گروه اقتصادی: با وجود امضای الحاقیه قرارداد ال- 90 (تندر) در تیر ماه سال جاری و اعلام زمان‌های متفاوت برای عرضه این خودرو به بازار، هنوز وعده وزیر صنایع و خودروسازان برای عرضه ال-90 به بازار محقق نشده و آخرین اخبار حاکی از عرضه این خودرو در سال آینده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به پیگیری تاخیر در عرضه ال-90 در این کمیسیون به خبرنگار ما گفت: اعضای کمیسیون صنایع و معادن امروز بازدیدی از خطوط تولید ال-90 در ایران خودرو و سایپا دارند تا علل عدم عرضه این خودرو را در نشست مشترک با خودرو‌سازان و طرف خارجی قرارداد بررسی کند. همچنین نشستی را با پارس خودرو در این زمینه خواهیم داشت.

سیدحسین‌هاشمی‌افزود: تولید  ال-90 هنوز آغاز نشده است و معتقدم تأخیر در عرضه ال-90 براساس قرارداد منعقد شده توجیه‌ناپذیر است. این موضوع قابل پذیرش نبوده و وزارت صنایع و سازمان گسترش و نوسازی صنایع موظف هستند بر اساس قرارداد علل تاخیر در عرضه ال-90 را بررسی نموده و مشکلات موجود را برطرف نمایند.

وی در زمینه تاثیر نبود قطعات در عرضه ال-90 می‌گوید:  وقتی قراردادی با حضور خودرو‌سازان بین‌المللی منعقد می‌شود باید این‌گونه مسایل پیش‌بینی شود، نمی‌توان این عوامل را مانع تولید خودرو مذکور دانست؛ چرا که این‌گونه قراردادها مبتنی بر زمانبندی تولید با توجه به توانمندی و واقعیتهایی است که از قبل پیش‌بینی شده و وقتی این زمانبندی محقق نمی‌شود حتماً اشکالی وجود دارد.

هاشمی افزود: در صورتی که این تأخیر ناشی از کوتاهی طرف خارجی یا داخلی قرارداد باشد باید جرایمی‌ پیش‌بینی شود و این روال در قراردادهای بین‌المللی وجود دارد و پس از بازدید و جلسه امروز با خودرو‌سازان و طرف خارجی قرارداد و مشخص شدن علل تاخیر، موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون صنایع در زمینه نقش خودرو‌سازان داخلی در تاخیر عرضه این خودرو به بازار به دلیل جلوگیری از کاهش قیمت سایر تولیدات خود، گفت: امیدواریم تاخیر در عرضه ال-90 ناشی از این دیدگاه نباشد؛ چرا که باید روزی این خودرو در کشور تولید شود و اگر خودروسازان داخلی احساس می‌کنند قادر به رقابت در این بازار نیستند باید شیوه تولید و عرضه خود را اصلاح کنند.

وی افزود: گرچه نمی‌توان به‌طور قطع این دیدگاه را پذیرفت اما معتقدم عرضه ال-90 بر قیمت سایر خودروهای ساخت داخل تأثیر خواهد گذاشت و قیمت‌ها را به نفع مصرف‌کننده کاهش می‌دهد که باید خودروسازان هزینه تولید و قیمت تمام‌شده خود را کاهش دهند.

کد خبر 9357

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز