شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه استان‌ها- زهره ترسایی: انگار تمامی ندارد. همین طور پشت سر هم باران بلا بر سرش نازل می‌شود

یک بار خشکسالی، بعد آن بردن آبش به چهارمحال و  بختیاری و یزد و حالا هم مترو  که داستانش از چند ماه به این طرف آغاز شد. سی‌وسه پل را می‌گویم. هنوز چند روزی از مرثیه‌سرایی دوستداران میراث اصفهان به حال وخیمش نمی‌گذرد که خبر انحراف مسیر تونل به اندازه 40 متر به سمت پل همه را به سوگ نشانده است. شاید این بار دیگر پایه‌های ساروجی‌اش تاب نیاورد.

در حالی که گفته‌ها حکایت از اشتباه حفاری در مسیر تونل و انحراف آن به سمت پل دارد به‌طوری که  احتمال بروز هر مشکلی را در محدوده این اثر تاریخی بالا می‌برد اما ابوالفضل قربانی – سخنگوی شورای شهر اصفهان – این انحراف را در ابتدای خیابان چهارباغ به سمت بالا و پس از عبور از زیر رودخانه زاینده‌رود در حدود 40 متر دانسته و می‌گوید: طبق گزارش‌ها از سوی سازمان قطار شهری به شورای شهر، این اشکال در اثر خطای اپراتور دستگاه TBM رخ داده که در حال حاضر هم اقداماتی برای حل آن در دست اقدام است.

به گفته منابع موثق در واگن‌های حمل خاک‌های حفاری شده، مصالح بتون مانندی که به قسمتی از پی یک سازه شباهت دارد مشاهده می‌شود که احتمالا در زمان انحراف دستگاه با رمپ جنوبی سی‌وسه پل برخورد و این مصالح قسمتی از پی سی‌وسه پل است.

در صورت صحت داشتن این قضیه و آسیب دیدن پی سی‌وسه پل، احتمال نشست پل در زمان جاری شدن آب در رود خانه وجود دارد. اما سخنگوی شورای شهر همچنان می‌گوید: این دستگاه هیچ برخوردی با رمپ جنوبی سی‌وسه پل نداشته چرا که این انحراف کاملا بعد از عبور تونل از زاینده‌رود رخ داده است ،  بنابراین خطری متوجه مجموعه‌های تاریخی منطقه نیست. بروز این اشکال در نهایت منجر به جابه‌جایی ایستگاه چهارباغ به اندازه 100 متر به سمت جنوب خواهد شد.

اما از سوی دیگر با وجود آن که غلامرضا شیران – دیگر عضو شورای شهر- در گفت‌وگویی به شنیده‌هایی مبنی بر نرسیدن دو سر تونل مترو و انحراف در آن اشاره دارد، احمد امین‌پور – رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان – خبر‌های منتشر شده را در این باره کذب محض و شایعه‌هایی بی اساس می‌داند.

این در حالی است که این مقام مسئول 4 ماه پیش هم در حالی که زاینده‌رود خشک شده بود این اخبار را خواب و خیال دانست و از وجود آب در پایه‌های پل و قایقرانی در آن خبر داده بود و گفته‌های شاهدان عینی را در راستای ایجاد شائبه‌های سیاسی می‌دانست. 

فعالیت‌های عمرانی در اصفهان به دلیل موقعیت خاص شهر همیشه خبرساز است. این بار هم خطای برآوردی انجام شده در متروی اصفهان در میان دوستداران میراث فرهنگی غوغایی به پا کرده است که امید می‌رود اقدامات مسئولان شهری، نوش دارو پس از مرگ سهراب نباشد.

کد خبر 89608

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز