مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین - ندا شریف: مترو اهواز شامل ۴ خط است و تا سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

اهواز مرکز استان خوزستان است که عملیات احداث مترو در آن آغاز شده‌ است.

طرح متروی اهواز در سال 1380 پس از ۸ سال مطالعه به تصویب رسید. در این طرح احداث ۴ خط مترو تا سال 1392 در نظر گرفته شده ‌که در حال حاضر عملیات اجرایی خط یک آغاز شده‌ است.

خطوط مترو

شبکه پیشنهادی طرح قطار شهری اهواز شامل ۴ خط به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر و عبارت است از:

خط شمال شرقی به جنوب غربی (خط شماره ۱)،

خط شرقی (خط شماره ۲)،

خط شمال غربی به جنوب شرقی (خط شماره ۳)

و خط غربی (خط شماره ۴).

خط شماره ۱ به عنوان اصلی ترین خط از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غربی اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول مسیر خط ۱ بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور ۲۳ کیلومتر و شامل ۲۴ ایستگاه است. همچنین حداکثر زمان سفر از ابتدا تا انتهای مسیر ۴۰ دقیقه برآورد شده است.

در مسیر خط یک متروی اهواز قسمت اعظم مسیر، به صورت زیرزمینی و بخش‌هایی از آن هم، روی زمین احداث خواهد شد. به این منظور مسیر از زرگان تا فلکه فرودگاه به صورت روی زمین و از فلکه فرودگاه تا میدان کارگر در بلوار گلستان زیرزمینی احداث خواهد شد و از آن نقطه تا انتهای مسیر روی زمین خواهد بود. بر اساس پیش بینی‌ها خط یک مترو در ساعت پیک ۱۴۰۰۰ مسافر را در ساعت جابه‌جا خواهد کرد.

بر اساس این طرح، تا سال 1400، اهواز نزدیک به ۷۰ کیلومتر مترو خواهد داشت.

شرکت پارس در صدد تامین 120 دستگاه واگن مترو خط یک شهری اهواز است. این طرح که طی 42 ماه به اتمام می رسد، 102 میلیون یورو صرفه جویی ارزی در پی دارد.

ارائه خدمات گارانتی و تامین لوازم یدکی برای مدت پنج سال به عهده شرکت پارس خواهد بود.  

پیش از این گفته شده بود خط یک مترو اهواز به همراه 4 خط دیگر آن، از محدوده شهری تاریخی متعلق به دوره اردشیر به نام هرمز اردشیر عبور می‌کند و به همین علت فعالیت مترو در این محدوده متوقف شده بود.

در حال حاضر کاوش‌های باستان شناسی در 28 ایستگاه خط یک مترو اهواز ادامه دارد و همچنان هیات باستان شناسی به دنبال شواهدی از شهر هرمز اردشیر هستند.

هرمز اردشیر از جمله شهرهای مهم دوره ساسانی است.

کد خبر 90027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز