با هدف کمک به آزادی زندانیان بدهکار، مرتکبین جرایم غیرعمد و محکومان مالی، آیین‌نامه‌ پرداخت وام به محکومان مالی و زندانیان معسر ابلاغ شد

که به موجب آن، به این‌گونه محکومان، تسهیلات قرض‌الحسنه با شرایط خاص پرداخت می‌شود.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، ‌طبق ضوابط مندرج در این آیین‌نامه، از محل وجوه قرض‌الحسنه بانک‌ها، وام پرداخت خواهد شد و تشخیص استحقاق و واجد شرایط بودن مددجو با وزارت دادگستری یا ستاد دیه از طرف این وزارتخانه است.

بر این اساس، اعطای وام به‌صورت قرض‌الحسنه خواهد بود که پس از درخواست مددجو یا نماینده قانونی وی و تایید وزارت دادگستری یا ستاد دیه، از طریق اجرای احکام دادگستری و توسط بانک عامل، مستقیماً به محکوم له یا اولیای‌دم یا قائم مقام آنان پرداخت خواهد شد و سهم صغیر از وام اختصاص یافته، به ولی قهری یا قیم قانونی یا قائم مقام قانونی وی و درصورت فقدان همه افراد ذکر شده به دادستان یا اداره سرپرستی حوزه قضایی مربوط پرداخت خواهد شد. براساس این آیین‌نامه، حداکثر وام اعطایی به مددجویان، به میزان دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام است.

بر این اساس، در مواردی که محکوم علیه مکلف به پرداخت دیه چند نفر و یا تعدد دیات شده است، سقف وام پرداختی به میزان دیه مورد حکم با حفظ مدت بازپرداخت وام قابل افزایش است.

در این آیین‌نامه آمده است: کارمزد تسهیلات اعطایی به مددجویان معادل حداقل کارمزد متعارف در نظام بانکی برای تسهیلات قرض‌الحسنه است و بازپرداخت منابع بانکی موضوع این آیین‌نامه با لحاظ ضوابط قانونی از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری تضمین می‌شود.

کد خبر 89629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز