همشهری آنلاین: اولین دیدار میان مقامات کره شمالی و جنوبی به طور غیر منتظره در سئول برگزار می‌شود.

به گزارش بی بی سی، یکی از روسای سازمان‌ جاسوسی کره شمالی که گفته می‌شود به کیم یونگ ایل رهبر این کشور نزدیک است در راس یک هیات سیاسی در سئول با وزیر اتحاد کره جنوبی دیدار خواهد کرد.

لی میونگ باک رئیس جمهوری کره جنوبی پیشتر اعلام کرده بود که دیدار با هیات های سیاسی از کره شمالی را که اعلام کرده باشند خواهان روابط بهتری در شبه جزیره هستند را مد نظر قرار دارد.

گفته می‌شود هیات سیاسی کره شمالی به منظور احترام به کیم دائه جونگ رئیس جمهوری سابق کره جنوبی که به تازگی درگذشته است در سئول حضور یافته‌اند.[کیم دائه جونگ درگذشت]

کیم یانگ گن یکی از روءسای سازمان جاسوسی کره شمالی و مقام مسوءل روابط بین دو کره پیش از دیدار با هیون وزیر اتحاد دو کره گفت که ضروری است هر چه سریعترروابط سرد میان کره شمالی و جنوبی بهبود یابد.

دفتر لی میونگ باک رئیس جمهوری کره جنوبی نیز اعلام کرده است که هیات کره شمالی قرار است با هیات سیاسی گره جنوبی جلسه‌ای برگزار کند.

دیدار روز شنبه 22 اوت، اولین دیدار میان مقامات دو کره از زمان به قدرت رسیدن لی میونگ باک رئیس جمهوری محافظه کار کره جنوبی در فوریه 2008 است.

از زمانی که لی میونگ باک کمک به کره شمالی را مشروط به خلع سلاح هسته‌ای این کشور کرده بود، روابط دوطرف تیره شده بود.

در ماه‌های گذشته نیز کره شمالی اقدام به آزمایش هسته‌ای دوم خود و پرتاب یک موشک دور برد بر فراز خاک ژاپن کرده بود.

اما اخیرا علائمی از بهبود روابط میان دو طرف با آزادسازی دو خبرنگارآمریکایی و یک کارگر شرکت هیوندایی از سوی دولت پیونگ یانگ به چشم می‌خود. هفته گذشته نیز مقامات کره شمالی نسبت بر قراری روابط توریستی میان مرزی و احیای طرح‌های مشترک صنعتی در مرز دو کره ابراز علاقه کردند.[دیدار کیم یونگ ایل با رئیس شرکت هیوندایی]

کد خبر 88363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز