شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

ترجمه محمد کرباسی: این روزها آلوارو اوریبه، رئیس‌جمهوری کلمبیا به‌عنوان یکی از معدود رهبران محافظه‌کار حامی آمریکا در قاره‌ای که چپگراها آن را فرا گرفته‌اند با کشورهای منطقه یک بار دیگر دچار اختلاف شده است

اوریبه که به حرکت در خلاف جهت سیاست‌های کشورهای آمریکای لاتین مشهور است، حالا باید انرژی زیادی را برای توضیح توافقنامه استفاده از پایگاه‌های نظامی این کشور توسط آمریکا برای کشورهای همسایه خود صرف کند.

این توافقنامه به واشنگتن اجازه می‌دهد که حداقل از 7 پایگاه ارتش، نیروی هوایی و دریایی کلمبیا استفاده کند. آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد از این پایگاه‌ها برای پرواز هواپیماهای جاسوسی خود به‌ویژه هواپیماهای آواکس برای ردگیری کشتی‌‌های حامل مواد‌مخدر در اقیانوس آرام استفاده کند.

عجله مقام‌های آمریکا و کلمبیا برای امضای این توافقنامه باعث شده است که این ادعا به هیچ عنوان کشورهای آمریکای لاتین را قانع نکند و دولت اوریبه این روزها با توفانی از مخالفت‌ها که به هیچ عنوان انتظار آن را نداشت، مواجه شود.

برخی از این مخالفت‌ها مانند واکنش شدید چاوز قابل پیش‌بینی بود. هوگو چاوز که اکنون رهبر چپگراهای آمریکای لاتین به حساب می‌آید در انتقادی آتشین اعلام کرد که این توافقنامه برای یانکی‌ها موقعیت و تجهیزات لازم برای حمله به مخالفان آمریکا در آمریکای لاتین را فراهم می‌کند.

چاوز اعلام کرده است که با تکیه به نیروهای نظامی خود که اکنون مجهز به تسلیحات روسی هستند به این اقدام پاسخ خواهد داد. اما مخالفت‌ها به اینجا ختم نمی‌شود. اوریبه در شیلی که میشله باشلت به‌عنوان یک سوسیالیست معتدل ریاست‌جمهوری آن را بر عهده دارد هم با تظاهرات مردم مواجه شد.

وقتی اوریبه هفته گذشته برای شرکت در یک نشست به این کشور سفر کرد مردم شیلی با تظاهراتی وسیع از او استقبال کردند. برای کشورهای آمریکای لاتین این توافقنامه ایجاد پایگاه برای یک بیگانه در خاک کلمبیا به‌حساب می‌آید؛ مسئله‌ای که بسیاری از رسانه‌های آمریکای لاتین از آن به‌عنوان تسخیر اراضی این قاره توسط یک قدرت امپریالیستی یاد کردند.

این توافق برای کلمبیا کمک‌های نظامی آمریکا را به همراه خواهد داشت؛ کمک‌هایی که به ازای آن 1400 نیروی آمریکایی را در این کشور مستقر خواهد کرد. مقام‌های کلمبیا عقیده دارند که به این وسیله می‌توانند باندهای قاچاق مواد‌مخدر را هدف قرار دهند و  بر شورشیان تضعیف شده فارک نیز پیروز شوند.

کلمبیا علاوه بر این به‌تازگی هوگو چاوز را به حمایت از شورشیان فارک متهم کرده است و دولت این کشور می‌گوید ونزوئلا در کمک تسلیحاتی به شورشیان این کشور نقش دارد. هر چند چاوز این اتهام را رد کرده است اما بدون شک این مسئله در تصمیم کلمبیا برای امضای توافقنامه با آمریکا بی‌تاثیر نبوده است.

استفاده از این پایگاه‌ها آنقدر برای آمریکا مهم است که اوباما هفته گذشته وادار شد با انتقاد از مخالفت همیشگی با تحرکات واشنگتن در آمریکای لاتین اعلام کند که کشورش نیت بر پا کردن پایگاه نظامی در کلمبیا را ندارد. توافق با کلمبیا پس از آن صورت گرفت که دولت چپگرای اکوادور از تمدید قرارداد 10 ساله خود با آمریکا برای استفاده هواپیماهای تجسسی این کشور از پایگاهی در ساحل اقیانوس آرام امتناع کرد.

هر چند توافق با کلمبیا به ظاهر عملیات آمریکایی‌ها را تنها به خاک کشور دیگری منتقل کرده است، اما دولت اوریبه با مخفی نگه داشتن مذاکرات خود با آمریکا موج شدید مخالفت‌ها با خود را به راه انداخته است.

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های کشورهای همسایه کلمبیا اکنون اهداف واقعی آمریکا در استفاده از پایگاه‌های نظامی این کشور است. این کشورها پیش از این پروازها از اکوادور را برای مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر می‌دانستند اما اکنون وزیر امور خارجه کلمبیا اعلام کرده است که تروریست‌ها(شورشیان فارک) هدف دیگر عملیات نیروهای آمریکا هستند.

این مسئله برای کشورهای منطقه به معنای پروازهای جاسوسی بسیار بیشتر هواپیماهای آمریکایی برای به‌اصطلاح یافتن موقعیت و تحرکات شورشیان فارک است. این مسئله حتی باعث نگرانی دولت کشوری مانند برزیل شده است.

در نشست اخیر کشورهای آمریکایی جنوبی در حالی که آلوارو اوریبه تنها مانده بود لوئیس ایگناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل به چاوز برای ابراز نگرانی درباره این توافقنامه ملحق شد و اعلام کرد: ما باید نارضایتی خود را  از این مسئله به‌طور مستقیم با مقام‌های دولت آمریکا در میان بگذاریم.

اوباما در بودجه نظامی درخواستی خود برای سال 2010 تقاضای 46 میلیون دلار جهت بازسازی یکی از پایگاه‌های مورد استفاده آمریکا در کلمبیا را کرده است.

به عقیده بسیاری این مسئله به معنای قصد دولت اوباما برای انجام ماموریت‌هایی بسیار فراتر از خاک کلمبیاست. وزیر امور خارجه کلمبیا اعلام کرده است که تمام عملیات‌های آمریکا در خاک این کشور خواهد بود اما این مسئله به هیچ عنوان کشورهای منطقه را راضی نکرده است.

برزیل خواستار ارائه تضمین برای این مسئله شده و علاوه بر این قرار است رؤسای جمهوری کشورهای آمریکای جنوبی در پایان این ماه در نشست دیگری این مسئله را بار دیگر بررسی کنند. در این نشست اوریبه باید در تابستانی داغ تلاش زیادی برای قانع کردن کشورهای منطقه کند که بدون شک آسان نخواهد بود.

تایم 15 آگوست

کد خبر 87886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز