گروه اجتماعی‌– مینا شهنی: کسانی که تلاش می‌کنند پدر و مادرشان را زیر پوشش بیمه درمانی محل کارشان قرار دهند بدانند

که این کار چندان دور از قانون نیست. در واقع آنها تلاش می‌کنند تا با ایجاد پوشش بیمه‌ای درمان به پدر و مادر سالمندشان کمک کنند تا برای انجام معاینات پزشکی دردسر و هزینه کمتری را تحمل کنند. دولت اما از این کار چندان خوشنود نیست؛ چرا که بسیاری از پدر و مادرهایی که با این روش بیمه می‌شوند، پیش از این نیز بیمه‌بوده‌اند و بیمه دوباره آنها برای دولت بار اضافی خواهد بود.

بیشتر کسانی که 2 دفترچه بیمه دارند، دارای بیمه‌های متفاوتی هستند؛ مثلا بیمه بانک ملی و تامین اجتماعی یا بیمه سازمان بازنشستگی کشور و شرکت نفت یا حتی دفترچه بیمه سازمان تامین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی را دارند که معمولا یکی از این دفترچه‌ها را فرزندشان برایشان گرفته‌اند.

صاحبان بیمه‌ درمانی‌های متعدد بر این باورند که داشتن 2 یا چند نوع پوشش بیمه درمانی سبب می‌شود تا برای انجام کار‌های‌ درمانی‌شان از دفترچه‌ای استفاده کنند که خدمات بیشتری برایشان در نظر گرفته است، مثلا ممکن است انجام عمل جراحی چشم در یکی از بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی به‌نظرشان بهتر باشد و یا اینکه مثلا بانک تجارت بیمه درمان تکمیلی خوبی برای خرید سمعک و عینک داشته باشد، پس آنها با قدری پرس و جو از بیمه‌ای استفاده می‌کنند که امکانات بیشتری به فراخور مشکل‌شان ارائه خواهد داد.

9 میلیون نفر

9 میلیون ایرانی بیش از یک دفترچه بیمه درمانی دارند، سرپرست وزارت رفاه این عدد را براساس آخرین آماری که گرفته شده اعلام کرد.نادعلی الفت‌پور به تعداد دفترچه‌هایی که این 9 میلیون نفر دارند اشاره‌ای نکرده‌است، وقتی به عبارت بیش از یک اشاره کرده‌است، می‌شود نتیجه گرفت که برخی از این 9میلیون نفر بیشتر از 2 دفترچه داشته باشند.

بانک اطلاعات ایرانیان

وزارت رفاه در 4-3 سال گذشته همواره بر این نکته تاکید کرده‌است که درصورت راه‌اندازی بانک اطلاعات ایرانیان، می‌توان از این هم‌پوشانی‌های بیمه‌ای جلوگیری کرد، وقتی 2سال پیش بالاخره این بانک با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری کلید خورد و افتتاح شد،

وزیر رفاه وقت مژده داد که رد چند دفترچه‌ای‌ها را می‌گیریم و از این پس هیچ‌کس نمی‌تواند بیشتر از یک دفترچه داشته باشد، و اتفاقا عبدالرضا مصری در حاشیه همان مراسم افتتاحیه در جمع خبرنگاران به این نکته اشاره کرده که هیچ منع قانونی برای داشتن چند دفترچه‌ از چند سازمان بیمه‌گر وجود ندارد و در این شرایط نمی‌توان داشتن دفترچه‌های متعدد را تخلف محسوب کرد.

مصری اما تاکید کرد که چنانچه کسی بخواهد از سازمان تامین اجتماعی و یا سازمان خدمات درمانی کشور بیش از یک دفترچه داشته باشد مورد پیگرد قرار خواهد گرفت که از سرنوشت این پیگیری‌ها هم خبری منتشر نشد.

این در حالی است که براساس یک اصل حقوقی هر فعل یا ترک فعلی که قانون آن‌را جرم اعلام نکرده باشد قابل مجازات نیست از این‌رو معلوم نیست وزارت رفاه با اتکا به چه قانونی درصدد برخورد با این افراد است.

حق بیمه می‌دهیم

تمام کسانی که تلاش می‌کنند فرزندان یا والدین‌شان را بی‌توجه به بیمه پیشین به کسوت بیمه درمانی خودشان در بیاورند بر یک نکته تاکید می‌کنند، آنها می‌گویند: ما حق بیمه می‌دهیم پس حق داریم فرزندان و والدین‌مان را براساس قانون، بیمه کنیم.

وقتی آنها کاری براساس قانون انجام می‌دهند آیا می‌توان نام متخلف برای‌شان گذاشت؟ اگر متخلف نیستند چرا دولت همواره نسبت به این کار با دیده منفی نگاه می‌کند؟

تمام کسانی که حق بیمه پرداخت می‌کنند می‌توانند از مزایای بیمه درمانی برای بستگانی که در قانون بیمه قید شده است به صورت قانونی استفاده کنند. بنابر این آنها متخلف نیستند.

کد خبر 92487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز