همشهری آنلاین: ششمین کنفرانس وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ششمین کنفرانس وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی با پیام رئیس جمهور آذربایجان و با حضور مهدی مصطفوی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی روز 21 مهرماه در کاخ گلستان باکو آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاح این کنفرانس وزیران فرهنگ کشورهای جمهوری قبرس، عراق، لیبی، ماوریتانی، مراکش، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، سودان، سوریه، تاجیکستان، الجزایر، بنگلادش، کامرون، چاد، یمن، تاتارستان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از جمهوری اسلامی ایران، وزیر فرهنگ و مشاور رئیس جمهور اردن، دبیرکل سازمانهای آیسیسکو، ارسیکو، شورای اروپا و ترک سوی، نمایندگان وزارت فرهنگ اتریش، واتیکان و گرجستان، رهبران بعضی دانشگاهها و آکادمی‌ها، نمایندگان سازمانهای بین‌المللی و نمایندگان سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در آذربایجان و نمایندگان حکومت آذربایجان و ... شرکت داشتند.

در این کنفرانس بیش از200 شرکت کننده از 45 کشور و از آنها 25 وزیر،11 معاون وزیر و نماینده 18 سازمان بین‌المللی شرکت دارند.

در این نشست وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی پس از نشست های مقدماتی، در میزگردهایی درخصوص مسائلی همچون ترویج گفت‌وگو و تنوع فرهنگی شرکت خواهند کرد .

در طول این نشست سه روزه مسائل مهمی مرتبط با تبیین راهبرد فرهنگی جهان اسلام، توسعه اطلاعات و فناوری ارتباطات، گردشگری فرهنگی و احیای مناسبات فرهنگی میان کشورهای اسلامی جهان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که در اجلاس باکو یک شورای مشورتی به منظور اجرای راهبرد فرهنگی جهان اسلام تشکیل و اعضای آن مشخص شوند.

این کنفرانس از سوی وزارت فرهنگ و توریسم جمهوری آذربایجان در روزهای 13 الی 15 اکتبر(21 الی 23 مهرماه) سال جاری در چارچوب برنامه‌های "باکو پایتخت فرهنگی جهان اسلام" برگزار می‌شود.

قابل ذکر است سازمان کنفرانس اسلامی با پنجاه و هفت عضو از چهار قاره مختلف جهان، پس از سازمان ملل متحد، دومین سازمان بزرگ بین دولتی جهان محسوب می‌شود. این سازمان با هدف ایجاد وحدت و یکپارچگی جهان اسلام و تضمین و دفاع از منافع کشورهای اسلامی در راستای ارتقا و پیشبرد صلح و هماهنگی بین‌المللی میان ملل مختلف جهان تاسیس شده است.

ایده اولیه تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی در پی نشست تاریخی رباط، پایتخت مغرب، در روز بیست و پنجم سپتامبر سال 1969 و پس از وقوع اقدام جنایتکارانه در بیت‌المقدس و بروز آتش‌سوزی عمدی در مسجدالاقصی شکل گرفت. در سال 1970 نخستین نشست وزیران امورخارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در شهر جده عربستان سعودی برگزار و در آن اجلاس شهر جده به عنوان مقر دائم دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی انتخاب شد.

هم‌اکنون اکمل‌الدین احسان اوغلو به عنوان نهمین دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی مشغول به کار است. وی در ژانویه سال 2005 تصدی این سمت را بر عهده گرفت.

در طول 38 سال گذشته، شمار اعضای سازمان کنفرانس اسلامی از سی کشور موسس اولیه به 57 کشور افزایش یافته است. روابط مشورتی و همکاری این سازمان با سازمان ملل متحد و دیگر سازمانها و نهادهای بین دولتی در جهت حفظ و صیانت از منافع مسلمانان و تلاش در جهت حل و فصل مناقشات و اختلافات میان کشورهای عضو همواره رو به گسترش بوده است.

کد خبر 92795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز