت برین‌صوتی، سرعت اَبَرصوت، یا سرعت هایپرسونیک (Hypersonic speed) معمولاً به سرعت بیش از ۵ برابر سرعت صوت برابر سرعت صوت گفته می‌شود.

Hypersonic speed

انواع گوناگون موشک‌های بالستیک بر حسب برد، طبقه‌بندی می‌شوند. نوع خاصی از موشک‌های بالستیک وجود دارد که از زیردریایی‌ها شلیک می‌شود و SBLM نام دارد.

در ساخت موشک‌های بالستیک، مبحث پیشران که مشخص کننده برد موشک است مهمترین مسئله محسوب می‌شود و پس از آن میزان توانایی حمل مهمات که قدرت تخریب آن را افزایش می‌دهد. [آشنایی با سپر موشکی ‌آمریکا]

موشک‌های بالستیک به موشک‌هایی می‌گویند که تا ارتفاع بسیار بالایی اوج می‌گیرند (که این قسمت راه با موتور روشن انجام می‌شود) و مابقی راه را با استفاده از نیروی جاذبه زمین به سمت هدف می‌روند که مانند یک سقوط آزاد البته با هدایت صحیح است.

برخی از موشک‌های بالستیک حتی از جو زمین نیز خارج می‌شوند و با استفاده از یک ماشین ورود مجدد (RV) به جو باز می‌گردند که برد بسیار بالایی دارند.  موشک پرتابشی قاره‌پیمایا موشک بالستیک قاره‌پیما به موشک‌های بالستیکی گفته می‌شود که برد مفید آن‌ها بیش از ۵٬۵۰۰ کیلومتر (۳۴۰۰ مایل) باشد. 

آوانگارد (موشک هدایت‌پذیر بَرین‌صوتی)، یک موشک بالستیک قاره‌پیمای بَرین‌صوتی ساخت روسیه است که می‌تواند به عنوان موشک چندمنظوره به کار برود. این موشک که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را داراست.

موشک‌های بالستیک از لحاظ برد به ۵ گروه زیر تقسیم می‌شوند.

۱- موشک جنگی کوتاه برد با میزان برد ۱۵۰ کیلومتر
۲- موشک بالستیک کوتاه برد با میزان برد ۱۵۰ تا ۷۹۹ کیلومتر
۳- موشک بالستیک میان برد با میزان برد ۸۰۰ تا ۲۳۹۹ کیلومتر
۴- موشک بالستیک دوربرد با میزان برد ۲۴۰۰ تا ۵۴۹۹ کیلومتر
۵- موشک بالستیک قاره پیما با میزان برد ۵۵۰۰ کیلومتر به بالا

آخرین بروزرسانی  Jun ۵, ۲۰۲۳ - دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
 

کد خبر 87058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز