همشهری آنلاین: مدیر کل بیمه بیکاری و پیشگیری از بیکاری کارگران وزارت کار گفت:

با توجه به عدم کارآیی صندوق بیمه بیکاری کارگران به پیشنهاد وزارت کار و با حضور وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی لایحه جدید بیمه بیکاری تهیه شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت کارواموراجتماعی،محمد جواد فلسفی با اشاره به صندوق بیمه بیکاری، اظهارداشت: این صندوق فعلا یک حساب بیمه بیکاری است که سازمان تأمین اجتماعی منابع آن را از کارگران تامین و بعد با معرفی از سوی وزارت کار به کارگران پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی در بحث استفاده از منابع بیمه صندوق بیکاری همکاری شایسته‌ای نداشته است، افزود: متاسفانه وزارت کار فقط به عنوان رابط دریافت و پرداخت، عمل می‌کند و تشخیص می‌دهد که بیمه بیکاری به چه شخصی داده شود و نقش دیگری در صندوق تعریف نشده و این موضوع برای وزارت کار منفی به حساب می‌آید.

تهیه لایحه با همکاری وزارت رفاه و تامین اجتماعی

مدیر کل بیمه بیکاری و پیشگیری بیکاری کارگران وزارت کار با بیان اینکه یکی از اهدا‌ف در این زمینه بیمه بیکاری و پیشگیری از پرداخت بیمه بیکاری است، گفت:‌ به علت عدم وجود اهرم مناسب در اجرای استفاده از منابع صندوق، پیشگیری از بیکاری کارگران صورت نمی‌گیرد.

فلسفی با اشاره به اینکه پیش‌نویس تغییر قانون بیمه بیکاری اخیرا تهیه شده و در روزهای آینده به دولت تقدیم می‌شود، تصریح کرد: پیش بینی شده است که صندوق بیمه بیکاری عملا تشکیل و توسط هیئت مدیره متشکل از اعضای چند وزارتخانه نظارت شود و به صورت صندوقی اداره شود تا دخل و خرج آن مشخص باشد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون از اعتبار صندوق بیمه بیکاری سازمان تأمین اجتماعی اطلاعی وجود ندارد، این اعتبار حاصل سه درصد حقوق کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری است و در مقابل مبالغ بیمه بیکاری توسط صندوق پرداخت می‌شود.

صندوق بیمه بیکاری در شرایط کنونی کارایی ندارد

مدیرکل بیمه بیکاری و پیشگیری از بیکاری کارگران وزارت کار در خصوص جلوگیری از بیکاری کارگران واحدهای تولیدی اظهارداشت: به دلیل اینکه این صندوق عملا نقش یک صندوق حمایتی را ندارد و وزارت کار بر هزینه‌های صورت گرفته آن نظارتی اعمال نمی‌کند، نمی‌توان در بحث پیشگیری از بیمه بیکاری کاری انجام داد در صورتی که یکی از وظایف صندوق می‌تواند جلوگیری از بیکاری کارگران باشد.

فلسفی با بیان اینکه در قانون اشاره‌ای به اعضای هئیت مدیره صندوق بیمه بیکاری نشده است، خاطر نشان کرد: اخیرا مذاکرات با سازمان تأمین اجتماعی در این خصوص انجام شده است، پیش‌نویس جدید بازنگری در صندوق بیمه بیکاری با کمک این سازمان و وزارت رفاه و کار تهیه شده که در آن تشکیل هیئت مدیره با حضور این سه سازمان مد نظر است.

به گفته فلسفی سازمان تأمین اجتماعی متاسفانه از صندوق بیمه بیکاری کارگران فعلا به عنوان حساب بیمه بیکاری استفاده می‌کند و حتما اگر قرار است هیئت مدیره برای صندوق تشکیل شود باید یک نماینده از وزارت کار به عنوان مجری قانون کار در این صندوق وجود داشته باشد.

وی رشد بیمه بیکاری کارگران طی دوره شش ماه اخیر را به علت وجود بحران‌های اقتصادی در جهان دانست و عنوان کرد: بیشترین پرداخت بیمه بیکاری به علت مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی و ناشی از تبعات بحران اقتصادی در جهان است که به واحدهای تولیدی کشور سرایت کرده است.

ایجاد سه شاخصه جدید در پیش‌نویس قانون بیمه بیکاری

وی در مورد شاخصه‌های جدید لایحه بیمه بیکاری اظهارداشت:‌با توجه به برنامه چهارم توسعه اقتصادی قرار بود سقف بیمه بیکاری از 50 ماه به 36 ماه کاهش یابد که در این قانون دیده‌ شده است.

فلسفی در خصوص دومین موضوع در پیش‌نویس قانون بیمه بیکاری گفت: طبق جداول ماده هفت قانون کار کسی که از 2 تا 10 سال سابقه کار دارد 18 ماه بیمه بیکاری دریافت می‌کند که این موضوع با عدالت هم‌خوانی نداشت و همین موضوع باعث تغییر این ماده از قانون شد.

مدیر کل بیمه بیکاری و پیشگیری از بیکاری کارگران وزارت کار با بیان اینکه سومین تغییر، حذف لحاظ کردن دوره بیمه بیکاری جزء سابقه بازنشستگی است، خاطرنشان کرد: توجه به اصلاح ساختار فنی، مالی و اقتصادی در استفاده از منابع صندوق بیمه بیکاری و بانکی، بحث استفاده بهتر از تبصره یک ماده شش قانون بیمه بیکاری و استفاده و ایجاد خطوط اعتباری که از منابع بیمه صندوق بیکاری برای حل مشکل واحدهای تولیدی و پیشگیری از بیکاری کارگران از دیگر اصلاحاتی است که در قانون فعلی وجود ندارد.

کد خبر 88043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز