دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: سیاست‌های تولید و توزیع نامناسب موجب شده دامپروران و صنایع لبنی همزمان دچار بحران شوند.

هم‌اکنون به‌علت خشکسالی‌های اخیر و گرانی علوفه دامی از یک طرف و قیمت پایین شیر از طرف دیگر، برخی از واحدهای دامی در سطح کشور دچار ورشکستگی شده‌اند.

درحالی‌که برخی دامپروری‌ها، کارخانجات لبنی را به‌علت عدم‌پرداخت بموقع پول شیر خریداری شده از دامداران شماتت می‌کنند، کارخانجات لبنی علت این تعلل‌ها را مشکلات مالی و نه فرصت‌طلبی می‌دانند و می‌‌گویند به‌علت مشکلات، تقریبا با نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند.

در این وضعیت، بالارفتن قیمت خرید شیر به خواسته دامداران تبدیل شده است. دامداران معتقدند کارخانه‌های لبنی برای کسب سود بیشتر، شیر تولیدی دامداران را به قیمت‌های پایین و غیر‌واقعـی خریداری می‌کنند.

در برخی استان‌های کشور، هر لیتر شیـر خام خریداری شده از واحدهای تولید شیر پس از بسته‌بندی540 تومان تمام می‌شود و دولت 250 تومان برای هر لیتر یارانه پرداخت می‌کند که این رقم کفاف مابه‌التفاوت قیمت تمام شده را نمی‌دهد و با لحاظ یارانه دولتی خسارات جالب توجهی متوجه تولیدکنندگان می‌شود.

به‌عنوان نمونه، مسعود محمدیان، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، از روند تعطیلی گاوداری‌های صنعتی استان به‌علت افزایش قیمت نهاده‌های دامی‌، علوفه، دارو و ناهمخوانی آن با قیمت تولیدات دامی خبر داد و از وزارت جهـاد کشـاورزی خواست برای مقابلـه با این بحران، شرکت پشتیبانی دام کشور برای خرید عادلانه شیـر تولیـدی دامداران اقدام کند. 

در همین حال، مدیرعامل صنایع شیر ایران هم اعلام کرد: با وجود نصب ظرفیت 10 میلیون تن صنایع فرآوری شیر در کشور، سالانه 5 میلیون تن شیر خام جذب این صنعت می‌شود.
محمود نجفی در گفت‌وگو با فارس، گفت: کارخانه‌های فرآوری شیر در کشور با 50‌درصد ظرفیت کار می‌کنند.

سالانه حداکثر تا 5 میلیون تن شیر خام جذب این صنعت می‌شود و بقیه شیر تولیدی تا 9 میلیون تن در چرخه سنتی خودمصرفی و مصرف دام قرار می‌گیرد.

وی درخصوص تعداد صنایع موجود لبنی در کشور افزود: باتوجه به صدور مجوزهای کوچک صنعت از طریق وزارت جهاد کشاورزی و مجوزهای صنایع بزرگ توسط وزارت صنایع، در مجموع 600کارخانه فرآوری لبنیات در کشور فعالند اما به‌دلیل فعالیت زیر 50‌درصد ظرفیت از صرفه اقتصادی برخوردار نیستند.

صنایع غذایی با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند

واحدهای تولیدکننده مواد غذایی با مشکل کمبود نقدینگی و عدم دسترسی به تسهیلات مواجه شده‌اند.  ابوالحسن خلیلی، دبیرکل کانون انجمن صنایع غذایی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر واحدهای تولیدکننده مواد غذایی تحت‌تأثیر فضای کشور و رکود بازار بوده و با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو شده‌اند.

وی با بیان اینکه عدم‌اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده مشکل نقدینگی واحدها را تشدید کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر واحدها 3 درصد مالیات را پرداخت می‌کنند، اما به‌دلیل معاف شدن صنوف از شمول آن، 3‌درصد پرداختی به آنها بازگردانده نمی‌شود.

کد خبر 88587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز