دوشنبه 2 مهر 1397 | به روز شده: 26 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
پنجشنبه 30 مهر 1388 - 08:37:41 | کد مطلب: 93366 چاپ

آشنایی با مترو مادرید - اسپانیا

شهر > شهری - همشهری آنلاین- ندا شریف:
مترو مادرید یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های مترو در جهان است

مترو مادرید- پایتخت اسپانیا- دارای 13 خط و 231 ایستگاه است.

مترو در سال 1919 افتتاح شد و امروزه با 282.5 کیلومتر طول هفتمین مترو طولانی در جهان و دومین در غرب اروپاست.

گسترش مترو با توجه به افزایش جمعیت شهر مادرید از 3.5 به 6 میلیون نفر صورت گرفت.

مترو از زیر زمین رد می‌شود و کل شهر را پوشش می‌دهد. [آشنایی با مترو]

همگام با رشد جمعیت در 20 سال گذشته مترو سریعا گسترش یافت و رقیب مترو سئول و پکن شد.

افتتاح تراموا یا سیستم سبک ریلی نیز با 38 ایستگاه و 28 کیلومتر طول در سال 2007 به حمل‌ونقل عمومی کمک زیادی کرد.

تاریخچه:

اولین خط مترو مادرید در 17 اکتبر 1919 با 8 ایستگاه و 3.5 کیلومتر طول افتتاح شد. توسعه این خط و شروع عملیات دو خط دیگر خیلی سریع بود. در سال 1936 دو خط تکمیل و در زمان جنگ های داخلی اسپانیا از آن به عنوان پناهگاه در برابر حملات هوایی استفاده شد. [تحقیقات بر سر قربانیان جنگ‌های داخلی اسپانیا متوقف شد]

در 1970 همزمان با رشد جمعیت مترو گسترش یافت. طول سکوهای جدید به 115 متر رسید.

سال 1979 به دلیل بدی مدیریت بحران‌زا بود.

در سال 2007 طول مترو به 282 کیلومتر رسید.

گسترش خطوط همچنان ادامه دارد. با انجام پروژه چند میلیارد دلاری، 90 کیلومتر و 80 ایستگاه جدید در زیر زمین ایجاد خواهد شد و ناحیه‌هایی که قبلا مترو نداشته‌اند را در بر خواهد گرفت.
 
ایستگاه‌ها:

ایستگاه‌های جدید سخاوتمندانه در چند طبقه ساخته می‌شوند، به دلیل نورپردازی‌های طبیعی و ورودی‌های بزرگ در دنیا بهترین شناخته شده و روشنی و تک‌رنگی آن‌ها جزو محسنات است.

برای معلولان بالابر در نظر گرفته می‌شود.

ایستگاه‌های قدیمی باریک و فشرده‌ بوده و با کاشی‌های رنگی و طرح‌های مختلف تزیین شده‌اند. در سال‌های اخیر، بیشتر آن‌ها جهت هماهنگی با ایستگاه‌های جدید با پلات‌های تک‌رنگ مزین می‌شوند. 

ایستگاه‌های دهه 90-70 بزرگتر و دیوارهایشان روشن است.

در ایستگاه‌های 7، 9، و 10 مسافران به‌راحتی می‌توانند با عوض کردن قطار به سفر خود ادامه دهند.

قرار است ایستگاه چمبری به موزه تبدیل شود.

از سال 1999 مترو مادرید به جای سیم‌ مسی یا آلومینیومی آویزان از سقف تونل‌ها، از سیستم به ثبت رسیده جدیدی در تاسیسات خود استفاده کرد.

قطارها:

در گذشته اکثر قطارها ساخت اسپانیا بود. در سال‌های اخیر بعضی قطارها از ایتالیا تامین می‌شود.

بلیت:

فروش بلیت‌ها به صورت ماهانه و سالانه با امکان سفر در محدوده خاص است.

شبکه مترو به شش منطقه تقسیم شده است. برای سفر به هر منطقه بلیت مخصوص لازم است.

زمانی که یک منطقه به پایان می‌رسد برای ورود به منطقه بعد باید بلیت جدید تهیه کرد.

بلیت برای 10 بار سفر با قیمت پایین‌تر نیز موجود است.

از سوی دیگر بلیت ترکیبی برای یک سفر برای دو منطقه به جز فرودگاه نیز موجود است.

بلیت فرودگاه با امکان جابه‌جایی به هر نقطه 3 یورو است.

www.wikipedia.org

در همین زمینه: