یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

ترجمه مهرداد بخشی زاده: فن خواندن، مهارت مهمی است که یک بچه خردسال می‌تواند از آن برخوردار شود.

 تاکنون بسیاری از والدین و مربیان کودک‌ در‌صدد فراهم کردن یک برنامه آموزشِ خواندن برای خردسالان بوده‌اند که هم از محتوای غنی برخوردار بوده و هم جذاب و خوشایند باشد.

 نکته مهم این است که برای بچه‌های خردسال اوقاتی را فراهم کنیم تا آنها به خواندن بپردازند و با واژه‌ها و زبان نوشتاری سروکار داشته باشند.

کارشناسان برای افزایش توانایی خواندن در کودکان خردسال، شیوه‌ها و روش‌های متنوعی را پیشنهاد می‌کنند. در اینجا به 3روش آسان و مفرح اشاره می‌شود تا شما بتوانید بچه‌های خود را به خواندن عادت دهید.

 تمرین تلفظ و هجاهای کلمات

نخستین گام کمک به بچه‌ها برای فراگرفتن عنوان و آوای کلمات حروف الفباست. پس از آن نوبت به آموختن ترکیب حروف (مانند: با، تا، ما و...) و شناخت کلمات  هماهنگ (مانند: پاک، خاک و...) می‌رسد. یقینا باید کاری کنید که خردسالان به ادامه این روند علاقه‌مند شوند.

در مقابل هر پاسخ درست کودک، با جایزه و پاداشی کوچک مثل شکلات یا شیرینی، او را به خواندن و ترکیب حروف تشویق کنید. با حداقل هفته‌ای دو بار و در جلساتی کوتاه و مفید، بچه‌ها کلمات ساده و معمولی را می‌آموزند.

به این ترتیب، آنها در عرض چند ماه با راز واژه‌ها آشنا می‌شوند؛ همان کلمات و حروفی که روزی با تعجب به شکل و تصویر آنها خیره می‌شدند.

 به خاطر سپردن کلمات

ترسیم کلمات به شکل جداگانه و نصب آنها در اتاق کودک باعث می‌شود که او این کلمات ساده را به خاطر بسپارد. تهیه فلش‌کارت‌های موجود در نوشت افزارها که دارای تصاویر گویا و اشکال واژه‌ها هستند، به یادگیری بچه‌ها کمک فراوانی می‌کند. باید از کودک بخواهید که همراه با شما، حروف را بخواند و در مرحله‌ای دیگر پس از شما، آن حروف را تکرار کند.

حتی خود می‌توانید برچسب‌های  دست‌نویس را بسازید و روی وسایل و اشیایی که در معرض دید خردسال است‌، نصب کنید. او به‌طور مکرر این کلمات را می‌بیند و بازگو می‌کند. در کنار این کار، توضیح و شرح اشکال و همچنین تمرین در نوشتن حروف و کلمات مانوس و آشنا، دایره واژگان فرزند شما را افزایش می‌دهد.

کوشش برای به خاطر سپردن کلمات، تلفظ صحیح و ترکیب واژه‌ها‌، باید به‌تدریج و بدون فشار بر کودک انجام شود. در این صورت بیشترین فایده و بهترین نتیجه به دست خواهد آمد.

 بسیار خواندن، همیشه خواندن

زمان مناسبی را به تعلیم فرزند خردسال اختصاص دهید. اوقاتی که او آماده پذیرش آموزش‌های شما باشد.

از کتابفروشی‌ها‌، کتب جذاب و دلچسب را تهیه کنید. کتاب‌هایی که محتوی تصاویر زیاد و کلمات ساده باشند. هنگام خواندن کتاب، کلمه‌های تازه را به بچه نشان داده و بخوانید، سپس از او بخواهید این واژه‌ها را تکرار کند.

هنگامی که در حال نوشتن فهرست خرید روزانه هستید، کودک را کنار خود بنشانید تا حروف و کلمات را ببیند. وقتی که غذای خاصی را از روی دستور آشپزی آماده می‌کنید، کلمات و جمله‌ها را با صدای بلند برایش بخوانید. کلمات چاپی را که روی جعبه موادخوراکی (مانند ماکارونی، برنج، کنسروها و...) نوشته شده است، با صدای بلند و شمرده، شمرده بخوانید و به او نشان دهید.

کلمه‌ها در سراسر محیط زندگی فرزند خردسال شما وجود دارند و شما همیشه باید در جست‌وجوی روشی خلاق باشید تا به کودک خود کمک کنید‌، این واژه‌ها و کلمات گوناگون را بشناسد.

ابتکار و خلاقیت

آموزش فن خواندن به خردسالان، همواره باید مراحلی سرگرم‌کننده و هیجان انگیز داشته باشد. در محیط زندگی ما امکانات خواندن فراوان است. کلیدهای والدین در انجام موفق این آموزش عبارتند از: یادآوری و تکرار، تشویق مداوم و جایزه دادن.

اما همیشه به یاد داشته باشید که باید در مسیر خلاقیت و یافتن روش‌های نو حرکت کنید. همچنان‌که کودک؛ در حال تمرین و تکرار است‌، شما نیز باید برای موفقیت بیشتر، در پی دستورالعمل‌های تازه‌تری باشید.

Articles.directorym.com

کد خبر 90341
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز