سیاست‌ سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یک رویکرد غیرتخصصی است.

محمدحسن کرمانی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با بیان این مطلب به همشهری گفت: نگرانی این است که نتیجه کار سازمان میراث فرهنگی در اعمال حاکمیت خود بخش خصوصی گردشگری را که 50 سال سابقه فعالیت دارد و بیش از دو هزار مدیر عضو آن هستند، از هم بپاشند.

وی افزود: اخیراً‌ سازمان نغمه اتحادیه درست کردن برای آژانس‌های مسافرتی را ساز کرده است. باید پرسید اگر اتحادیه مربوط به بخش خصوصی است، به سازمان چه ارتباطی دارد که در آن دخالت کند.

از سوی دیگر این اقدام سازمان غیرقانونی است. چون براساس تبصره ماده 2 قانون نظام صنفی مصوب 24/2/82 صنوفی که قانون خاص دارند از شمول قانون مذکور مستثنی شده‌اند و قانون خاص دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی عبارت است از قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب سال 1370 و اصلاحات بعدی و در نهایت تصویب‌نامه شماره 14404 /ت/23203 مورخ 5/4/1380 هیأت وزیران که صراحتاً‌ با برخی از موارد توافق‌نامه سازمان برای تشکیل اتحادیه از جمله تأیید اساسنامه توسط سازمان میراث فرهنگی پیش از ثبت در وزارت بازرگانی و اختیار عزل هیأت مدیره اتحادیه از هیأت عالی نظارت مغایرت دارد.

انجمن مصمم است در صورت پافشاری سازمان برای عملی ساختن این امر غیرقانونی به مراجع قانونی کشور از جمله کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و محاکم دادگستری شکایت کند.

کرمانی گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به جای اجرای وظایف اصلی خود وارد مقوله‌هایی شده که به آن ارتباطی ندارد. برای نمونه باید گفت این سازمان که به عنوان متولی امور جهانگردی کشور، باید تأسیسات بین راهی را تجهیز کند و با ارائه تسهیلات مناسب، بخش خصوصی را برای فعالیت یاری کند، به فکر ایجاد اتحادیه برای تأسیسات بین راهی افتاده است.

باید پرسید مشکل جاده‌های ایران و رفع کمبودهای کمی و کیفی تأسیسات بین‌راهی اولویت دارد یا اتحادیه درست کردن برای آنان.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری علی‌رغم مفاد اصل 44 قانون اساسی در حوزه اقتصادی وارد شده و به بهانه تشکیل یک شرکت به نام شرکت توسعه گردشگری ایران در کار برگزاری نمایشگاه‌های جهانگردی دخالت کرده است.

باید گفت وقتی 73 درصد سهام شرکت توسعه گردشگری متعلق به سازمان میراث فرهنگی است و 2درصد سهام آن نیز به بانک صنعت و معدن تعلق دارد، چگونه یک شرکت با 75 درصد سهام دولتی، یک شرکت خصوصی وانمود می‌شود و این شرکت وارد معاملات می‌شود، در حوزه اقتصاد دخالت می‌کند، اطلاعیه می‌دهد، پول می‌دهد و پول می‌گیرد و با شرکت‌های جهانگردی کشورهای جهان تفاهم‌نامه و قرارداد امضا می‌‌کند.

وقتی عوامل شرکت توسعه گردشگری در نمایشگاه‌های بین‌المللی مستقر می‌شوند، چه کالایی دارند که به مشتریان عرضه کنند.

وی افزود: سازمان که در یک سال گذشته در 8، 9 نمایشگاه شرکت کرده چه نتیجه‌ای به دست آورده است. بهتر است گزارش بدهند در نمایشگاه‌های چین، مسکو، لندن، ‌ژاپن، مالزی، هند، دبی و سوریه چه گذشته است.

ما اعتقاد داریم این نمایشگاه‌ها فاقد مدیریت بوده است. یک کارمند دولت که در غرفه نمایشگاه ایستاده است، باید به مراجعان درباره تور، بلیت هواپیما، حمل و نقل یا لوازم صنعتی اطلاعات تخصصی بدهد که او فاقد این اطلاعات است.

سازمان چگونه می‌تواند در مورد خرید و فروش و عقد قرارداد صنفی و تجاری وارد مذاکره شود . سازمان به جای دخالت در اجرای نمایشگاه‌ها باید امکان موفقیت بخش خصوصی را فراهم کند. بهتر است سازمان اعلام کند در یک سال گذشته در کجای دنیا حضور تبلیغاتی داشته است.

سازمان باید از انجام وظیفه اصلی خود که سیاستگذاری و حمایت از بخش خصوصی است، منحرف نشود. در شرایط فعلی که کشور ما در مسائل جهانی وضعیت خاصی دارد و صنعت گردشگری هم در چالش قرار گرفته، سازمان میراث فرهنگی برای حفاظت و صیانت از منافع ملی مشارکت بخش خصوصی را بپذیرد و در راه جبران خسارت‌های اقتصادی این صنف گام بردارد و از محل بودجه‌هایی که در اختیار دارد و از محل ذخیره ارزی به یاری اعضای صنف بیاید تا از این بحران خارج شویم.

رئیس هیأت مدیره انجمن آژانس‌های مسافرتی گفت: سازمان باید به جای دامن زدن به مسائل غیرضروری و اختلاف‌برانگیز با تدوین استراتژی صحیح به امکان حل مشکل صنعت جهانگردی اقدام کند.

اکنون 2027 آژانس مسافرتی در کشور وجود دارد. با توجه به ظرفیت‌های صنعت گردشگری کشورمان به نظر می‌رسد باید صدور مجوز جدید متوقف شود و در مورد آژانس‌های موجود بازنگری به عمل آید و با اعمال سیاست‌های منطقی از ورشکستگی اعضای این صنف جلوگیری شود.

سازمان باید دفاتر جهانگردی را در کشورهای جهان راه‌اندازی کند، بخش خصوصی را معرفی و حمایت کند. با بهره‌گیری از رسانه‌های بین‌المللی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و واقعیت‌های اجتماعی کشور ما را به مردم جهان بشناساند.

در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری لازم است با سازمان‌های آب، برق و گاز و شهرداری و وزارت امور اقتصادی و دارایی وارد مذاکره شود تا تلاشگران صنعت گردشگری در مورد پرداخت‌های خود از تسهیلات لازم برخوردار شوند و هزینه‌های دفاتر خود را تا حدی کاهش دهند. 

پبه هر حال تأمین زندگی و معاش خانواده‌های 2027 آژانس و ده‌ها و صدها پرسنل شاغل در این رشته کار سختی است. مسلماً‌ با اختصاص یارانه‌هایی، صنف از فلج‌شدن رهایی می‌یابد و با افق‌های جدید و روزنه‌های امیدبخش قادر خواهد بود. درشکوفا شدن صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال هر چه بیشتر گام‌های مؤثرتری بردارد.

کرمانی خاطرنشان ساخت: این انجمن صنفی با نیم قرن سابقه و تجربه‌های ارزشمند و دارا بودن تخصص‌های لازم آماده است برای حل مشکل صنعت گردشگری کشور با مقامات سازمان رودررو به گفت‌وگو بنشیند.

کد خبر 8994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز